W tym roku mija sto lat od powstania firmy BERU w niemieckim Ludwigsburgu. Obecnie w swych fabrykach i przedstawicielstwach na trzech kontynentach zatrudnia ona około dwa tysiące osób.
Marka BERU utworzona została z pierwszych liter nazwisk wspólników, by tym łatwym do zapamiętania skrótem oznaczać „wyspecjalizowane części techniczne” produkowane i sprzedawane przez założoną w 1912 roku spółkę. Jej pełna nazwa brzmiała bowiem: Auto-Armaturen- und Kühlerfabrik BERU Behr & Ruprecht, Ludwigsburg („Wytwórnia wyposażenia i chłodnic samochodowych BERU Behr i Ruprecht, Ludwigsburg”). Główna siedziba firmy do dziś mieści się w Ludwigsburgu.
Początki
Pierwszym produktem marki BERU była ułatwiająca zimny rozruch silników „gazoszczelna” świeca zapłonowa, zaprojektowana w 1912 roku przez Alberta Ruprechta. Początkowy asortyment firmy obejmował także zawory do urządzeń ciśnieniowych oraz chłodnice samochodowe. Jednak obecnie ze znakiem BERU kojarzone są przede wszystkim systemy zimnego rozruchu silników wysokoprężnych. Ich firmowa tradycja sięga roku 1929, w którym pojawiła się pierwsza świeca żarowa BERU. Dwa lata później opatentowana została w Niemczech jej wersja ulepszona z podwójną, izolowaną końcówką.
Podczas drugiej wojny światowej zakłady firmy BERU nie zostały zniszczone, więc już w 1945 roku wznowiły produkcję przeznaczoną głównie dla: Daimler-Benz, Opla i NSU. Kontynuowano też prace nad systemami zimnego rozruchu. W 1975 roku skonstruowano pierwszą „szybką” świecę żarową BERU, wytwarzającą w ciągu 20 sekund temperaturę odpowiednią do samozapłonu paliwa. Trzy lata później opatentowano samoregulującą się, dwuspiralną świecę żarową z czasem wstępnego podgrzewania wynoszącym już tylko 5-7 sekund.
Wyjście w świat i na giełdę
Pierwszy zagraniczny zakład firmy BERU powstał w 1986 roku w Irlandii. Kolejne były otwierane we Francji i Hiszpanii.
W 1989 r. utworzono wydział projektów i linię produkcyjną cewek zapłonowych w Ludwigsburgu. Trzy lata później trafiła na rynek cienka (5 mm średnicy) świeca żarowa do silników wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim.
Zmienił się też status własnościowy spółki: w 1997 roku zadebiutowała ona na giełdzie, a w roku 2000 – już jako BERU AG – założyła w niemieckim Bretten firmę BERU Electronics GmbH, specjalizującą się w projektowaniu i produkcji elementów elektronicznych i sterowników. W tym samym czasie powstała spółka joint venture BERU-Eichenauer, wytwarzająca dogrzewacze PTC (positive temperature coefficient).
Marka Beru kojarzy się też coraz powszechniej z innowacyjnymi konstrukcjami cewek zapłonowych
Rok 2001 zapisał się opracowaniem pierwszego sterowanego elektronicznie układu szybkiego startu BERU ISS (instant start system), umożliwiającego niezawodne uruchamianie silników wysokoprężnych w bardzo niskich temperaturach. Przy 25-stopniowym mrozie wytwarza on w ciągu dwóch sekund temperaturę 1100° C w komorze spalania, co zmniejsza emisję spalin i zużycie paliwa.
W tym samym czasie firma BERU wspólnie z amerykańską korporacją Lear rozpoczęła prace nad systemami zdalnej kontroli ciśnienia w oponach, a dwa lata później przejęła wydział systemów zapłonowych działającej we Francji spółki Johnson Controls Automotive Electronics.
Nowy właściciel, nowe laboratoria
W 2005 roku Amerykański koncern BorgWarner został większościowym akcjonariuszem spółki BERU AG, która w 2007 roku uruchomiła w Ludwigsburgu nowe centrum badawczo-rozwojowe. Prowadzi się w nim prace związane z techniką zapłonu, podgrzewaniem silników, elektroniką i sensorami. Najważniejszą jego częścią jest hamownia podwoziowa 4x4, umieszczona w dwupiętrowej komorze termicznej, pozwalającej testować wszystkie wymienione rodzaje prototypowych rozwiązań w temperaturach od –40 do +30° Celsjusza. Kolejne laboratoria zajmują się ceramiką, elementami zapłonowymi i czujnikami oraz prowadzą próby wytrzymałościowe, w tym także badania drgań.
Największym dotychczas osiągnięciem centrum badawczego BERU jest świeca żarowa z czujnikiem ciśnienia PSG (pressure sensor glow plug). Element ten, od 2008 roku produkowany seryjnie, kontroluje procesy spalania w celu obniżenia emisji tlenków azotu i dwutlenku węgla.
W 2009 roku BorgWarner wykupił wszystkie akcje BERU, wycofał firmę z giełdy i przekształcił ją w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie: BorgWarner BERU Systems GmbH. Rok później spółka ta przejęła całość przedsięwzięcia joint venture BERU-Eichenauer wraz z zakładem w niemieckiej miejscowości Kandel. Wówczas też w nowej fabryce w tajlandzkim mieście Chon Buri ruszyła produkcja świec żarowych ISS dla azjatyckich wytwórców samochodów. Cała firma zatrudnia obecnie około 2000 pracowników, a jej roczne obroty przekraczają 400 milionów euro.
Produkcja systemów marki BERU do silników wysokoprężnych odbywa się także w Indiach i w Korei Południowej, w ramach joint venture z lokalnymi przedsiębiorcami. Udział BERU w światowej produkcji świec żarowych sięga dziś 40%. Spółka jest też czwartym pod względem wielkości europejskim dostawcą urządzeń zapłonowych. Do jej klientów należą niemal wszystkie światowe marki samochodowe – od Alfy Romeo do Volvo.
Chłodnice Wyposażenie Świece zapłonowe Motoryzacyjne BERU Rozruch części techniczne części do aut
0 komentarzy dodaj komentarz