Fot. ExxonMobil, Motul, Neste Oil, Orlen, Millers Oil, Ashland,BP Techem, Xenum Polska Castrol, Liqui Moly Lotos, Shell
Wszystkie powszechnie używane oleje silnikowe są dziś wielosezonowe. To znaczy, że ich żywotność nie jest ograniczana upływem kalendarzowych lub klimatycznych pór roku, a jedynie okresami eksploatacji ustalanymi przez producentów samochodów według liczby przejechanych kilometrów. Okresy te w miarę technicznego doskonalenia olejów i silników stają się coraz dłuższe, więc w przypadku pojazdów mniej intensywnie użytkowanych trwać mogą nawet kilka lat. W związku z tym zadaliśmy ekspertom reprezentującym na polskim rynku czołowe marki olejów motoryzacyjnych następujące pytania:
1 Jak długo można eksploatować Wasze wielosezonowe produkty olejowe, jeśli przebieg pojazdu nie uzasadnia jeszcze ich wymiany?
2 Jak na faktyczną, mierzoną upływem czasu żywotność oleju silnikowego wpływają szczególne warunki eksploatacji pojazdu?
3 W jakich przypadkach awaryjnych olej w silniku powinien być bezwzględnie wymieniony niezależnie od czasu jego użytkowania i przebiegu pojazdu?
1 Zgodna z zaleceniami producenta samochodu wymiana naszych produktów smarowych w pełni wystarcza do zminimalizowania możliwości powstania usterek i awarii związanych z pracą silnika i jego podzespołów. Dlatego nie wprowadzamy tu żadnych dodatkowych warunków.
2 Stosując oleje w ciężkich warunkach eksploatacyjnych, np. podczas holowania przyczep, jeździe sportowej itp., należy także stosować się do zaleceń książki serwisowej producenta pojazdu. Większość marek samochodowych określa wyraźnie sposób postępowania w takich szczególnych przypadkach. Z reguły warunki ciężkie powodują wcześniejsze zużycie oleju i należy go zatem wcześniej wymieniać.
3 Niezwłocznie należy wymienić olej, jeżeli do miski olejowej dostanie się jakiś inny czynnik, np. paliwo, płyn chłodniczy, woda. Przy kupnie samochodu używanego, jeśli nie mamy wiarygodnych informacji o wymianie oleju, należy go również wymienić na zgodny z zaleceniem producenta silnika.
1 Zawsze powinniśmy kierować się zaleceniami producenta pojazdu. Nawet jeżeli na opakowaniu oleju silnikowego znajdziemy informację o jego 5-letnim okresie przydatności do użycia. Rozwój środków smarnych pozwala producentom pojazdów wydłużać okresy serwisowe do na przykład 30 tys. kilometrów. Jednocześnie wiele marek samochodowych wyraźnie zaleca, aby olej silnikowy był wymieniany co najmniej raz w roku. Wszystko zależy od warunków eksploatacji. Nasze oleje spełniają lub wręcz przekraczają oczekiwania producentów samochodów, więc ich użytkownicy mogą mieć pewność, że stosując się do fabrycznych zaleceń serwisowych i używając naszych produktów, wzorowo zabezpieczają silniki przed zużyciem.
2 Zasada jest prosta: jeździsz w trudniejszych warunkach eksploatacyjnych, częściej wymieniasz olej silnikowy. Wielu kierowców zapomina, że do warunków bardziej obciążających silnik należy również jazda miejska. Godzinny dojazd do pracy w korkach w jednym wypadku oznacza pokonanie dwudziestu kilometrów, a w innym nawet stu, ale przy zdecydowanie bardziej korzystnych warunkach pracy silnika.
3 Olej silnikowy powinniśmy wymienić natychmiast, jeżeli dostały się do niego inne płyny (np. płyn chłodniczy) lub jeżeli podejrzewamy uszkodzenie silnika. Wówczas wraz z olejem po układzie smarowania mogą krążyć zabójcze dla auta zanieczyszczenia, w tym opiłki lub wręcz odłamki metali. Czasami można je zauważyć na bagnecie podczas kontroli poziomu oleju silnikowego.
