Najbardziej znane i najczęściej odwiedzane muzeum Porsche znajduje się w Zuffenhausen, na północ od Stuttgartu. Jeśli jednak to dla kogoś za daleko, a interesują go klasyczne auta sportowe, wystarczy wybrać się do Lipska. Właśnie tam, na terenie fabryki Porsche, również można oglądać wiele supersamochodów, które na zawsze zapisały się w historii sportu samochodowego i motoryzacji.
Lipskie muzeum ustępuje temu pod Stuttgartem zarówno powierzchnią, jak i liczebnością eksponatów, co jednak absolutnie nie oznacza, że nie warto zatrzymać się w nim na dłużej. Na jednym z pięter głównego budynku wytwórni, wielofunkcyjnej wieży Porsche, znajduje się wspomniane muzeum. Oto, co można w nim zobaczyć:
Traktor Porsche Junior
Wiele osób nie wie, że firma Porsche to nie tylko sportowe samochody, lecz również inne pojazdy mechaniczne. Widoczny na zdjęciu traktor Junior był produkowany przez 9 lat, od 1952 do 1963 roku. Napędza go wysokoprężny, chłodzony powietrzem, jednocylindrowy, silnik o pojemności 822 cm3. Uzyskuje on moc 14 KM przy 2250 obr./min. Pół żartem można więc powiedzieć, iż okazuje się, że wcale nie Cayenne i Panamera z dieslem VW pod maską są najsłabszymi modelami producenta spod Stuttgartu.
Silnik z Porsche GT2
Skoro ktoś decyduje się na odwiedziny w muzeum, oznacza to, że prawdopodobnie odczuwa głód obcowania z dziełami sztuki. Oto jedno z nich: pochodzący z modelu 911 GT2, wyposażony w dwie turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek, bokser o mocy 620 KM. Auto wyposażone w tę jednostkę napędową przyspiesza od 0 do setki w 3,5 sekundy. Po niecałych 10 sekundach pędzi już 200 km/h, a przyspieszanie kończy się przy prędkości 330 km/h.
1962 356 B Cabriolet T6
Widoczny na zdjęciu roadster zastąpił starszego Speedstera. Podczas produkcji tego modelu Porsche wprowadziło szereg istotnych zmian, których celem była poprawa prowadzenia, komfortu jazdy i osiągów.
1972 911E 2,4 Coupe „Dorothea”
Historia tego samochodu dowodzi, że opinia jakoby Niemcy byli mało romantycznym narodem, nie jest prawdziwa. W 1927 słynny Ferry Porsche zakochał się w Dorothei Reitz ze Stuttgartu, a w 1935 roku zostali małżeństwem. Dorothea była wielką miłośniczką samochodów i zapalonym kierowcą, a szczególnie przypadł jej do gustu model 911 z półautomatyczną skrzynią biegów Sportmatic. Jeździła nim przez wiele lat i właśnie na jej cześć nosi swą nazwę.
1972 917/10 CanAm Spyder
W 1972 roku Porsche nadal rozwijało model z turbodoładowaniem – 917, uczestnicząc w północnoamerykańskiej serii wyścigowej CanAm. Jak się okazało była to słuszna koncepcja, bo na końcu sezonu prowadzony przez Georgea Follmera bolid zdobył mistrzowskie laury. Doświadczenia zebrane przy projektowaniu silnika tego samochodu zostały w późniejszych latach wykorzystane w modelu 911 Turbo.
1982 956C Coupe
Dwuosobowy, specjalny, pojazd wyścigowy Grupy C. Wehikuł widoczny na zdjęciu jest pierwszym w historii Porsche z nadwoziem typu monocoque. Pojazdy tej serii stanowią kamienie milowe w rozwoju motoryzacji, a między 1982 a 1994 rokiem aż siedmiokrotnie zwyciężały w wyścigu Le Mans.
1983 959 IAA Studie
Model 959 udowodnił przynależność Porsche do elity producentów aut sportowych. Zbudowano tylko 250 egzemplarzy tego pojazdu, a widoczny na zdjęciu, pierwszy egzemplarz w białoperłowym kolorze, został zaprezentowany na wystawie IAA we Frankfurcie w 1983 roku. Warto podkreślić, że do dziś jest on demonstratorem wielu zaawansowanych technologii.
1984 928S Viersitzer
Jedną z wewnętrznych tradycji Porsche stał się prezent, czyli model wręczany prezesowi przez pracowników w każde „okrągłe” urodziny. W 1984 roku, po skończeniu 75 lat, otrzymał 928, które ze swoimi czterema siedzeniami zamieniło auto sportowe w rodzinną limuzynę.
1986 959 Paris-Dakar
Dystans 13 tysięcy kilometrów czyni rajd Paryż-Dakar jednym z najcięższych samochodowych maratonów w historii. Model 959 wyposażony jest w sześciocylindrowego boksera o pojemności 2.849 cm3 i dwie turbosprężarki. Moc wynosi około 400 KM i za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni i napędu z centralnym elektro-hydraulicznym dyferencjałem trafia do wszystkich kół. Podobnie jak w zwycięskim 911 z 1984 roku zawieszenie jest znacznie lżejsze dzięki użyciu elementów plastikowych – 959 waży 1.260 kilogramów.
