W 1994 roku koncern ZF rozpoczął produkcję amortyzatorów o zmiennych parametrach tłumienia CDC (Continuous Damping Control). Obecnie, po niespełna 20 latach, wytwarzana jest już czwarta generacja elementów tego typu. W pierwszej połowie 2012 roku na linii produkcyjnej fabryki w Schweinfurcie powstał dwunastomilionowy egzemplarz amortyzatora CDC marki Sachs.
Początkowo amortyzatory CDC były przeznaczone tylko dla droższych pojazdów, należących do segmentu premium. Obecnie trafiły one także na wyposażenie wielu popularnych aut z klasy kompaktowej.
W samym tylko 2011 roku firma ZF wyprodukowała ponad 2,1 miliona amortyzatorów CDC do pierwszego montażu w pojazdach osobowych marek Alpina, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Maserati, Opel, Rolls-Royce, Mercedes-Benz, Porsche i Volkswagen. ZF sprzedaje poza tym amortyzatory CDC na niezależnym rynku części zamiennych. Przedstawiciele firmy ZF zakładają, że do 2016 roku produkcja amortyzatorów CDC do aut osobowych osiągnie poziom 3 milionów sztuk rocznie.
Amortyzatory Sachs CDC automatycznie dostosowują się do jakości nawierzchni. Układy CDC bazują na czujnikach mierzących pionowe ruchy osi pojazdu (szczególnie podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów). Odpowiednie urządzenie kontrolne przetwarza informacje z czujników i w czasie rzędu milisekund dopasowuje do warunków drogowych siłę tłumienia amortyzatorów, zmieniając za pomocą elektromagnesów wielkość przepływu oleju.
Współcześnie konstruowane amortyzatory CDC są wyposażone w dwa elektronicznie sterowane zawory proporcjonalne. Elementy te niezależnie od siebie regulują siły ściskania i rozciągania amortyzatora. Podwójny układ sprawia, że przełączanie ustawień amortyzatora jest bardziej precyzyjne niż wtedy, gdy do dyspozycji jest tylko jeden zawór proporcjonalny.
0 komentarzy dodaj komentarz