W działającym w Stocken pod Hanowerem najstarszym centrum badawczo-rozwojowym firmy Continental pojawił się najnowocześniejszy sprzęt do testowania opon. W ośrodku uruchomiono tomograf komputerowy, który pozwala na szybsze i bardziej efektywne skanowanie aż 850 opon pasażerskich i ciężarowych rocznie.
Zastosowanie tomografu komputerowego daje okazję do testowania wewnętrznych komponentów opony podczas hamowania, przyspieszania i wchodzenia w zakręty. Przykładowo, da się sprawdzić dopasowanie opony do obręczy, symulować różne warunki jazdy oraz obserwować jak ogumienie zachowuje się pod wpływem działania sił bocznych (do 3 ton) albo nacisku o maksymalnej wartości 6 ton.
Dzięki zastosowaniu tomografu można prowadzić obserwacje zachowania poszczególnych komponentów opony podczas jazdy. W ruchu i pod wpływem obciążenia wewnętrzne elementy bieżnika (takie jak stalowe włókna opasujące) zmieniają pozycję względem siebie – a to z kolei przekłada się na zmianę właściwości jezdnych (przy czym w zależności od sytuacji odnotowuje się poprawę lub pogorszenie parametrów ogumienia). Obserwacja zmian zachodzących w bieżniku pozwala więc inżynierom Continentala na zaprojektowanie najlepszych możliwych prototypów z uwzględnieniem wszystkich sił oddziałujących na oponę na drodze.
Przedstawiciele Continentala zaznaczają, że na tomografie nie prowadzi się symulacji pracy opon w warunkach standardowych. Projektantom zależy na możliwości obserwowania zachowania różnych elementów pod wpływem zbyt małego ciśnienia w oponach lub pod wpływem przeciążenia pojazdu. Pozwoli to zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa w warunkach wykraczających poza normę.
Wartość inwestycji związanych z uruchomieniem tomografu komputerowego sięgnęła 1,4 miliona euro.
0 komentarzy dodaj komentarz