Skrzynie automatyczne mają opinię bardziej awaryjnych niż manualne. Większość stwierdzanych usterek wynika jednak nie z konstrukcji, lecz z błędów w serwisowaniu automatycznych przekładni.
Jednym z ważnych czynników mogących wydłużyć bezawaryjną eksploatację automatycznej skrzyni biegów jest właściwy dobór oleju oraz jego terminowa wymiana. W większości modeli pierwszą wymianę należy przeprowadzić po przebiegu ok. 60-100 tys. km, a następne już co ok. 30-40 tys. kilometrów.
W znacznej większości skrzyń starszego typu montowanych w samochodach do połowy lat 90. do wymiany wystarczał olej typu dexron II lub III. Potem pojawiły się automatyczne skrzynie cztero-, pięcio-, sześcio-, a nawet ośmiobiegowe i równocześnie wzrosły wymagania dotyczące parametrów płynów ATF (automatic transmission fluid) używanych w tych skrzyniach. Producenci samochodów zaczęli określać je bardzo ściśle. W konsekwencji powstało wiele różnych produktów do różnych typów skrzyń.
Podstawowe kryteria
Najważniejszym wskazaniem przy doborze oleju jest jego klasa, określona przez producenta skrzyni dla danego modelu i wersji samochodu. Są to zwykle wymagania bardzo precyzyjne. Na przykład firma ZF do roku 2004 produkowała skrzynie cztero- i pięciobiegowe montowane głównie w samochodach Volkswagen oraz Audi, a olej w nich stosowany musiał spełniać normę G052 162. Po roku 2004 tenże producent wprowadził sześciobiegową skrzynię, która stopniowo zastępowała wcześniejsze modele. Do niej jednak mógł być stosowany już tylko nowy olej zgodny z normą G055 005. Podobnie było z innymi producentami skrzyń automatycznych.
Procedura doboru oleju
Pierwszym zadaniem jest dokładne określenie modelu pojazdu (marka, model, silnik, rocznik), a następnym – określenie typu i modelu zamontowanej w nim skrzyni. Potem konieczne staje się odnalezienie w książce serwisowej typu oleju i/lub norm i specyfikacji olejowej.
Ostatni krok często jest bardzo trudny lub wręcz niewykonalny. Dlatego też firmy produkujące oleje umieszczają na swoich stronach internetowych specjalne narzędzia, umożliwiające dobór właściwego oleju. Również firma Ravenol na stronie: www.ravenol.pl wskazuje w zakładce „dobierz olej” odpowiednie do każdego samochodu oleje silnikowe i przekładniowe.
Bardzo ważna jest też jakość stosowanego oleju, gdyż produkty pod tym względem wątpliwe powodują konieczność wcześniejszej naprawy skrzyni. Mogą nie tylko zaburzać prawidłowe sterowanie zmianą przełożeń, lecz także niszczyć uszczelki.
Znaczenie specjalizacji
Dobierając olej do automatycznej skrzyni biegów, należy także zwrócić uwagę na renomę jego marki. Najwięksi i najpopularniejsi producenci doskonalą głównie oleje silnikowe, nie angażując się zbytnio w rozwój płynów ATF. Oferują więc podstawowe produkty typu dexron, lecz nie mają już propozycji dotyczących skrzyń nowszych generacji. To specjalność mniejszych firm.
Na przykład Ravenol jest dziś niekwestionowanym liderem pod względem ilości gatunków olejów do automatycznych skrzyń biegów. Najwyższa jakość tych produktów oraz wieloletnia współpraca ze specjalistycznymi warsztatami zajmującymi się serwisem i naprawą „automatów” decydują o stałym poszerzaniu się rzeszy zadowolonych klientów.
Internetowa wyszukiwarka olejów Ravenol
2013-10-01 20:19
ravenol
Andrzej Sławiński
super olej nigdy sie na nim nie zawiodłem od czasu jak go dostałem w swoje rece nic innego nie leje POLECAM
2013-11-26 09:31
no nie wiem
Michał M
Niestety w ravenolu nie słyszeli o oplu astrze h z silnikiem 1,9. Trzeba szukać u konkurencji...
2017-12-11 19:45
mechanicy
tomek witek
Ja zaufałem mechanikowi w asbim w Wałbrzychu zalał skrzynię i śmiega bezproblemowo
2018-11-15 13:55
zaufałem
kaziu Dobroduszny
i teraz śmigasz na oleju ...od frytek !
2019-01-10 11:27
k2
kazek
najlepszy olej ma K2 i jego używam niezmiennie bit.ly/video_K2ATFIII
5 komentarzy dodaj komentarz