strona główna Lakiernictwo Matowe powłoki lakiernicze
2012-04-30, ostatnia aktualizacja 2012-04-30 12:15

Matowe powłoki lakiernicze

Fot. Standox

Fot. Standox

Jest to obecnie najnowszy trend na rynku samochodów luksusowych. Matowe wykończenie lakierów cieszy się coraz większą popularnością wśród klientów, z których wielu zastępuje nim oryginalny efekt metaliczny.

Dla usługowych zakładów lakierniczych rosnąca liczba pojazdów o matowych powłokach oznacza zwiększone zapotrzebowanie na odpowiednie produkty i technologie, pozwalające łatwo i szybko wykonywać naprawy tak pomalowanych samochodów. Marka Standox ma w swojej ofercie produkty o wysokiej jakości, przeznaczone specjalnie do renowacyjnego lakierowania powłok matowych. Dysponuje także materiałami instruktażowymi w tym zakresie, do których należy np. plakat „Efekt matu krok po kroku”.

Naprawa renowacyjna powłoki matowej wymaga bowiem zastosowania innych technik niż standardowe pokrycia lakiernicze. Matowych powierzchni nie szlifuje się ani nie poleruje w celu na przykład usunięcia drobnych uszkodzeń spowodowanych przez kamyki lub żwir, a także zadrapań lub rys, ponieważ mogą wówczas powstawać obszary różniące się połyskiem.

Przy matowym wykończeniu nie dokonuje się również napraw typu smart/micro oraz cieniowania, gdyż także i one mogą zakłócać ostateczny efekt wizualny. Zaleca się natomiast, zależnie od miejsca uszkodzenia, lakierowanie całego elementu lub nawet całego boku pojazdu.

Standoc

W porównaniu z powłokami standardowymi (z połyskiem) lakiery matowe wymagają podczas naprawy renowacyjnej więcej czasu i materiałów. Mimo tych utrudnień, perfekcyjne wyniki nie są trudne do osiągnięcia. Ważna jest precyzja w przygotowywaniu materiałów, gdyż nawet najmniejsze odchylenia od wskazanej proporcji utwardzacza, lakieru bezbarwnego i rozcieńczalnika mogą prowadzić do różnic stopnia matowości powierzchni. Nie powinno się korzystać z listwy do mieszania, lecz odmierzać składniki wagowo według programu kolorystycznego Standowin.

Przed przystąpieniem do naprawy należy pamiętać, że różna grubość powłoki wpływa na wygląd suchej warstwy lakieru. Równie istotne jest poprawne odparowanie świeżego materiału. Powstawaniu niepożądanych błyszczących miejsc zapobiega bezwzględne przestrzeganie czasów odparowania podanych w metryczkach technicznych poszczególnych produktów. Wpływ na końcowy efekt naprawy ma także metoda suszenia. Dlatego nie wolno używać promienników podczerwieni. Zaleca się suszenie powietrzne lub piecowe.



Marcin Masikowski
Axalta Training Coordinator Refinish Systems



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2