Regulowane systemy amortyzacyjne dostosowują siłę tłumienia amortyzatorów do bieżącego stanu pojazdu i sytuacji na drodze. Dzięki temu przyczepność kół do nawierzchni utrzymuje się zawsze w optymalnym zakresie.
Tłumienie drgań zawieszeń ma zasadnicze znaczenie zarówno dla komfortu, jak i bezpieczeństwa jazdy. Dotyczy to w równym stopniu wszystkich rodzajów pojazdów drogowych, niezależnie od preferowanego przez kierowcę stylu ich prowadzenia. Zawsze bowiem potrzebny jest stały kontakt wszystkich kół z podłożem, gdyż od niego zależy skuteczność napędu i hamowania. Przy wadliwym działaniu amortyzatorów długość drogi hamowania może zwiększyć się nawet o 10%. Gorzej też działają w takich warunkach takie systemy, jak: ABS, ESP i ASR.
Z tych względów amortyzatory w pojeździe powinny być zawsze sprawne, lecz samo spełnienie tego wymogu nie zawsze można uznać za rozwiązanie wystarczające. Charakterystyki standardowych amortyzatorów dostosowywane są z konieczności do jakiegoś przeciętnego sposobu eksploatacji, będącego kompromisową średnią warunków rzeczywistych, zmieniających się w szerokim zakresie. Dotyczy to zwłaszcza zgodności charakterystycznej dla danego modelu amortyzatora z działającymi na zawieszenie siłami bezwładności. Te zaś zależą od aktualnego toru jazdy i masy pojazdu. Na przykład podczas szybkiego pokonywania zakrętu koła zewnętrzne względem łuku drogi ulegają okresowemu dociążeniu, wewnętrzne natomiast - odciążeniu. Podobnie nierównomierny rozkład obciążeń, lecz tym razem w odniesieniu do przedniej i tylnej osi, dotyczy hamowania. W przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych znaczne różnice optymalnej siły tłumienia występują przy jeździe z ładunkiem lub bez.
Dlatego koncern ZF oferuje pod marką Sachs (także na rynku części zamiennych) rozmaite systemy samoczynnej kontroli amortyzacji w samochodach osobowych i użytkowych, działające na zasadzie elektronicznej bądź pneumatycznej. Należą do nich m.in.: Sachs CDC, Sachs Vario i Sachs PDC.
Rys.: CDC - uniwersalne, sterowane elektronicznie, amortyzatory do samochodów osobowych |
Sachs CDC Rozwiązanie to przeznaczone jest dla dynamicznie eksploatowanych samochodów osobowych klasy średniej i przewyższa stosowane w nich konwencjonalne amortyzatory pod względem ich wpływu na praktyczne osiągi pojazdu... Ciągłą i samoczynną kontrolę amortyzacji zapewnia w nim system elektroniczny, którego czujniki mierzą pionowe przemieszczenia osi przedniej i tylnej, siłę hamowania, ogólne obciążenie pojazdu oraz jego rozkład na poszczególne zawieszenia podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów.
|
Na podstawie sygnałów otrzymywanych z czujników centralna jednostka sterująca formułuje i wysyła odpowiednie impulsy wykonawcze, które w czasie kilku milisekund docierają do proporcjonalnych zaworów elektromagnetycznych. Te zaś, zwiększając lub zmniejszając przepływ oleju amortyzatorowego, dostosowują siłę tłumienia do aktualnych potrzeb.
Rys.: Amortyzatory CDC w wersji przystosowanej specjalnie do samochodu Opel Astra (z lewej: zawieszenie typu McPherson, z prawej: amortyzator tylny) |
Technologia Vario
Jest to rozwiązanie stosowane w dwururowych amortyzatorach osi i kabin samochodów użytkowych. Dostosowuje ono automatycznie, lecz bez pośrednictwa elektroniki, siłę tłumienia do bieżącego obciążenia pojazdu, według charakterystyk podobnych do występujących w centralnie regulowanym systemie PDC. Te cechy pozwalają stosować amortyzatory Vario zamiast tradycyjnych modeli o stałych charakterystykach.
Rys.: Amortyzator CDC do samochodu ciężarowego | Rys.: PDC - amortyzator o zmiennej charakterystyce, sterowany ciśnieniem powietrza w resorze pneumatycznym |
System pneumatyczny Sachs PDC
Ponieważ w systemie Sachs PDC nie stosuje się elektronicznych układów sterowania, może być on z powodzeniem użyty jako zamiennik dla standardowych amortyzatorów osi, współpracujących z resorami pneumatycznymi. Pneumatycznie sterowane proporcjonalne zawory amortyzacyjne zapewniają nieograniczoną i bezstopniową regulację siły tłumienia drgań w warunkach różnych wariantów obciążenia pojazdu. Sygnałami sterującymi są w tym wypadku zmienne wartości ciśnienia panującego w poszczególnych miechach zawieszenia pneumatycznego. W porównaniu z amortyzatorami tradycyjnymi system PDC zapewnia zwiększone bezpieczeństwo jazdy, a także lepszą ochronę pojazdu i ładunku przed dynamicznymi przeciążeniami. Istotną zaletą jest również ochrona nawierzchni dróg przed niszczącym działaniem kół ciężkich pojazdów użytkowych.
2011-01-16 13:52
Regeneracja
Bart
Witam, nie wiecie czy te amortyzatory można regenerować?
1 komentarzy dodaj komentarz