1987 944 Turbo Cup Shell
W 1997 roku w Europie przeprowadzono 10 wyścigów w ramach pucharu 944 turbo. Nagroda dla zwycięzcy wynosiła 54 tysiące marek. Jednym z celów tych zawodów było sprawdzenie, jak katalizator w samochodzie znosi długotrwałe obciążenie. Prezentowany samochód jest nieznacznie zmodyfikowanym egzemplarzem seryjnym. Wyścigowa wersja otrzymała inne opony, zawieszenie i klatkę bezpieczeństwa, natomiast system wydechowy oraz katalizator są identyczne, jak w wersjach drogowych.
1989 CART Rennwagen/Indy
W 1988 roku Porsche zadebiutowało w amerykańskiej serii Championship Auto Racing Team (CART). W sezonie rozegrano 15 wyścigów, a kulminacyjnym był słynny Indianapolis 500 Miles Race. Oprócz pierwszego miejsca na torze w Ohio, jadący w barwach Porsche kierowca Theo Fabi, zajął dwa razy drugie miejsce i sześciokrotnie czwarte.
1990 911 Cup Pirelli
Na bazie aktualnej generacji Carrery powstał widoczny na zdjęciu egzemplarz pucharowy. Jest on wyposażony w aluminiową klatkę bezpieczeństwa i przednią rozpórkę. Jednym z pierwszych kierowców, uczestniczących w zmaganiach w ramach Carrera Cup, był Walter Rohrl.
1994 962 „Dauer” Le Mans
„Wynik marzeń dla kierowców i całego zespołu. Ale i wielki sukces marki Porsche, której wytrzymałość i niezawodność po raz kolejny przyniosły zwycięstwo” – tak entuzjastycznie prezes firmy, W. Wiedeking skomentował zwycięstwo w Le Mans. Ponad 250 tysięcy widzów śledziło pasjonującą rywalizację z Toyotą. Ostatecznie, po 400 okrążeniach, pokonanych ze średnią prędkością 200 km/h laur zwycięstwa znowu trafił do Porsche.
1996 WSC Spyder
Bolidy z otwartym nadwoziem cieszyły się największą popularnością w USA. Jednak w sezonach 96 i 97 zespół Joest zabrał je na Le Mans. Wozy te zużywają stosunkowo niewiele - jak na auta sportowe - paliwa, a ich nadwozie jest wykonane z włókien węglowych.
2002 911 Carrera Cabriolet (przekrój)
Ten model demonstracyjny został zbudowany ręcznie w centrum szkoleniowym Porsche w Zuffenhausen. Uczesnicy szkolenia, pochodzący z różnych krajów, poświecili temu zadaniu 1500 godzin. Po raz pierwszy pokazano go w 1997 roku w Saint Tropez.
2002 911 Turbo (przekrój)
Ten samochód został zbudowany w celach demonstracyjnych. Jego turbodoładowany silnik, rozwijający moc 420KM, zapewnia niesamowitą dynamikę i pozwala osiągnąć setkę ze startu zatrzymanego w 4,2s. Wśród wielu istotnych nowinek technicznych, zastosowanych w widocznym modelu, sa m. in.: układ kontroli stabilności Porsche Stability Management, stały napęd na cztery koła , Variocam Plus oraz opcjonalnie dostępna przekładnia Tiptronic S.
2004-06 Carrera GT
Samochód ten był produkowany w latach 2004 – 2006. Z fabryki wyjechało 1111 egzemplarzy, z czego 604 powędrowało do odbiorców w Stanach Zjednoczonych. Napędza go motor V 10 o pojemności 5733 cm3. Moc 612 KM jest osiągana przy 8000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 590 Nm przy 5750 obr./min. Hamulce są ceramiczne, z tarczami wentylowanymi o średnicy 380 mm z przodu i z tyłu.
2009 911 Sport Classic
Najważniejsza zasada Porsche brzmi: auta robione na miarę. Zbudowano jedynie 250 egzemplarzy modelu 911 Sport Classic, a tym, co szczególnie rzuca się w oczy jest szara tapicerka wnętrza i tylny spoiler, wywołujący skojarzenia z niezapomnianym modelem Carrera RS 2.7 z 1973 roku.
2017-01-29 14:16
Muzeum Porsche w Lipski
Tomasz Brejt
Chciałbym uprzedzic wszystkich chetnych na zwiedzanie,że nie jest to muzeum ogólno dostepne - jest ono dla klientów odbierających nowe auta oraz na eventy,tak wiec spontaniczne zwiedzanie przy okazji przejazdu przez Lipsk nie jest możliwe. A szkoda,bo warto,pomimo niedużej wielkości tego muzeum.
1 komentarzy dodaj komentarz