strona główna Wyposażenie Świeczka i ogarek
2012-05-31, ostatnia aktualizacja 2012-05-31 07:34

Czynnik chłodniczy R-134a czy HFO-1234yf?

Świeczka i ogarek

Czynnik R-134a nieprędko zniknie z wtórnego rynku usług serwisowych

Fot. Behr

Czynnik R-134a nieprędko zniknie z wtórnego rynku usług serwisowych

Dylematy związane ze zmianą rodzaju czynnika do samochodowych klimatyzacji rozmaicie próbują rozstrzygać producenci i użytkownicy serwisowego sprzętu. Swoją koncepcję ma tu także firma Behr Service.

Rzecz w tym, iż pierwszy z wymienionych nad tytułem czynników ma być zastąpiony drugim, lecz nie wiadomo, czy ta unijna decyzja jest nieodwołalna, a jeśli tak, to trudno określić czas i zasięg jej realizacji. W tej chwili trafiają na rynek nowe samochody z jednym lub drugim rodzajem systemu klimatyzacji. Ten nowy już teraz powinien stać się obowiązującym w samochodach opuszczających wytwórnie, ale nie będzie konieczności jego wprowadzania do wcześniejszych egzemplarzy. Nie sposób jednak przewidzieć, jak w związku z tym zmieniać się będą w przyszłości potrzeby wtórnego rynku ani jak długo koegzystować będą obydwa rozwiązania.

Tymczasem zarówno warsztaty zajmujące się serwisowaniem samochodowych układów klimatyzacyjnych, jak i firmy dostarczające potrzebnych do tego urządzeń od tych właśnie okoliczności uzależniają swe inwestycyjne decyzje, gdyż każdy z alternatywnych czynników wymaga osobnego sprzętu obsługowego. Część producentów serwisowych urządzeń wprowadza do produkcji ich modele mogące w obu systemach pracować przemiennie po dość poważnym przezbrojeniu. Pojawiają się też konstrukcje uniwersalne, w których próbuje się integrować dwa równoległe obiegi różnych czynników. Tzw. efekt synergii jest w nich jednak niewielki, skoro dwie niezależne instalacje nie mogą mieć żadnych przewodów wspólnych.

Behr

Z lewej: Behr ACxpert 1000a, z prawej: czynnik R-134a nieprędko zniknie z wtórnego rynku usług serwisowych

Z początkiem 2012 roku firma Behr Service zaprezentowała pakiet dwóch różnych modeli klimatyzacyjnych urządzeń serwisowych o nazwie Behr ACxpert, przeznaczony dla profesjonalnych warsztatów prowadzących całkowicie zautomatyzowaną obsługę urządzeń klimatyzacyjnych w pojazdach osobowych (także z napędem hybrydowym), użytkowych, ciężarowych i autobusach. Model ACxpert 1000a umożliwia szybką, dokładną i niedrogą wymianę używanego wciąż powszechnie czynnika chłodniczego R-134a, a ACxpert 2000yf przystosowany jest wyłącznie do nowego czynnika chłodniczego HFO-1234yf.

Behr

Z lewej: Behr ACxpert 2000yf, z prawej: czynnik HFO-1234yf już wkrótce pojawi się w niezależnych serwisach

Równoczesny zakup obydwu tych modeli wydaje się inwestycją najmniej ryzykowną pod względem ekonomicznym. Oba umożliwiają bowiem: odsysanie i regenerację czynnika chłodniczego, automatyczne odseparowanie czynnika chłodniczego od oleju oraz płukanie, ponowne napełnianie i sprawdzenie szczelności układu metodą podciśnieniową. ACxpert 2000yf jest przy tym skutecznie chroniony przed zagrożeniami wynikającymi ze stosowania łatwopalnego czynnika HFO-1234yf. Zmiana przepisów nie wymaga bowiem od producentów samochodów dużych nakładów związanych z dostosowaniem obiegów klimatyzacji do nowego czynnika chłodniczego, natomiast obowiązek zapewnienia jego absolutnie bezpiecznego stosowania spoczywa na warsztatach świadczących usługi serwisowe w tym zakresie.

Ponadto jedno i drugie urządzenie ma kompaktową i wytrzymałą konstrukcję, prosty w intuicyjnej obsłudze ekran dotykowy, dobrze widoczną lampkę sygnalizującą aktualny tryb pracy, duże i czytelne manometry oraz zintegrowaną funkcję płukania przy użyciu opcjonalnej przystawki zewnętrznej. Ryzyko omyłkowego użycia niewłaściwej stacji serwisowej zostało wyeliminowane przez specjalne złącza do układów napełnionych czynnikiem HFO-1234yf i równocześnie uniemożliwiające podłączenie się przewodów z czynnikiem R-134a.

Behr

Tak wyposażone warsztaty będą mogły jeszcze przez co najmniej 20 lat udostępniać swoim klientom nową i równocześnie dotychczasową technologię. Urządzenia Behr ACxpert na mocy porozumienia obu zainteresowanych firm mają być dostarczane klientom z całego świata przez sieć Mahle Aftermarket. To ona zapewniać będzie szczegółowy instruktaż techniczny dla nowych nabywców oraz regularną konserwację zakupionego sprzętu przez autoryzowanych partnerów serwisowych, dostawy części zamiennych i szybką pomoc w rozwiązywaniu problemów eksploatacyjnych. Partnerami do kontaktów są pracownicy działu dystrybucji firmy Mahle Aftermarket, wspomagani przez doświadczonych ekspertów w dziedzinie urządzeń Behr Service.

Artykuł opracowany na podstawie materiałów Behr Service



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2