Przedstawiciele firmy Goodyear poinformowali, że niebawem rozpoczną produkcję pierwszej opony klasy AA do pojazdów ciężarowych. Koncepcyjną wersję opony zaprezentowano podczas Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze.
Produkcja opon klasy AA wymaga osiągnięcia parametrów klasy A zarówno w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni, jak i wydajności paliwowej (zgodnie z unijnym wymogiem etykietowania opon, który zacznie obowiązywać w Unii Europejskiej od 1 listopada bieżącego roku). Nowe europejskie oznaczenie opon jest podobne do etykiet klas energetycznych znanych z urządzeń AGD: w tym przypadku litera "A" oznacza oponę o najlepszych parametrach w danej kategorii, zaś "G" – gumę najsłabszą. Etykieta będzie informować nabywców o trzech parametrach: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie emitowanego hałasu.
W modelu koncepcyjnym Goodyear zastosował własne technologie, opracowane przez firmowe Centrum Innowacji w Luksemburgu. Należą do nich nowa mieszanka, ulepszona struktura bieżnika oraz specjalna technologia produkcji.
Ogumienie koncepcyjne ma rozmiar 385/55R22.5. Goodyear nie pokazał jeszcze prawdziwego wzoru bieżnika, ale artystyczny bieżnik podkreślający klasę ogumienia. Znajdziemy na nim dwie ikony z unijnych etykiet: z jednej strony widnieje obraz dystrybutora paliwa, a z drugiej wyobrażenie chmury i deszczu oraz towarzyszące im litery "A".
Różnica między oponami klasy A a F może oznaczać, że te pierwsze pozwolą zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 15 procent. Przekłada się to na oszczędności rzędu około 7000 euro rocznie. Jeżeli chodzi natomiast o przyczepność na mokrej nawierzchni, to opony A skracają drogę hamowania nawet o 30 procent w porównaniu z gumami F (w efekcie typowy pojazd ciężarowy jadący z prędkością 80 km/h wyhamuje na dystansie krótszym nawet o 25 metrów).
Opony klasy A nie są nowością w katalogu Goodyeara. Gumy do naczep Goodyear LHT II uzyskały europejską klasę A w dziedzinie efektywności paliwowej, a są sprzedawane od 2010 roku. Obecnie około 50 procent opon marek Goodyear i Dunlop do pojazdów ciężarowych uzyskuje klasę C/C lub lepszą. Stowarzyszenie Niemieckiego Przemysłu Gumowego uznaje opony klasy C/C za bardzo dobre, a opony klasy A/C-A/A oraz C/A-A/A za wyjątkowe opony o bardzo wysokiej jakości.
0 komentarzy dodaj komentarz