strona główna Nadwozia Wymiana filtrów kabinowych
2012-06-11, ostatnia aktualizacja 2012-06-11 06:24

Wymiana filtrów kabinowych

Filtry kabinowe

Fot. Mahle

Filtry kabinowe

Powietrze nad ruchliwymi drogami zawiera szkodliwe dla zdrowia gazy (ozon i tlenki azotu) oraz zanieczyszczenia stałe (drobny kurz i sadza). Ich przenikaniu do wnętrza nadwozi zapobiegają filtry kabinowe. 

Podczas jednej godziny jazdy przez wnętrze pojazdu przepływa do 100 000 litrów powietrza. Jeśli na jego wlocie znajdzie się prosty filtr papierowy typu LA, zatrzymaniu ulegnie większość wspomnianych cząstek stałych, a także pyłki roślinne. Te ostatnie są niebezpieczne w niektórych porach roku nie tylko dla alergików, ponieważ uczulony na nie kierowca doznawać może z ich powodu nagłych ataków łzawienia oczu lub kichania, co zwiększa ryzyko wypadków aż o 30%.

Alergie mogą być również wywoływane przez gazy, na przykład samochodowe spaliny, a gazy takie, jak ozon i tlenki azotu, oddziaływają toksycznie na wszystkie żywe organizmy. Niepożądane substancje lotne dają się jednak skutecznie wyeliminować dzięki stosowaniu nowoczesnych filtrów kabinowych typu LAK z węglem aktywnym takich, jak Mahle Original lub Knecht, które zatrzymują do 99,5% wszelkich substancji szkodliwych i pochłaniają ponadto nieprzyjemne zapachy. Są one montowane fabrycznie w wielu modelach pojazdów i dostarczane także na rynek części zamiennych w tej samej jakości, jak na potrzeby pierwszego montażu. 

Oba rodzaje filtrów kabinowych zapobiegają też zanieczyszczaniu się parowników instalacji klimatyzacyjnej, poprawiając tym samym sprawność jej działania. Wymienione wyżej pożytki przynoszą jednak tylko filtry zadowalająco drożne, czyli regularnie wymieniane. Filtry zatkane nadmiarem zgromadzonych w nich zanieczyszczeń mogą natomiast powodować pogarszanie się widoczności na skutek zaparowywania szyb, niedostateczną wentylację samochodowego wnętrza i rozwój szkodliwej mikroflory w układach klimatyzacyjnych.

Dlatego filtr kabinowy powinien być wymieniany nie rzadziej niż co 15 000 km przebiegu pojazdu lub raz do roku, a nawet częściej, jeśli samochód eksploatowany jest w warunkach zwiększonego zanieczyszczenia atmosfery. W przeciwnym wypadku jego zły stan może zwiększać ryzyko chorób serca i płuc, reakcji astmatycznych i innych kłopotów zdrowotnych.

konkurs

Wymiana filtrów kabinowych Mahle Original i Knecht jest bardzo łatwa dzięki instrukcji montażu dołączonej do każdego produktu w formie odrywanej broszurki informacyjnej. Jeśli klient zleca w warsztacie wymianę takiego filtra w nieznanym serwisantom samochodzie, trzeba ustalić najpierw jego dokładną lokalizację. Tego rodzaju informacje można znaleźć na wydanej przez firmę Mahle płycie CD „Filtr-zestaw” albo w firmowym katalogu online na: www.mahle-aftermarket.com, a także wewnątrz opakowań filtrów kabinowych Mahle i Knecht. Aby ułatwić dostęp do opisu montażu filtra, opakowanie zaopatrzono w specjalny pasek otwierający. Oczywiście odpowiednie zalecenia zawarte są też w instrukcjach obsługi poszczególnych modeli pojazdów, lecz ogólne serwisy obsługowe nie zawsze nimi dysponują.

Do najczęściej popełnianych błędów podczas wymiany filtra należy nieprawidłowe umieszczenie wkładu w obudowie. Właściwy kierunek przepływu powietrza przez filtr jest oznaczony małymi strzałkami na jego boku. Bardzo ważne jest także dokładne dopasowanie wkładu do obudowy, gdyż przez nieszczelności pozostawione na ich styku zanieczyszczone powietrze przedostaje się do wnętrza kabiny.

Przy montażu wielu filtrów stosowane są pomocnicze listwy prowadzące, które wsuwa się w pierwszą zakładkę, aby zapewnić dokładne ułożenie wkładu w obudowie. Jeżeli ta operacja nie zostanie wykonana poprawnie, następuje zgniecenie plis filtrujących i w efekcie – znaczny przepływ zanieczyszczonego powietrza. W prawidłowo zmontowanym filtrze fałdy powinny być ułożone w równych odstępach, równolegle do siebie oraz do krótszego boku obudowy.

Klientom korzystającym dotychczas z prostszych filtrów LA warto polecać filtry wielowarstwowe LAK z aktywnym węglem, ze względów wspomnianych na wstępie.



Karol Biernat
Specjalista ds. sprzedaży, Mahle Polska



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2