Wykonana z żywicy melaminowej pianka Basotect firmy BASF będzie tłumić hałas dochodzący spod maski samochodu Porsche Panamera wyposażonego w silnik wysokoprężny. Pianka tego typu została użyta do zapewnienia izolacji termicznej i dźwiękowej komory silnika, tunelu wału napędowego oraz przestrzeni w pobliżu jednostki napędowej.
O wyborze materiału Basotect przesądziły jego bardzo dobre właściwości akustyczne i wysoka odporność termiczna w połączeniu z niską masą. Tworzywo firmy BASF znajduje zastosowanie wszędzie tam, gdzie materiał odpowiedzialny za wytłumienie hałasu jest przez długi czas wystawiony na działanie bardzo wysokich temperatur (czyli w miejscach takich jak ściany grodziowe między silnikiem a wnętrzem samochodu, panele pod maską, obudowa silnika i tunel wału napędowego).
Właściwości akustyczne Basotectu wynikają z jego struktury. Materiał złożony z otwartych komórek ma wysoki współczynnik pochłaniania dźwięku w zakresie średnich i wysokich częstotliwości. Mała gęstość pianki (wynosząca około 9 kilogramów na metr sześcienny) sprawia, że Basotect jest znacznie lżejszy od tradycyjnych materiałów izolacyjnych stosowanych w komorach silnika. Niewielka masa przyczynia zarówno do zmniejszenia zużycia paliwa, jak i do ograniczenia emisji dwutlenku węgla.
Basotect charakteryzuje się dużą odpornością na temperatury powyżej 200 stopni Celsjusza – jest w stanie znosić je przez długi czas bez uleganiu degradacji. Porsche Panamera ma silnik wysokoprężny o mocy 250 koni mechanicznych, w którego otoczeniu temperatura sięga 180 stopni Celsjusza.
Zaletą pianki z żywicy melaminowej jest także jej podatność na obróbkę mechaniczną. Basotect nadaje się do precyzyjnego formowania za pomocą noży i drutów tnących oraz do piłowania i frezowania. Po zaimpregnowaniu Basotect poddaje się również termoformowaniu. Wymienione właściwości tworzywa sprawiły, że firma Porsche planuje wykorzystać piankę także w przyszłości.
Najnowszy, czwarty już model auta Porsche Panamera zadebiutował na salonie samochodowym w Szanghaju w 2009 roku. Samochód jest sprzedawany w kilku wariantach silnikowych: diesel, GTS, Turbo/Turbo S i hybryda.
0 komentarzy dodaj komentarz