1 Cykle wymian oleju silnikowego określa producent pojazdu. Termin wymiany wyznaczany jest przez przebieg w kilometrach, ale także przez czas eksploatacji. Producenci samochodów informują, że olej powinien być wymieniony np. co 15 tysięcy kilometrów lub co rok. Należy pamiętać, iż olej w silniku, nawet jeśli nie pracuje, to podlega także naturalnym procesom starzenia i wraz z upływem czasu traci swoje niektóre właściwości.
2 Warunki eksploatacji pojazdu mają ogromny wpływ na żywotność oleju silnikowego. Silniki pracujące w ciężkich warunkach (np. jazda po górskich drogach, jazda o sportowym charakterze) dużo więcej wymagają od oleju silnikowego, a tym samym wpływają na jego parametry zużyciowe. Eksploatując w ten sposób samochód, należy bezwzględnie wziąć pod uwagę wcześniejszą wymianę oleju lub zastanowić się nad odpowiednim doborem środka smarnego. Dla przykładu Orlen Oil dla kierowców o szczególnym sportowym zacięciu przygotował w pełni syntetyczny olej Platinum Rally Sport 10W-60, który doskonale radzi sobie w takich przypadkach.
3 Bardzo trudno określić przypadki, w których kierowca lub serwisant pojazdu mógłby podjąć decyzję o wcześniejszej wymianie oleju. Prawidłowo kondycję oleju silnikowego oraz jego przydatność do dalszej eksploatacji można sprawdzić, wykonując badania laboratoryjne, które kontrolują jego najważniejsze parametry fizyko-chemiczne. Jeśli jednak zauważymy, że silnik pracuje nieprawidłowo, a olej silnikowy zmienił konsystencję, należy jak najszybciej oprócz jego wymiany sprawdzić prawidłowość funkcjonowania całego silnika.
1 Oleje Motul opracowane są zgodnie z najnowszymi i najbardziej wymagającymi wytycznymi międzynarodowych instytutów i stowarzyszeń, np. API czy ACEA. Jako jedne z pierwszych uzyskują najnowsze aprobaty producentów samochodów, zatem spełniają najostrzejsze wymagania dotyczące ich parametrów i przydatności do eksploatacji w najnowocześniejszych konstrukcjach. Dość często producenci samochodów osobowych wymagają od naszych olejów już 24-miesięcznych interwałów pomiędzy jego wymianami, oczywiście pod warunkiem zachowania dopuszczalnego przebiegu i sposobu użytkowania pojazdu. Trzeba pamiętać jednak o tym, iż w dalszym ciągu w większości pojazdów maksymalny czas pomiędzy wymianami oleju wynosi 12 miesięcy.
2 Należy przede wszystkim pamiętać o tym, iż produkty spalania paliw muszą być zneutralizowane przez olej silnikowy. Rzeczywisty dopuszczalny czas pracy oleju nie jest więc bezpośrednio proporcjonalny do przebiegu liczonego od poprzedniej wymiany, a raczej od ilości paliwa zużytego w tym okresie przez silnik. W związku z powyższym samochód eksploatowany intensywnie i zużywający paliwa więcej od średnio przyjętego dla danego modelu wymaga bez względu na markę stosowanego oleju skrócenia cykli wymiany nawet o połowę. Zalecenia takie często są zapisane w instrukcjach eksploatacji samochodu. Jeszcze bardziej
niekorzystne warunki pracy oleju występują przy jeździe na krótkich odcinkach, czyli z niedogrzanym silnikiem. Badania wykazują, że właściwą temperaturę osiąga olej dopiero po około 45 minutach pracy silnika. Wcześniej poza zwiększoną ilością zwykłych produktów spalania dostają się do niego także produkty niecałkowitego spalania i paliwo w czystej postaci. Nowoczesne samochody są coraz częściej wyposażone w układy rozpoznające i mierzące taki tryb eksploatacji samochodu, by na tej podstawie automatycznie określać właściwy termin następnej wymiany oleju w silniku.
