Eksperci firmy Exact Systems wyliczyli, że godzinne zatrzymanie linii produkcyjnej, spowodowane m.in. wadliwymi komponentami, może kosztować firmę nawet milion złotych. Dlatego koncerny z branży motoryzacyjnej w ostatnich latach stawiają na poprawę jakości wykorzystywanych komponentów.
Z danych Exact Systems wynika, że w 2011 r. tylko 7% skontrolowanych przez firmę części było wadliwych. Jest to trzykrotnie mniejszy odsetek niż jeszcze w 2006 r., w którym części wadliwe stanowiły aż jedną piątą (21%).
W 2011 r. Exact Systems skontrolowała ponad 270 mln części, co oznacza prawie dwukrotny wzrost w porównaniu do 2010 r. (147 mln sprawdzonych części). Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, podkreśla, że kontrola jakości produkcji przyczynia się do wzrostu zaufania wśród klientów oraz zwiększenia wydajności przedsiębiorstwa. - Należy pamiętać, że im mniej wadliwych produktów znalezionych i zareklamowanych przez klienta, tym niższy wskaźnik PPM, jeden z najistotniejszych parametrów dla producentów aut, czy sprzętu AGD, zwany również miarą jakości - mówi Paweł Gos.
Wskaźnik PPM określa liczbę wadliwych części, które znalazły się w milionowej partii dostarczonej do klienta. Na utrzymaniu PPM na jak najniższym poziomie zależy przede wszystkim dostawcom części. Wynika to z tego, że klienci ustalają poziom wskaźników, których przekroczenie wiąże się z bardzo różnymi sankcjami finansowymi, liczonymi nawet w milionach złotych.
Przykładowo, gdy fabryka produkująca samochody przyjęła miesięczną dostawę liczącą 100 tysięcy części i zidentyfikowała w niej dwie wadliwe, oznacza to osiągnięcie wskaźnika PPM na poziomie 20. Jeżeli na etapie umowy pomiędzy dostawcą a zakładem zostało ustalone, że po przekroczeniu 10 PPM dostawca ponosi konsekwencje zgodne z przyjętymi regułami, w opisanej sytuacji musi liczyć się z poniesieniem sporych kosztów. Z drugiej strony, wielkie koszty ponosi także odbiorca części, bo wykrycie wadliwego komponentu oznacza dezorganizację pracy i może doprowadzić do podjęcia decyzji o zatrzymaniu linii produkcyjnej. Na te koszty, sięgające nawet miliona złotych za czas postoju, składają się m.in.: wynagrodzenie pracowników produkcyjnych, inżynierów i firm zewnętrznych, koszt transportu lotniczego, kary za ewentualne niedotrzymanie terminów dostawy, czy niezrealizowane zamówienia. Wskaźnik PPM jest istotny także z punktu widzenia zachowania wiarygodności w oczach klientów, dla których stanowi wyznacznik jakości świadczonych usług.
0 komentarzy dodaj komentarz