Fot. AkzoNobel, BASF Coatings Services, Multichem, DuPont, Spies Hecker, PPG Industries Poland Automotive Refinish, Helios Polska, Novol, ProWest
Na zatłoczonych jezdniach i parkingach dochodzi do wielu drobnych kolizji samochodów. Powstające przy tym tzw. stłuczki i niewielkie otarcia powłok lakierniczych długo później szpecą estetyczne skądinąd nadwozia i tworzą warunki do powstawania korozji. Dlaczego właściciele pojazdów nie naprawiają ich w porę? Najczęściej decyduje o tym przeświadczenie, iż każda wizyta w warsztacie lakierniczym wiąże się z dużym wydatkiem. Lakiernicy z kolei uważają tak drobne naprawy za nieopłacalne i mają rację, gdy chodzi o ich klasyczne metody. Tymczasem każdy poważny producent materiałów lakierniczych ma już w swej ofercie technologię przewidzianą specjalnie na takie właśnie okazje. Wystarczy wybrać którąś z nich i zacząć stosować, by przekonać się szybko, ile można w sumie zarobić na pozornych drobiazgach.
Sławomir Bugajski
AkzoNobel Car Refinishes Polska
Bez dodatkowych inwestycji
W ofercie AkzoNobel Car Refinishes technologia zapewniająca możliwość najszybszego wykonania naprawy miejscowej jest oparta na linii produktowej Sikkens. W większości przypadków istnieje tu możliwość zastosowania naszych standardowych produktów, jedynie z szybszymi rozcieńczalnikami oraz utwardzaczami. Pozwala to na wprowadzenie systemu szybkich napraw, zwiększającego potencjał serwisu lakierniczego bez dodatkowej inwestycji w specjalne produkty.
Jeżeli zostaną spełnione wszystkie warunki dotyczące wykonania napraw miejscowych (właściwie zdefiniowane uszkodzenie, poprawnie zastosowany system produktów oraz wystarczające kompetencje pracowników), tego rodzaju naprawa powinna być ograniczona do powierzchni A4. W przypadku naprawy miejscowej nie podaje się minimalnego jej zakresu, ponieważ może być on uzależniony od kształtu lub wielkości uszkodzenia.
Przy założeniu, iż serwis posiada stanowisko do wykonywania tego rodzaju zadań, całkowity czas naprawy może być ograniczony do 2 godzin. Przy braku takich stanowisk przebieg napraw miejscowych jest w znacznym stopniu uzależniony od organizacji pracy serwisu oraz mobilności pojazdów.
Nasza technologia nie wymaga zastosowania niestandardowego sprzętu. Jednak ze względu na ograniczoną powierzchnię naprawy zaleca się stosowanie narzędzi i bloczków szlifierskich o mniejszych rozmiarach niż przy zwykłych naprawach lakierniczych. Warto również stanowisko przeznaczone do takich napraw wyposażyć w promiennik podczerwieni. Urządzenie to pozwoli skrócić proces naprawy dzięki szybszemu utwardzaniu poszczególnych produktów, takich jak podkład wypełniający czy lakier nawierzchniowy.
Istnieje również możliwość wykonania naprawy miejscowej jeszcze szybciej dzięki wykorzystaniu gamy produktów UV, które pozwalają zaoszczędzić czas niezbędny do schładzania naprawianego elementu po utwardzeniu materiału.
Tomasz Palkowski
BASF Coatings Services
Naprawy typu spot
Nasza propozycja o nazwie repair shop stanowi część systemu Ratio-Concept Glasurit. Nie jest to tylko technologia, lecz pełny pakiet, mieszczący w sobie szkolenie lakierników i doradców serwisowych, materiały lakiernicze i potrzebne narzędzia, a nawet materiały reklamowe, zachęcające do korzystania z tego rodzaju usług. Idea, by przy niewielkich uszkodzeniach nie lakierować całego elementu, tylko jego część, powstała w firmie Glasurit już dziesięć lat temu. Dziś jest coraz popularniejsza. Chętnie z niej korzystają samochodowe floty i wypożyczalnie oraz klienci indywidualni, którym zależy na szybkiej i niedrogiej naprawie. To także świetny pomysł na rozszerzenie oferty motoryzacyjnego warsztatu o dowolnej specjalności, gdzie drobne uszkodzenia lakieru można naprawiać „przy okazji” całkiem innej usługi.