3 Trudno jednoznacznie określić, kiedy olej wymaga bezwzględnej wymiany bez analizy przynajmniej kilku jego parametrów fizykochemicznych. Wyróżniamy tylko kilka sytuacji, w których wymiana oleju musi być dokonana bez względu na przebieg pojazdu:
Zmiana barwy oleju nie może jednoznacznie wskazywać na konieczność jego wymiany, gdyż np. w silnikach Diesla powstaje sadza powodująca ciemnienie oleju już po niewielkim przebiegu, nawet kilkuset kilometrów.
wyłączny dystrybutor Millers Oils w Polsce
1 Wszystko zależy od konkretnego samochodu oraz konkretnego rodzaju oleju. Zawsze więc należy przestrzegać zaleceń producenta silnika. Dla jednych marek interwał wymiany wynosi 15 tys. km lub 1 rok, u innych 20 tys. km lub 1 rok, a u jeszcze innych 30 tys. km lub 2 lata. I to mimo tego, że we wszystkich tych silnikach można zastosować dokładnie ten sam olej. Produkty Millers Oils, dzięki zastosowaniu najlepszych, w pełni syntetycznych olejów bazowych, są bardzo odporne na utratę swoich parametrów w trakcie użytkowania. Mylny jest jednak pogląd, że, używając olejów typu longlife, można wydłużyć interwały wymiany. W niektórych silnikach można stosować wyłącznie oleje longlife, więc ich standardowy okres wymiany jest już tym wydłużonym. Starsze konstrukcje silników wymagają przestrzegania standardowych dla nich interwałów. Np. olej z aprobatą VW 504.00/507.00 należy wymieniać co 30 tys. km lub co 2 lata w najnowszych modelach grupy VW. Można jednak używać go także w silnikach TDI z drugiej połowy lat 90., lecz nie są one przystosowane do wymian co 30 tys. km, więc trzeba zachowywać interwał 15 tys. km/1 rok, jak przy oleju VW 505.01.
2 Szczególne warunki eksploatacji pojazdu mogą oznaczać czasami zupełnie przeciwstawne sytuacje. Szczególne jest jeżdżenie codziennie na bardzo krótkich dystansach, szczególne jest także codzienne pokonywanie bardzo długich dystansów. Na pewno w obu przypadkach należy skrócić interwał wymiany oleju, czasami nawet o połowę.
Podobnie jest z żywotnością oleju w przypadku stosowania biopaliw - tutaj także należy skrócić interwał wymiany oleju o połowę, gdyż bardzo często dochodzi do rozrzedzenia oleju silnikowego olejem napędowym. Żywotność oleju w szczególnych warunkach zależy także od jego jakości. W pełni syntetyczne oleje bazowe (PAO, estry) są zdecydowanie najbardziej odporne na starzenie się oraz użytkowanie w skrajnie trudnych warunkach.
Zupełnie inaczej sprawa ma się w sportach samochodowych, gdzie olej musi w każdej chwili zapewniać absolutnie najwyższe parametry, stąd jest wymieniany czasami nawet co 50-100 km.
Do takich zastosowań Millers Oils opracował specjalne rozwiązanie, czyli w pełni syntetyczne, trójestrowe oleje silnikowe z nanocząstkami - Nanodrive, przeznaczone do profesjonalnego użytku w sportach motorowych. Cząstki nano redukują tarcie oraz tworzą stały film trybologiczny na powierzchniach metalowych, dzięki czemu wzrasta moc silnika, a olej sam w sobie jest jeszcze bardziej odporny, gdyż pracuje w niższej temperaturze. W sezonie 2012 jest on stosowany w rajdach WRC – w samochodzie Ford Fiesta WRC Martina Prokopa.
3 Na pewno olej powinien być wymieniony natychmiast, gdy zauważymy (dotyczy to głównie nowoczesnych silników Diesla z filtrami cząstek stałych), że jego poziom w misce olejowej rośnie. Zazwyczaj oznacza to, że do oleju silnikowego dostał się olej napędowy, co grozi zatarciem silnika.
Olej należy także wymienić, gdy nie jesteśmy w stanie stwierdzić, jaki olej i kiedy ostatnio został zastosowany – takie sytuacje zdarzają się najczęściej przy zakupie używanego pojazdu. Należy wtedy wlać olej o specyfikacji, jaką przewiduje producent silnika. Zawsze olej o najwyższej jakości jest najlepszym rozwiązaniem. Dodatkowo Millers Oils rekomenduje użycie środka płuczącego osady – Millers Oils Engine Flush, który nie jest agresywny dla uszczelek, a pozwala usunąć wszelkie niepożądane nieczystości, które mogą znajdować się w układzie smarowania.
