strona główna Informacje Wadliwe części kosztują branżę motoryzacyjną miliony
2012-07-19, ostatnia aktualizacja 2012-07-19 12:06

Wadliwe części kosztują branżę motoryzacyjną miliony

Wadliwe części kosztują branżę motoryzacyjną miliony

Fot. archiwum

Wadliwe części kosztują branżę motoryzacyjną miliony

Eksperci firmy Exact Systems wyliczyli, że godzinne zatrzymanie linii produkcyjnej, spowodowane m.in. wadliwymi komponentami, może kosztować firmę nawet milion złotych. Dlatego koncerny z branży motoryzacyjnej w ostatnich latach stawiają na poprawę jakości wykorzystywanych komponentów.

Z danych Exact Systems wynika, że w 2011 r. tylko 7% skontrolowanych przez firmę części było wadliwych. Jest to trzykrotnie mniejszy odsetek niż jeszcze w 2006 r., w którym części wadliwe stanowiły aż jedną piątą (21%). 

W 2011 r. Exact Systems skontrolowała ponad 270 mln części, co oznacza prawie dwukrotny wzrost w porównaniu do 2010 r. (147 mln sprawdzonych części). Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, podkreśla, że kontrola jakości produkcji przyczynia się do wzrostu zaufania wśród klientów oraz zwiększenia wydajności przedsiębiorstwa. - Należy pamiętać, że im mniej wadliwych produktów znalezionych i zareklamowanych przez klienta, tym niższy wskaźnik PPM, jeden z najistotniejszych parametrów dla producentów aut, czy sprzętu AGD, zwany również miarą jakości - mówi Paweł Gos.

Wskaźnik PPM określa liczbę wadliwych części, które znalazły się w milionowej partii dostarczonej do klienta. Na utrzymaniu PPM na jak najniższym poziomie zależy przede wszystkim dostawcom części. Wynika to z tego, że klienci ustalają poziom wskaźników, których przekroczenie wiąże się z bardzo różnymi sankcjami finansowymi, liczonymi nawet w milionach złotych.

Przykładowo, gdy fabryka produkująca samochody przyjęła miesięczną dostawę liczącą 100 tysięcy części i zidentyfikowała w niej dwie wadliwe, oznacza to osiągnięcie wskaźnika PPM na poziomie 20. Jeżeli na etapie umowy pomiędzy dostawcą a zakładem zostało ustalone, że po przekroczeniu 10 PPM dostawca ponosi konsekwencje zgodne z przyjętymi regułami, w opisanej sytuacji musi liczyć się z poniesieniem sporych kosztów. Z drugiej strony, wielkie koszty ponosi także odbiorca części, bo wykrycie wadliwego komponentu oznacza dezorganizację pracy i może doprowadzić do podjęcia decyzji o zatrzymaniu linii produkcyjnej. Na te koszty, sięgające nawet miliona złotych za czas postoju, składają się m.in.: wynagrodzenie pracowników produkcyjnych, inżynierów i firm zewnętrznych, koszt transportu lotniczego, kary za ewentualne niedotrzymanie terminów dostawy, czy niezrealizowane zamówienia. Wskaźnik PPM jest istotny także z punktu widzenia zachowania wiarygodności w oczach klientów, dla których stanowi wyznacznik jakości świadczonych usług.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2