Produkowane przez firmę Denso świece zapłonowe Twin Tip (TT) miały swą premierę na polskim rynku wtórnym w lutym zeszłego roku. Obecnie powinny one całkowicie zastąpić standardowe świece niklowe.
Zamiana ta jest możliwa dzięki innowacyjnej konstrukcji świec TT. Mają one znacznie wyższą wydajność niż standardowe świece niklowe, są też zdecydowanie tańsze od produktów o podobnych właściwościach, lecz wykonanych z użyciem metali szlachetnych. Oznacza to, iż polscy użytkownicy pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym korzystać będą ze świec lepszych, niż tradycyjne niklowe, pod względem ekonomiki zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji. Nie będzie to jednak wiązać się z tak wysokimi kosztami, jak w przypadku świec platynowych lub irydowych.
W historii świec zapłonowych zawsze poprawa ich właściwości użytkowych uzależniona była od stosowania metali szlachetnych, takich jak platyna i iryd, oraz stopów tych pierwiastków. Teraz osiąganie podobnych efektów umożliwia wykonanie elektrody środkowej ze specjalnego stopu na bazie niklu.
Konstrukcja TT jest efektem kilku lat pracy japońskich inżynierów skupionych wokół centrum badawczo-rozwojowego Denso. Wykorzystano w niej sprawdzoną technologię SIP (super ignition plug), tworząc pierwsze na świecie świece zapłonowe ze zmniejszonymi elektrodami niezawierającymi metali szlachetnych. Obie elektrody mają średnicę przekroju 1,5 mm i wykonane są ze stopu niklu. Uzyskane dzięki nim lepsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej przynosi zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 5% przy równoczesnym zwiększeniu mocy silnika.
Świece zapłonowe TT nadają się również do pojazdów wyposażonych w silniki zasilane LPG, ponieważ pracują przy wyższym (25-30 kV) napięciu elektrycznym pomiędzy ich elektrodami, podczas gdy do zapłonu benzyny wystarcza zwykle 10-15 kV.
Dziś w Polsce 90% sprzedaży świec na rynku wtórnym przypada na ich wersje standardowe, co oznacza korzystne perspektywy dla ich lepszych odpowiedników o porównywalnych cenach, ponieważ świece TT obejmują większość zastosowań świec standardowych. Są też wygodniejsze w planowaniu zamówień (dzięki krótkim numerom katalogowym) i magazynowaniu. Ich pełna oferta obejmuje zaledwie 13 numerów katalogowych i odpowiada potrzebom 85% parku pojazdów sprzedawanych w UE, w tym także azjatyckich i amerykańskich, czyli obejmuje takie marki, jak: Audi, BMW, Volkswagen Golf i Polo, Fiat Panda i Punto, Nissan Micra, Toyota Yaris, Opel Corsa i Astra, Chevrolet (Daewoo) Lanos i Nubira, Renault i Dacia Logan. Pozwala to w dużym stopniu zmniejszyć zapasy magazynowe przy zachowaniu ciągłości w zaspokajaniu potrzeb warsztatów naprawczych.
Obecnie już 15% całej sprzedaży świec zapłonowych Denso w Polsce stanowi sprzedaż odmiany TT. Firma zapewnia swym polskim dystrybutorom (Group Auto Union Polska, Inter Cars SA, Inter Team, Moto Profil i Saga) atrakcyjne pakiety zamówieniowe na ten rodzaj produktów, prowadzi też na ich temat profesjonalne szkolenia w całym kraju.
Więcej informacji na temat linii TT można znaleźć w katalogu świec zapłonowych i żarowych Denso na lata 2011/2012 (Denso Spark Plugs & Glow Plugs Catalogue 2011/2012 DESG11-001), który dostępny jest również w TecDoc oraz online na stronie www.denso-am.pl.
0 komentarzy dodaj komentarz