1 Częstotliwość wymiany jest zalecana przez producenta samochodu w książce serwisowej i wynosi ona standardowo do 15 tys. km, dla silników Diesla może być nawet krótsza i wynosić 10 tys. km,a w przypadku wydłużonych przebiegów i normy longlife – do 30 tys. km. Przy niewielkim rocznym przebiegu rocznie (poniżej 10 tys. km) zalecana jest wymiana oleju co roku, najlepiej na wiosnę po okresie intensywnej eksploatacji oleju w zimie.
Oleje Valvoline przystosowane do dłuższych interwałów wymiany typu longlife (do 30 tys. km) to specjalnie zaprojektowane, w pełni syntetyczne produkty:
SynPower XL III 5W-30 - olej LowSAPS, przeznaczony do samochodów Grupy VAG - VW, Audi, SEAT, Škoda, oraz BMW i Mercedes-Benz, spełniających normy Euro4 i 5. Zapobiega odkładaniu się osadu w filtrach cząstek stałych DPF silników wysokoprężnych i ogranicza emisję spalin. (Normy: ACEA C3, ACEA C2, ACEA A3/B4, BMW LL-04, MB Aprobata 229.31 i 229.51 VW 504.00, 507.00)
SynPower MST 5W-30 – olej LowSAPS, przeznaczony do najnowszych silników MercedesBenz, BMW, Opla i innych spełniających normę Euro4 i 5, wyposażonych w filtr DPF i/lub katalizator trójkanałowy TWC. SynPower MST 5W-30 jest odpowiedni do silników CDI z systemem EGR i DPF. (Normy: API SM/CF, ACEA A3/B4-04, C3-08, BMW LL-04, DaimlerChrysler 229.31, 229.51, Renault RN0720, VW 502.00/ 505.00/ 505.01, GM Dexos 2)
SynPower FE 5W-30 – olej LowSAPS, przeznaczony do najnowszych silników Forda. Zapewnia maksymalną oszczędność paliwa. (Normy: ACEA A5/B5, Ford M2C913-C, Ford M2C913 A & B)
2 Producent pojazdu zaleca w książce serwisowej określone interwały wymiany, jednakże zalecenia te dotyczą „standardowych warunków eksploatacji”. Użytkowanie samochodu w ekstremalnie trudnych warunkach, np. ciągła jazda w cyklu stop&go, ciągnięcie przyczepy, „ciężka noga”, auto zasilane gazem LPG, zapylone środowisko itp., przyspiesza zużywanie się oleju poprzez m.in. jego nadmierne utlenianie i przerywanie łańcuchów węglowodorowych, a to z kolei powoduje utratę pierwotnych właściwości ochronnych filmu olejowego. Najbezpieczniejszym sposobem na uniknięcie związanych z tym problemów jest skrócenie okresów wymiany (czasem nawet o połowę) w zależności od eksploatacji.
3 Ciężko stwierdzić, czy olej w trakcie zalecanego interwału kwalifikuje się już do wymiany. Najskuteczniejszą metodą jest badanie próbki oleju – analiza zużytego oleju, co jest metodą dosyć czasochłonną. Zanieczyszczenia oleju paliwem (olej „suchy” o wyraźnym zapachu paliwa), płynem chłodniczym lub wodą (emulsja), nadmierne jego zgęstnienie (w silnikach benzynowych) czy utrata pierwotnej struktury oleju możliwe są do stwierdzenia organoleptycznie. Wymagają one usunięcia przyczyn tych nieprawidłowości i natychmiastowej wymiany oleju. Przestrzeganie zasady wymiany oleju minimum raz do roku lub do 15 tys. km i stosowanie najwyższej jakości olejów (Valvoline) powinno zapewnić bezawaryjną eksploatację silnika.
1 Producent samochodu określa najczęściej 2 warunki, które są podstawą do wymiany oleju: przebieg w kilometrach i czas eksploatacji. Praktyka jest taka: olej mineralny powinno się wymieniać raz do roku, a olej syntetyczny raz na 2 lata bez względu na przebieg. Trzymanie się tych prostych zaleceń jest finansowo opłacalne i technicznie bezpieczne.
