Nowe przepisy unijne dotyczące samochodów ciężarowych znacznie komplikują zarządzanie ich flotami. Firma Valvoline pomaga rozwiązać te problemy, oferując odpowiednie produkty do poszczególnych rodzajów działalności.
W latach 2008-2009 normy Euro IV z 2006 r. zostaną zastąpione normą Euro V, co wymagać będzie znacznego obniżenia emisji cząstek stałych oraz tlenków azotu NOX. Ponadto Europejski Związek Producentów Samochodów (ACEA) opracował programy testowe dla olejów i wymogi, którym będą musiały odpowiadać ich formuły przed rozpoczęciem procedur i badań mających na celu uzyskanie statusu produktów oryginalnych zalecane do pojazdów określonych marek.
Według ACEA wprowadzenie normy Euro V będzie oznaczało, że ciężarówki muszą do roku 2009 zmniejszyć w porównaniu z rokiem 1990 emisję pyłów o 94% oraz emisję NOX o 86%. Do spełnienia tych warunków konieczne jest stosowanie w silnikach takich rozwiązań technicznych, jak: recyrkulacja spalin (EGR), selektywna redukcja katalityczna (SCR), filtry cząstek stałych (DPF), a to z kolei oznacza konieczność użycia specjalnego rodzaju oleju silnikowego typu LOW SAPs HDDEO (np. Valvoline ProFleet LS SAE 10W-40).
W tzw. flotach eksploatowane są pojazdy różnych marek, produkowane w różnych latach i mające w związku z tym różne wymagania olejowe. W optymalnym doborze gatunku i częstotliwości wymiany uwzględnić też trzeba charakter pracy pojazdu. Na przykład przy jego krótkodystansowej eksploatacji na placu budowy oleje silnikowe ACEA E2/E3 wymagają skróconych okresów wymiany. W transporcie miejskim i lokalnym pozwalają już na stosowanie okresów standardowych. Należy przy tym pamiętać, że oleje kategorii ACEA E2 nie spełniają żadnych norm europejskich i mogą być stosowane tylko w starszych konstrukcjach pojazdów. W długodystansowym transporcie krajowym trzeba stosować co najmniej kategorię ACEA E3, umożliwiającą dłuższe przebiegi pomiędzy kolejnymi wymianami. Transport międzynarodowy wymaga olejów ACEA E4, odznaczających się bardzo długimi cyklami wymiany, odpowiednich do silników Euro1, Euro2, Euro3 i Euro4. Kategorie ACEA E6 i ACEA E7 spełniają dodatkowo wymogi silników wyposażonych w systemy EGR, SCR i filtry cząstek stałych.
Jeśli chodzi o okresy wymiany oleju, ważny jest nie tylko rodzaj produktu, lecz także, i to przede wszystkim, zalecenia producenta pojazdu. Na przykład olej ACEA E4 Ultra High Performance Diesel (UHPD), wykorzystywany w ciężarówkach Mercedes-Benz, może być w niektórych warunkach wymieniamy co 120 000 km. Jednak w pojazdach MAN ten sam olej należy wymieniać co 80 000 km.
Nie ma jednego uniwersalnego produktu, spełniającego wszystkie współczesne wymogi techniczne, lecz np. oleje syntetyczne Valvoline ProFleet 10W-40 i ProFleet LS 10W-40 odpowiadają większości potrzeb szerokiej gamy pojazdów.
Formuła w pełni syntetycznego oleju Valvoline ProFleet 10W-40 umożliwia wydłużenie cykli wymiany w ciężarówkach, autokarach oraz maszynach samojezdnych. Jako olej UHPD jest on zalecany przez wiodących producentów ciężkich pojazdów użytkowych do stosowania przy jeździe na długich dystansach, gdyż zapewnia doskonałą ochronę i pomaga utrzymać czystość silnika przez cały swój cykl pracy, a także zapobiega gromadzeniu się sadzy. Dlatego jest odpowiedni dla silników Euro 1,2,3,4 z wszelkimi układami oczyszczania spalin.
Park obejmujący wiele różnych rodzajów pojazdów różnych producentów zawsze jednak potrzebuje zróżnicowanego zapasu produktów smarnych, by spełnić wymagania i norm unijnych, i producentów samochodów. Warto więc przed podjęciem decyzji dotyczącej zakupów olejów dla floty pojazdów skonsultować ich listę ze specjalistami z firm olejowych. Przedstawiciele Valvoline chętnie taką pomoc świadczą i zwykle udaje im się nadmiernie zróżnicowany asortyment korzystnie uprościć.
0 komentarzy dodaj komentarz