Lakierowanie typu spot polega właśnie na naprawianiu powierzchni nie większych niż kartka formatu A4. Dla prawidłowego określenia zakresu i zarazem możliwości wykonania naprawy miejscowej marka Glasurit oferuje specjalny szablon do oceny uszkodzeń (fot.1). Taką punktową metodą można naprawić zadrapanie bądź odprysk na zderzaku lub błotniku, drobne wgniecenie i małe zarysowania lakieru na pionowych elementach karoserii, np. rysę od kluczyków na drzwiach, a także niektóre uszkodzenia na powierzchniach poziomych pod warunkiem, że pozwala na to odcień koloru i strefa naprawy jest oddzielona od reszty elementu wyraźnymi krawędziami. Trudno określić natomiast minimalny obszar naprawy typu spot, gdyż obejmuje ona również lakierowanie zadrapanych klamek czy zaślepek zderzaków.
Pełny proces naprawy trwa około godziny, w czym mieści się polerowanie, szlifowanie, maskowanie, podkładowanie, przygotowanie lakieru, jego nałożenie i suszenie. Dodatkowo należy doliczyć czas oceny uszkodzenia, czyszczenia i mycia po naprawie. W sumie klient powinien wyjechać naprawionym samochodem po dwóch godzinach.
Jest to jednak realne po stworzeniu osobnego stanowiska, na którym pracownik wykonujący spot ma w zasięgu ręki wszystko przygotowane do użycia. Konieczne jest również stosowanie specjalnych narzędzi i produktów lakierniczych o maksymalnie skróconym czasie schnięcia. Należy używać pistoletów lakierniczych typu minijet, szlifierek oscylacyjnych o średnicy tarczy 77 mm oraz polerki z małymi tarczami. Obowiązkowy jest również promiennik podczerwieni do suszenia nowej powłoki.
Wymaganiom napraw typu spot odpowiadają następujące produkty Glasurit:
Zestaw wymienionych produktów pozwala szybko, ekonomicznie, jak również ekologicznie wykonywać naprawy punktowe, ponieważ wszystkie te materiały spełniają normy zawartości LZO obowiązujące w UE.
Marek Lemiszewski
Multichem
Naprawy ekspresowe
Przy renowacyjnych naprawach powłok lakierniczych nie zawsze jest konieczne lakierowanie całych elementów, ponieważ i drobne powierzchnie można pokrywać metodą natryskową. Jednak są takie miejsca nadwozia, które do tego się nie nadają, np. uszkodzenia zlokalizowane pośrodku powierzchni lakierowanej w przeciwieństwie do umiejscowionych na skraju elementów.
Naprawa zawsze ma za zadanie odtworzenie całej powłoki lakierowej wraz z wyrównaniem podłoża i odbudową warstw antykorozyjnych, a nie tylko nałożenie lakieru nawierzchniowego.
Wielkość powierzchni naprawianej uzależniona jest od rozmiaru uszkodzenia, lecz jego powierzchnia nie może być mniejsza niż ok.15x15 cm. Materiały naprawcze są w tym wypadku identyczne z wykorzystywanymi w technologii tradycyjnej.
Prace rozpoczynamy od oczyszczenia i odtłuszczenia miejsca naprawy zmywaczem silikonów CP015, następnie szlifujemy powierzchnię w celu zlikwidowania zadrapań i rys. Staramy się przy tym nie rozszerzać niepotrzebnie powierzchni naprawy. Nierówności blachy wyrównujemy szpachlą poliestrową CP333 lub CP334 i po jej obróbce szlifierskiej odpowiednimi gradacjami papierów ściernych możemy przystąpić do nakładania gruntu reaktywnego CP590, a następnie wybranego podkładu wypełniającego, np.CP345.
Lakier bazowy AquaLine Profix nie wymaga żywicy do cieniowania. Jedynie dla lakieru bezbarwnego (np. CP2009 UHS) stosujemy rozcieńczalnik do cieniowania (CP066) w celu złagodzenia miejsc przejścia i ułatwienia późniejszego polerowania.
Do przyspieszenia schnięcia lakieru i podkładu akrylowego możemy z powodzeniem użyć akceleratora CP480 dodanego we właściwych proporcjach.