2 Najważniejsze czynniki, które skracają czas eksploatacji oleju, to: jazda miejska z dużą częstotliwością zatrzymań pojazdu i ruszaniem z postoju, długie przerwy w użytkowaniu pojazdu, paliwo o niskiej jakości, niesprawny układ zasilania, niska jakość świec zapłonowych, duże zanieczyszczenie powietrza (np. kurzem).
3 Przeciek do miski olejowej płynu z układu chłodzenia i przedostanie się paliwa do miski olejowej to są najbardziej krytyczne przypadki, w których należy bezwzględnie i natychmiast wymienić olej. Również w przypadku dokonania dolewki olejem o niższej klasie jakościowej należy w krótkim czasie wymienić olej na właściwy, czyli zalecany przez producenta pojazdu. W przypadku braku informacji o zalecanym oleju, można ją uzyskać na stronie: www.shell.pl, wybierając opcję „Dobierz olej”.
1 Cykl wymiany określa i wyznacza konstruktor/producent silnika, jeśli nie ma dodatkowych informacji, to aktualnie przyjmuje się standardowo konieczność dokonania wymiany między przebiegiem 15-30 tys. km lub nie rzadziej niż raz w roku. Musimy pamiętać, że nie zawsze limit kilometrów jest obowiązujący. Podobnie jak w przypadku samolotów nie limit ilości godzin w powietrzu jest ważny, lecz liczba startów. Dlaczego? Bo wtedy mamy do czynienia z największymi przeciążeniami w pracy silnika. W odniesieniu do samochodów zatem ważny jest również tryb i warunki jego eksploatacji. Znamy również szczególne wyjątki, gdy konstruktorzy silnika dopuszczają dłuższe okresy pomiędzy wymianami oleju niż „przynajmniej raz w roku”. Wtedy spotykamy się z informacją zapisaną w instrukcji, np. sformułowanie „raz na 2 lata” i „nie więcej niż wymieniony przez producenta limit kilometrów” przy określonym trybie eksploatacji. Wydłużone limity wymiany są jednak uwarunkowane dodatkowymi obostrzeniami i warunkami. Dotyczyć one mogą: obowiązku monitorowania własności oleju w eksploatacji, trybów i sposobów eksploatacji silnika lub pracy samochodu. Przy takim systemie wymiana może być dopuszczalna nie co 30 tys. km lub 2 lata, ale nawet po 100 tys. km. Zaznaczam jednak, dotyczy to szczególnych warunków i każdorazowo takie odstępstwo jest zapisane w instrukcji obsługi pojazdu.
2 Eksploatacja „miejska”, która najczęściej sprowadza się do nieustannego poruszania się na krótkich odcinkach w systemie stop&go, częste uruchomienia i postoje pojazdu po krótkich kilkukilometrowych trasach, szczególne zapylenie, wyjątkowe obciążenie termiczne – wszystkie te czynniki mogą skrócić limit o 50% w stosunku do zaleceń instrukcji ogólnej lub spowodować konieczność badania stanu oleju i warunków jego eksploatacji, by na tej podstawie wyznaczyć specjalne limity.
3 Niezwłoczna wymiana oleju jest bezwzględnie konieczna w przypadkach nagłego zwiększenia stanu oleju w silniku, np. przy awarii układu chłodzenia. Podobnie należy traktować przekroczenie temperatury pracy oleju i zaolejenie płynu chłodzącego, a także sytuację, gdy silnik przepracował co najmniej 100-200 moto-godzin w silnie zapylonej atmosferze, czyli pokonał np. 5 000-10 000 km po pustynnych drogach.
1 Oleje silnikowe wykonane w technologii longlife, która pozwala na wydłużenie okresów między wymianami, zachowują swoje właściwości przez dwa lata od daty otwarcia opakowania, czyli (w większości przypadków) od wymiany oleju w silniku. Przez ten okres można użytkować samochód bez żadnych obaw, jeżeli chodzi o olej silnikowy. Należy przy tym pamiętać, że producenci samochodów zwykle określają terminy wymiany oleju według upływu czasu i przebiegu. Wymieniamy olej zawsze wtedy, gdy osiągnięty zostanie którykolwiek z tych warunków.
