Fot. Ford, Castrol
Pod maską samochodu silniki Ford EcoBoost wyglądają podobnie jak większość współczesnych standardowych konstrukcji
W maju bieżącego roku pojawiły się w Polsce najnowsze produkty z rodziny Ford Castrol Magnatec Professional przeznaczone wyłącznie do silników Forda. Komplementarne oleje i silniki stanowią efekt ścisłej inżynierskiej współpracy obu globalnych firm.
Rodzina środków smarnych Ford Castrol Magnatec Professional obejmuje trzy nowe oleje syntetyczne:
Nowe oleje dostępne są wyłącznie w autoryzowanych serwisach jako jedyne środki smarne stosowane fabrycznie i rekomendowane przez Forda w trakcie całej późniejszej eksploatacji silników. Świadczą o tym oryginalne napisy na korkach wlewu oleju.
Uwagę zwraca tylko nietypowy napis na korku wlewu oleju
Rodzina silników EcoBoost to efekt rozpoczętego w 2008 roku 5-letniego programu inwestycji Forda. Zakłada on skonstruowanie aż 60 zupełnie nowych lub gruntownie udoskonalonych jednostek napędowych oraz skrzyń biegów i dostarczenie ich do roku 2013 na cały globalny rynek. Ich cechą wspólną ma być bardzo niskie zużycie paliwa i mała emisja zanieczyszczeń, przy bardzo dobrych osiągach.
4-cylindrowe silniki benzynowe Ford EcoBoost są obecnie dostępne w wersjach o dwóch pojemnościach:
Wszechstronną innowacyjność tych silników widać dopiero na specjalnych demonstracyjnych przekrojach
Ponadto w Europie pojawił się Ford Focus napędzany trzycylindrowym silnikiem EcoBoost o pojemności 1,0 litra, o mocy 100 i 125 KM. Oba te silniki spalają odpowiednio 4,8 l/100km przy emisji CO2 wynoszącej 109g/km oraz 5,0 l/100km przy emisji CO2 na poziomie 114 g/km. Uzyskanie takich osiągów przy generalnie zmniejszonych pojemnościach skokowych wymagało wielu nowych technologii i rozwiązań konstrukcyjnych. W tym bardzo wysokiego ciśnienia bezpośredniego wtrysku paliwa, zaawansowanego systemu turbodoładowania oraz niezależnie zmiennych faz rozrządu na obu wałach. Konieczne więc stały się ciaśniejsze pasowania współpracujących ze sobą elementów uzyskane bez wzrostu oporów wewnętrznych wynikających z ich wzajemnego tarcia. Istotnym elementem tak skonstruowanego silnika jest olej służący do jego smarowania. Specyficznych wymogów nowych konstrukcji Forda nie spełniały żadne obecne już na rynku produkty smarne. Specjalną ich odmianę stworzyła firma Castrol uczestnicząca od początku w pracach konstruktorów. Wykorzystała w tym celu własną unikalną „technologię inteligentnych molekuł”, zabezpieczającą silnik już od momentu jego rozruchu i podczas rozgrzewania, czyli w fazie odpowiedzialnej za 75% całkowitego zużycia silnika.Nie ma w tej chwili na świecie innych olejów silnikowych o tym zastosowaniu. Dla uniknięcia ewentualnych pomyłek najnowsze oleje z rodziny Ford Castrol Magnatec Professional barwione są na zielono. |
|
Ich integralną częścią jest opracowany specjalnie olej Castrola |
Przy standardowym oleju mimo jego ogólnie dobrej jakości współpracujące powierzchnie już po kilkudziesięciu tysiącach przejechanych kilometrów wyglądają tak
Tylko zielony olej z technologią inteligentnych molekuł tworzy na smarowanych częściach spójną, silnie przywierającą powłokę ochronną
Tak ścisła współpraca koncernów samochodowego i olejowego jest w światowej skali czymś bardzo rzadkim, lecz w przypadku Castrola i Forda ma już dokładnie 99-letnią tradycję. W 1913 roku Charles Wakefield, założyciel firmy Castrol, zauważył problemy użytkowników ówczesnych modeli Forda z doborem odpowiedniego oleju silnikowego. Opracowano wówczas specjalną edycję oleju „Wakefield Castrol”. Partnerstwo obu firm obejmuje także rynek polski, na którym są organizowane wspólne akcje promocyjne, zapowiedziane na specjalnej konferencji prasowej, zorganizowanej 16 maja br. w Warszawie.
Ponad połowa nowych samochodów marki Ford sprzedanych w tym roku będzie nosiła znaczek „ECOnetic Technology”. Odsetek tych pojazdów powinien wzrosnąć do dwóch trzecich w roku 2013.
Wspólna konferencja prasowa Castrola i Forda 16 maja 2012 w Warszawie
0 komentarzy dodaj komentarz