Podczas lakierowania niewielkich powierzchni, aby ułatwić sobie pracę i nie tworzyć dużej mgły natryskowej, powinniśmy stosować sprzęt natryskowy typu: mini. Dodatkowo przyspieszamy schnięcie, korzystając z promienników IR.
Zakończeniem prac lakierniczych jest polerowanie jednym z dwóch systemów: albo na sucho pastą stosowaną od największej (FAST Cut 1) do najmiejszej gradacji ziarna (WAX 4), albo pastą Easy i mleczkiem polerskim WAX 4.
Czas wykonania jednej mininaprawy nie powinien przekroczyć ok. 2 godzin.
Paweł Kałuski
DuPont
Szybkie naprawy naprawdę szybkie
Wychodząc naprzeciw potrzebom naszych klientów, zespół ekspertów opracował metodę fast repair, tzw. szybkich napraw. Innowacyjność metody polega na tym, że przy zastosowaniu bazowego lakieru rozcieńczalnikowego Centari 6000 i wodorozcieńczalnego Cromax® lub Cromax® Pro pozwala ona na naprawienie dowolnie małych powierzchni, usprawniając tym samym cały proces pracy. Jedynie wielkość maksymalna jest ograniczona do rozmiaru A4.
Naprawa trwa od 45 do 90 minut, w zależności od rodzaju uszkodzenia, zastosowanego materiału oraz oprzyrządowania, jakim dysponuje warsztat. Dzięki metodzie fast repair nasi klienci są w stanie zoptymalizować cały proces pracy, bowiem maksymalny czas pobytu samochodu w warsztacie to jedynie półtorej godziny. Naprawy jeszcze nigdy nie trwały tak krótko.
Podczas stosowania tej techniki należy używać odpowiedniego sprzętu, czyli małych pistoletów lakierniczych zwanych minijet oraz adekwatnie małych polerek i szlifierek.
Paweł Wąs
ProWest
Ekspresowe naprawy drobnych uszkodzeń
Jeśli drobne uszkodzenie warstwy lakieru dotyczy takich elementów karoserii, jak błotnik lub drzwi, możliwe jest wykonanie szybkiej i oszczędnej naprawy. Nienaruszoną starą powłokę lakierniczą z okolic uszkodzonej należy zmatowić papierem P1500 na mokro lub zastosować pastę zmywająco-matującą Mipa Mat & Clean. Uszkodzenie należy wyrównać szpachlówką Mipa P99, a następnie użyć podkładu wypełniającego Mipa 4+1 Acrylfiller HS lub Mipa EP Grundierfiller. Plamy podkładu szlifuje się papierem P500 na sucho lub P800 na mokro.
Miejsce wypełnienia należy pokryć lakierem bazowym wodorozcieńczalnym Mipa WBC lub lakierem akrylowym jednowarstwowym Mipa OC HS z przejściem na starą powłokę lakierniczą. Należy starać się utrzymać jak najmniejszy obszar występowania mgły lakierniczej, jednak strefa wypełnienia podkładu powinna zostać dobrze pokryta. Jeżeli stosowaliśmy lakier bazowy Mipa WBC, całą powierzchnię błotnika trzeba polakierować lakierem bezbarwnym najnowszej generacji do napraw ekspresowych Mipa 2K-HS-CX3.
Dzięki specjalnej formule lakier ten w odróżnieniu od innych lakierów HS można polerować po 1 godzinie suszenia w temperaturze 20oC. Rezygnacja z suszenia piecowego znacznie skraca czas wykonywanej naprawy lakierniczej. W razie potrzeby lakier bezbarwny Mipa CX 3 można również polerować po 15 min suszenia w temp. 60oC i wystudzeniu.
Obszar występowania na polakierowanej powierzchni mgły lakierniczej (po lakierze bezbarwnym i lakierze akrylowym OC HS) można rozpuścić przez zastosowanie rozpuszczalnika do zaprawek Mipa 2K-HS-Löser, nanoszonego cienką warstwą (unikać grubej). Rozpuszczalnik do zaprawek Mipa 2K-HS-Löser dodawać do niemytego kubka po lakierze, którym należy wstrząsnąć i przystąpić do aplikacji. Pozwoli to uzyskać po wyschnięciu przejście z nowego materiału na stary. Pozostałe nierówności można po wysuszeniu lakieru wypolerować.