2 Na żywotność oleju silnikowego największy wpływ ma sposób użytkowania samochodu. Jeżeli większa cześć przebiegów odbywa się w cyklu miejskim, gdzie samochód jeździ z małą prędkością przy dużych prędkościach obrotowych silnika i częstych przestojach, należy wymieniać olej wcześniej. Równie duży wpływ na starzenie się oleju silnikowego ma jakość użytkowanego paliwa. Gdy jest ona niska, również powinniśmy dokonywać wymiany oleju w mniejszych odstępach czasu.
3 Olej silnikowy należy bezwzględnie wymienić, jeżeli zauważymy wzrost objętości oleju w silniku w trakcie rutynowej kontroli stanu. Zwykle jest to efektem przedostawania się niespalonego paliwa do miski olejowej i rozrzedzania się oleju silnikowego. Należy pamiętać, że już dwuprocentowa zawartość paliwa w oleju silnikowym dyskwalifikuje go pod względem skuteczności smarowania i ochrony silnika.
1 Obecnie specyfikacje i wydajność oleju należą do zasadniczych założeń konstrukcyjnych przy projektowaniu silników. Dlatego to nie producent oleju, a konstruktor samochodu musi określić, po ilu przejechanych kilometrach i po jakim czasie musi być wymieniony olej prawidłowo dobrany do konkretnego typu silnika. Oferta firmy Liqui Moly obejmuje oleje silnikowe do wszystkich samochodów poruszających się po naszych drogach, z oficjalnymi aprobatami od ich producentów.
Naszym zdaniem, oleje typu longlife mogą być wymieniane co dwa lata, natomiast oleje tradycyjne raz w roku, o ile wcześniej nie zostanie osiągnięty wymagany do tego przebieg.
2 Olej silnikowy składa się z dwóch głównych składników: oleju bazowego i dodatków. Olej bazowy jest tu fundamentem, lecz spełnienie wymagań dzisiejszych silników zależy od różnych dodatków: antyutleniających, detergentów i dyspergentów, substancji zwiększających lepkość i wielu innych. Nowoczesne oleje silnikowe Liqui Moly składają się aż w 30% z dodatków.
Do czynników zmniejszających wydajność i żywotność oleju silnikowego należą:
3 Olej w silniku powinien być bezwzględnie wymieniony, jeśli został źle dobrany i nie spełnia wymagań specyfikacji podanych w instrukcji obsługi samochodu. Przy wątpliwościach w tej kwestii każdy użytkownik samochodu może zapoznać się z internetowym katalogiem doboru oleju na www.liqui-moly.pl. Znajdzie tam (za darmo i bez konieczności rejestracji) informacje, jaki olej jest potrzebny do konkretnego samochodu.
1 W każdym oleju, nawet tym o najwyższej jakości, już od pierwszego kilometra eksploatacji zachodzą naturalne procesy wpływające na obniżenie jego jakości, jak np. utlenianie i powolne spalanie niektórych dodatków. Im produkt jest lepszy, tym zmiany te zachodzą wolniej, tak więc w przypadku olejów Xenum ich tempo podczas całego cyklu eksploatacji ma wartość minimalną, a w topowych produktach tej marki nawet zbliżoną do zera. Należy pamiętać, że podawane przez producenta dane dotyczące częstości wymiany oleju są wartościami maksymalnymi, więc uznawanymi za nieprzekraczalne. Mimo jakości, jaką reprezentują nasze oleje, i możliwości eksploatowania ich ponad wyznaczone normy, zalecałbym stosować się do maksymalnych kilometrowych wartości podawanych przez producenta pojazdu, gdyż wtedy oleje Xenum mogą najpełniej zaprezentować swe zalety. Jeśli chcemy, by silnik korzystał z najlepszych właściwości dodatków ochronnych oleju, wymieńmy go raz do roku, jeśli nie uzyskaliśmy przewidzianego przebiegu.
