strona główna Wydarzenia Goodyear: koncepcyjna opona klasy AA
2012-09-24, ostatnia aktualizacja 2012-09-24 07:21

Goodyear: koncepcyjna opona klasy AA

Fot. Goodyear

Fot. Goodyear

Przedstawiciele firmy Goodyear poinformowali, że niebawem rozpoczną produkcję pierwszej opony klasy AA do pojazdów ciężarowych. Koncepcyjną wersję opony zaprezentowano podczas Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze.

Produkcja opon klasy AA wymaga osiągnięcia parametrów klasy A zarówno w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni, jak i wydajności paliwowej (zgodnie z unijnym wymogiem etykietowania opon, który zacznie obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 listopada bieżącego roku). Nowe europejskie oznaczenie opon jest podobne do etykiet klas energetycznych znanych z urządzeń AGD: w tym przypadku litera "A" oznacza oponę o najlepszych parametrach w danej kategorii, zaś "G" – gumę najsłabszą. Etykieta będzie informować nabywców o trzech parametrach: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie emitowanego hałasu.

W modelu koncepcyjnym Goodyear zastosował własne technologie, opracowane przez firmowe Centrum Innowacji w Luksemburgu. Należą do nich nowa mieszanka, ulepszona struktura bieżnika oraz specjalna technologia produkcji.

Ogumienie koncepcyjne ma rozmiar 385/55R22.5. Goodyear nie pokazał jeszcze prawdziwego wzoru bieżnika, ale artystyczny bieżnik podkreślający klasę ogumienia. Znajdziemy na nim dwie ikony z unijnych etykiet: z jednej strony widnieje obraz dystrybutora paliwa, a z drugiej wyobrażenie chmury i deszczu oraz towarzyszące im litery "A".

Różnica między oponami klasy A a F może oznaczać, że te pierwsze pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 15 procent. Przekłada się to na oszczędności rzędu około 7000 euro rocznie. Jeżeli chodzi natomiast o przyczepność na mokrej nawierzchni, to opony A skracają drogę hamowania nawet o 30 procent w porównaniu z gumami F (w efekcie typowy pojazd ciężarowy jadący z prędkością 80 km/h wyhamuje na dystansie krótszym nawet o 25 metrów).

Opony klasy A nie są nowością w katalogu Goodyeara. Gumy do naczep Goodyear LHT II uzyskały europejską klasę A w dziedzinie efektywności paliwowej, a są sprzedawane od 2010 roku. Obecnie około 50 procent opon marek Goodyear i Dunlop do pojazdów ciężarowych uzyskuje klasę C/C lub lepszą. Stowarzyszenie Niemieckiego Przemysłu Gumowego uznaje opony klasy C/C za bardzo dobre, a opony klasy A/C-A/A oraz C/A-A/A za wyjątkowe opony o bardzo wysokiej jakości.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2