Opona ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowania pojazdu, lecz sami użytkownicy nie zawsze zdają sobie z tego sprawę. Pomagać im w tym powinny profesjonalne serwisy ogumienia.
Grupa Goodyear Polska doświadczenia w tej dziedzinie czerpie w dużej mierze ze swej współpracy z siecią Premio. Jej serwisy mogą być uniwersalną inspiracją dla innych palcówek usługowych, mających w swej ofercie serwisowanie opon. Opony, w przeciwieństwie do ogromnej większości innych części pojazdów wymienianych w miarę eksploatacyjnego zużycia, należy dostosowywać nie tylko do konkretnego modelu i wersji samochodu, lecz także do zróżnicowanych preferencji jego kierowcy. Profesjonalny pracownik serwisu ogumienia wie, iż zrozumienie oczekiwań każdego klienta ma istotne znaczenie dla właściwego doboru opon do pojazdu oraz zadowolenia z ich zakupu i późniejszego użytkowania.
Pierwszym kryterium powinna być zawsze zgodność oferowanego produktu z homologacją producenta samochodu. Zastosowanie niewłaściwego ogumienia o niższym indeksie prędkości i/lub nośności sprawia, iż opona szybciej się zużywa i staje się bardziej hałaśliwa podczas jazdy. Ponadto opony o niższych indeksach zamontowane w pojeździe inaczej się odkształcają, niewłaściwie przylegając do podłoża. W konsekwencji może to prowadzić do nierównomiernego zużycia bieżnika, nazywanego często „ząbkowaniem”.
Regulacje prawne Prawo o ruchu drogowym (artykuł 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.) stanowi iż: „Pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu”. Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 15 października 2007 r. dodało ust. 5a, w brzmieniu: „Dla opon oznakowanych jako śniegowe, zgodnie z dyrektywą 92/23/EWG, dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu pod warunkiem, że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksy- malnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy.” Tym samym uregulowana została kwestia związana z możliwością montażu opon zimowych o niższym indeksie prędkości. Zawsze należy pamiętać, iż optymalne właściwości jezdne pojazdu oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają opony zimowe o nominalnym lub niższym o jeden stopień indeksie prędkości. Ponadto ust. 6 mówi, iż: „Pojazd nie może być wyposażony (...) w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi”. |
|
Rys.: Oponę Goodyar Eagle F1 Asymmetric można zastąpić modelem Exellence lub Eagle NCT5 |
Tak więc opony montowane w pojeździe na jednej osi powinny mieć identyczne: rozmiar, symbol prędkości, indeks nośności, markę, typ, kategorię użytkowania (opona letnia lub zimowa, opona 4x4 on-road lub off-road itd.) i strukturę wewnętrzną (konstrukcja radialna lub diagonalna) oraz taki sam bieżnik.
Dopuszczalność rozwiązań alternatywnych
W przypadku wymiany całego kompletu opon można użyć ich zamienników, różniących się niektórymi parametrami od wyposażenia oryginalnego, w celu poprawy osiągów pojazdu lub uzyskania efektów „tuningowych”. Możliwe jest np. stosowanie opon o niższym profilu i montowanych na obręczach o większej średnicy albo opon o wyższych symbolach prędkości. W takich przypadkach należy:
Dobór modelu opony
Dobór modelu opony najlepiej będzie prześledzić na przykładach. W przypadku samochodu wyposażonego np. w rozmiar 175/70R13 82T wybór opon marki Goodyear będzie ograniczony do bieżników: DuraGrip (opona o niskich oporach toczenia, cechująca się długimi przebiegami) oraz Vector 5+ (opona całoroczna). Oprócz tego klientowi można zaproponować również bieżnik Eagle Ventura w wyższym indeksie prędkości H (wysoka odporność na zjawisko akwaplaningu, krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni).
Z kolei klientowi, którego auto jest wyposażone w opony o rozmiarze 215/45R17 87V, marka Goodyear może zaproponować 3 typy bieżników, dostosowane do zróżnicowanych oczekiwań i preferowanego stylu jazdy. Dla kierowców jeżdżących szybko i dynamicznie najważniejsza jest precyzja prowadzenia pojazdu oraz szybka odpowiedź na ruch kierownicą, dlatego też optymalnym bieżnikiem byłby Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Dla kierowców prowadzących spokojniej, lecz wysoko ceniących komfort jazdy, zwłaszcza na dłuższych dystansach, najlepszym rozwiązaniem może być bieżnik Goodyear Excellence. Alternatywna opona Eagle NCT5 pozwoli z kolei zmniejszyć zużycie paliwa i w znacznym stopniu zredukować emisję CO2, a zwiększona o 25% trwałość opony umożliwi przejechanie większej liczby kilometrów do następnej wymiany.
Nie tylko rozmowa z klientem, lecz także wygląd dotychczas eksploatowanych opon może wiele powiedzieć na temat stylu jazdy kierowcy, problemów związanych z niewłaściwą geometrią, ciśnieniem, wyważeniem kół lub nieprawidłową eksploatacją pojazdu.
Jeżeli dla wspomnianych wcześniej rozmiarów weźmiemy pod uwagę produkty pozostałych marek Grupy Goodyear (Dunlop, Fulda, Falken, Sava i Dębica), to wybór najlepszej opony może uwzględniać jeszcze bardziej złożone kryteria.
Teoria i praktyka
Powszechne stosowanie opisanych wyżej teoretycznych zasad miałoby bardzo pozytywny wpływ na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego i ogólny poziom zadowolenia z użytkowanych pojazdów. Rzeczywistość jednak wciąż daleka jest od ideału, choć trzeba przyznać, że rośnie zainteresowanie kierowców parametrami technicznymi opon. Coraz częściej przy ich zakupie nabywcy kierują się wynikami testów przeprowadzanych przez niezależne organizacje, takie jak ADAC lub TÜV. Niestety wiedza większości kierowców jest w tych sprawach nadal znikoma i o doborze opon decydować muszą głównie specjaliści w serwisach. Fakt ten z jednej strony daje placówkom usługowym dużą swobodę w kształtowaniu struktury sprzedaży opon, ale z drugiej – zwiększa ich odpowiedzialność za ewentualne błędne decyzje.
Niewłaściwie dobrane opony mogą w znacznym stopniu obniżyć walory użytkowe samochodu. Jeśli do małego samochodu dostawczego (np. citroĎna berlingo) zamontujemy ogumienie o oryginalnym rozmiarze 175/65R14C, lecz z indeksem nośności 82T – stosowanym w samochodach osobowych zamiast 88T – ogólna ładowność zmniejszy się o ok. 340 kg, a co za tym idzie – przyspieszeniu ulegnie zużycie bieżnika opon i pogorszą się właściwości jezdne pojazdu. W takim przypadku towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić wypłaty odszkodowania, jeżeli wypadek był następstwem montażu źle dobranych, opon niezgodnych z homologacją producenta samochodu.
Dlatego Grupa Goodyear dąży do zwiększenia profesjonalizmu personelu serwisów oponiarskich, organizując rozmaite szkolenia. Chodzi o to, by w swej działalności nie ograniczały się one do roli jedynie sprzedawcy, a raczej pełniły funkcję obiektywnego i kompetentnego doradcy.
0 komentarzy dodaj komentarz