2 Starzenie się oleju przebiega znacznie szybciej, jeśli jego wymianie nie towarzyszy płukanie układu smarowania w silniku. Dlatego propagujemy wśród naszych klientów stosowanie tego zabiegu i oferujemy do niego bezkwasowy produkt: M-Flush. Negatywnie na jakość eksploatowanego oleju wpływają krótkie przebiegi i zła jakość paliwa. Wykorzystywanie silnika w górnych granicach jego osiągów jest również dla oleju szkodliwe, lecz tu przychodzi z pomocą najnowsza technologia olejów estrowych i co najważniejsze – zawierających dodatki ceramiczne (ceramic compound), jak w Xenum VX 5W–30 czy WRX 7.5W–40. Oleje te zostały wprowadzone na rynek bezpośrednio z wyścigów samochodowych, gdzie ochrona silnika w ekstremalnych warunkach ma priorytetowe znaczenie.
3 W przypadku starszych silników możemy spotkać się jeszcze z koniecznością sezonowej zmiany oleju, chociaż większość produktów znajdujących się obecnie w sprzedaży to oleje wielosezonowe. Sytuacje takie mają miejsce, gdy dochodzi do drastycznych sezonowych różnic temperatur zewnętrznych. Należy wówczas rozważyć nawet użycie oleju jednosezonowego, np. SAE 50. Zdarza się też, iż wymiana oleju jest niezbędna bez względu na długość okresu jego eksploatacji. Najbardziej prozaicznym powodem jest zły dobór lepkościowy i niepokojące odgłosy dochodzące z górnej części silnika (np. odgłos pracy popychaczy hydraulicznych) lub nadmierne zużycie oleju. Każda naprawa układu tłokowo korbowego lub rozcieńczenie oleju paliwem powodują konieczność natychmiastowej wymiany środków smarnych.
1 Każdy producent pojazdu określa przebiegi pomiędzy wymianami oleju. Do niedawna przeważały zalecenia w rodzaju: „wymiana co X kilometrów lub raz do roku”. Obecnie, gdy coraz częściej to komputer pokładowy samochodu informuje o konieczności wymiany oleju (tzw. elastyczne okresy wymiany), również technologia produkcji środków smarnych uległa zmianie. Są one znacznie bardziej odporne na procesy utleniania, w związku z tym przyjmujemy, że oleje Agip mogą być eksploatowane przez okres dwóch lat (przy respektowaniu maksymalnych przebiegów dopuszczanych przez producenta pojazdu).
2 Warunki eksploatacji mają znaczny wpływ na żywotność oleju silnikowego. Olej w silniku podlega procesom utleniania, agresywnie działają na niego kwaśne produkty spalania, wilgoć zawarta w powietrzu, duże skoki temperatur i wszelkie zanieczyszczenia. Dodatkowo w silnikach eksploatowanych na krótkich odcinkach dochodzi do rozcieńczania oleju paliwem. Możemy stwierdzić, że są dwa typy eksploatacji znacznie skracające żywotność oleju:
W obu tych przypadkach należałoby znacznie skrócić przebieg pomiędzy wymianami oleju. Zawodnicy i ich ekipy serwisowe dbają o optymalną wymianę środków smarnych, natomiast zwykłym kierowcom jeżdżącym po mieście pomóc w tym może nowoczesny komputer pokładowy, znacznie wcześniej ordynujący wymianę oleju.
Dla odmiany jazda na długich dystansach z umiarkowanymi obciążeniami silnika skutkuje przedłużeniem żywotności oleju silnikowego.
3 Jest kilka przypadków bezwzględnej konieczności wymiany oleju. Pierwszy to wszelkie awarie układu chłodzenia silnika, skutkujące przedostaniem się płynu chłodzącego do oleju silnikowego. Drugi to uszkodzenie układu zasilania, powodujące przedostanie się dużej ilości paliwa do oleju silnikowego, co zmniejsza jego lepkość i może skutkować zatarciem silnika.
Przy innych awariach (np. przegrzanie silnika) olej teoretycznie może nadawać się do dalszej eksploatacji, ale stwierdzić to można tylko na podstawie badań laboratoryjnych, które zwykle są droższe niż nowy olej, tak więc dla własnego bezpieczeństwa również w takim przypadku sugerowałbym jego wymianę.
Orlen Oleje Motul ExxonMobil Silnikowe Millers Oil wielosezonowe Neste Oil Ashland BP Techem Xenum Polska
0 komentarzy dodaj komentarz