strona główna Diagnostyka Coraz bardziej inteligentne systemy
2012-03-23, ostatnia aktualizacja 2012-03-23 08:48

Coraz bardziej inteligentne systemy

Fot. TEXA

Fot. TEXA

Od lat 80. ubiegłego stulecia, gdy w samochodowych silnikach pojawił się elektroniczny wtrysk paliwa, zmienił się radykalnie charakter prac diagnostycznonaprawczych w warsztatach i serwisach.

Po układach zapłonowo-wtryskowych elektroniczne sterowniki zaczęły zarządzać kolejnymi, coraz liczniejszymi zespołami i układami w pojazdach, a znaczną część tych rozwiązań zastosowano w wyniku wprowadzenia międzynarodowych norm ograniczających emisję zanieczyszczeń, od Euro 1 z 1993 roku, aż do obecnej Euro 5. Bardzo istotną rolę odegrał tu również transfer na grunt motoryzacyjny nowych technologii z innych dziedzin techniki. W szczególności dotyczy to Internetu i telefonii GSM, a przykładem ich wykorzystania do obsługi i napraw pojazdów drogowych jest opracowana przez firmę jednostka wizualizacyjna.

Urządzenie to w porównaniu ze standardowymi narzędziami diagnostycznymi pozwala na korzystanie z wielu dodatkowych, innowacyjnych funkcji, realizowanych przede wszystkim za pośrednictwem Internetu i łączności bezprzewodowej. Jest to przeznaczona dla warsztatów wszechstronna jednostka wizualizacyjna, łącząca w sobie możliwości najlepszego komputera, telefonu komórkowego i sprzętu diagnostycznego.

Sposób działania

Mózgiem Axone 4 jest procesor Intel Atom wraz z pamięcią RAM 2 Giga i twardym dyskiem o pojemności 32 Gb. Brak w nim jakichkolwiek ruchomych elementów, co stanowi gwarancję trwałości, małego zużycia energii oraz braku tendencji do przegrzewania się. Duży dotykowy ekran TFT touch window 9,7” o rozdzielczości obrazu 1024x768 odznacza się doskonałą widocznością w każdych warunkach użytkowania. Wszystkie operacje uruchamiane są metodą wpisów wykonywanych bezpośrednio na ekranie. Na obudowie pozostawiono tylko przycisk zasilania oraz jeden przełącznik wielofunkcyjny. W wyposażeniu seryjnym znajduje się aparat fotograficzny VGA, przydatny do dokumentowania poszczególnych etapów naprawy, a także zestaw wodoodpornych głośników, stacja zasilająca i zaczepy do zawieszania przyrządu na kierownicy podczas testów drogowych.

Axone 4 podłącza się do Internetu za pośrednictwem wbudowanego modułu Wi-Fi, co umożliwia korzystanie z takich usług firmy Texa, jak zdalne rozwiązywanie problemów, call center (poprzez system VOIP), bieżące aktualizacje programów i pobieranie biuletynów. Standardowo dostępne jest bezprzewodowe połączenie z siecią komputerową w warsztacie, a opcjonalnie (poprzez moduł telefoniczny GPS-HSDPA) z sieciami operatorów telefonii komórkowej. Dzięki wykorzystaniu zwykłego terminala typu smartphone (lista kompatybilnych aparatów na www.texa. com/smartphone) urządzenie może łączyć się z Internetem w każdych warunkach terenowych.

W systemie Bluetooth Axone 4 łączy się bezprzewodowo z wszystkimi urządzeniami Texa do diagnostyki i analizy spalin, np. przy testach autodiagnostycznych z miniaturowym diagnoskopem Navigator nano. Funkcja dual control pozwala ponadto na równoczesne korzystanie z dwóch różnych interfejsów, np. przeprowadzania autodiagnostyki wybranego zespołu i jednoczesne analizowanie jego sygnału oscyloskopem. Internetowa łączność z portalami producentów pojazdów pozwala na przeprogramowywanie sterowników elektronicznych i kodowanie kluczy zgodnie ze standardem SAE J2534 oraz ISO-22900, po podłączeniu kompatybilnego z nimi interfejsu Texa.

Rozwiązania techniczno-informatyczne

Pod względem mechanicznym Axone 4 jest natomiast urządzeniem specjalnie zaprojektowanym do pracy w warsztacie, czyli odpornym na przypadkowe uderzenia lub upadki, działanie cieczy (możliwość pracy w deszczu i śniegu), kurzu i smarów. Nie potrzebuje wentylatora chłodzącego. Zasilany jest przez mocne baterie litowe umieszczone w dwóch wodoodpornych opakowaniach, z który każde zawiera trzy ogniwa cylindryczne.

Pracą Axone 4 steruje oprogramowanie IDC4, będące uniwersalnym systemem diagnostycznym, wyposażonym w najszerszą bazę danych marek i modeli pojazdów obecnych na rynku. Poza zasobami diagnostycznymi dla każdego z wybranych pojazdów dostępny jest szereg informacji dodatkowych. Ta właśnie innowacja zrewolucjonizowała dotychczasową koncepcję urządzeń diagnostycznych, dostarczając personelowi warsztatów: instrukcje procedur diagnostyczno-naprawczych, prezentacje najczęściej spotykanych usterek, schematy elektryczne i karty podzespołów, wzbogacone zdjęciami i filmami ilustracyjnymi. Urządzenie wykorzystuje również funkcję TGS2 (Texa Global Scan 2) do automatycznego skanowania wszystkich lub wybranych sterowników elektronicznych obecnych w pojeździe.



Barbara Masłowska
Dyrektor zarządzający, Texa Poland



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2