W celu uniknięcia różnicy w odcieniu pomiędzy naprawianym elementem (np. błotnikiem) a starą powłoką (np. drzwiami pojazdu), zwłaszcza w przypadku trudnych odcieni srebrno-metalicznych, stosuje się specjalny dodatek do cieniowania lakierów wodorozcieńczalnych o nazwie Mipa WBC Baseblend. W takim wypadku przed lakierem bazowym całą powierzchnię błotnika należy polakierować Mipa WBC-Baseblend. Dzięki temu zwiększa się absorpcję powstałej mgły lakierniczej oraz wypełnia się drobne rysy po szlifowaniu (ważne zwłaszcza w przypadku odcieni metalicznych). WBC Baseblend stanowi też oparcie dla pigmentów aluminium zawartych w lakierze.
Następnie nanosimy kolejno lakier bazowy Mipa WBC i lakier bezbarwny, w kierunku na zewnątrz, zachodząc na element sąsiadujący.
Standardowa drobna naprawa warstwy lakieru z ewentualnym polerowaniem lakieru bezbarwnego, w zależności od ilości użytych materiałów oraz warunków pracy z materiałem (temperatura suszenia, wentylacja), odbywa się w ciągu 12-24 godzin. Wszystkie prace można wykonać, stosując standardowe pistolety Sata 1000 B RP lub HVLP do podkładu oraz Sata 3000, 4000 B RP lub HVLP do bazy i lakieru bezbarwnego.
Tomasz Tomczyk
Novol
Drobne naprawy punktowe
Specjalnie dla lakierników zainteresowanych tym rodzajem napraw, nazywanych po angielsku: spot repair, przygotowaliśmy na stronie: www.spectral.pl w zakładce „Naprawy punktowe” opis pełnej technologii wraz z plakatem opisującym poszczególne etapy z wykorzystaniem produktów linii Spectral.
Jeśli chodzi o zakres zastosowań tej metody, w zasadzie bardziej definiuje się maksymalny niż minimalny obszar naprawy, przyjmując, że jej powierzchnia nie powinna przekraczać formatu A4 i zawierać się w obrębie jednego elementu. Minimalny zakres naprawy będzie więc zależał od wielkości uszkodzenia, jego położenia na elemencie oraz od umiejętności lakiernika.
Należy podkreślić, że naprawy punktowe zaleca się na zderzakach, błotnikach, drzwiach, listwach, lecz pod warunkiem, iż uszkodzenie jest umiejscowione na skraju elementu. Nie zaleca się przeprowadzania napraw punktowych na maskach i dachach, szczególnie gdy uszkodzenie znajduje się na środku elementu.
Dla precyzyjnego określenia czasu naprawy kluczowe znaczenie mają wielkość i umiejscowienie uszkodzenia, stosowane produkty i technologia, wyposażenie warsztatu oraz umiejętności lakiernika. Założeniem technologii naprawy punktowej jest ekspresowy czas, określany maksymalnie na 1,5-2 h.
Niewielki obszar naprawy i dążenie do uzyskania jak najlepszego efektu wymaga od lakiernika użycia pistoletów z mniejszą dyszą w zakresie 0,8-1,1 mm. Jeżeli chcemy specjalizować się w naprawach punktowych, niezbędne staną się: mała szlifierka oscylacyjna, mała polerka, wysokiej jakości materiały ścierne i pasty polerskie oraz niezawodne materiały maskujące. Do przyspieszenia czasu utwardzania produktów potrzebny jest też promiennik IR dobrej klasy.
Piotr Ziegert
Helios Polska
Standardowy sprzęt i specjalne produkty
Firma Helios już na etapie formułowania receptur oraz opracowywania nowych produktów kieruje się dwoma priorytetami: uzyskaniem najwyższej jakości i maksymalnym uproszczeniem pracy lakiernika.
Dlatego też, jeśli chodzi o szybkie naprawy, technologia ich jest taka sama, jak przy pracach w systemie standardowym. Identycznie też przebiega podział na poszczególne etapy. Zmianie natomiast ulega linia produktów do tego wykorzystywanych.
Do szybkich napraw firma Helios w linii Mobihel oferuje rozpuszczalniki, utwardzacze, podkłady, lakiery (Mobihel Speedy), w maksymalny sposób przyspieszające cały proces technologiczny.
Minimalny obszar naprawianych uszkodzeń zależy głównie od umiejętności lakiernika. W Centrum Szkoleniowym Helios Polska w Ostrowie Wlkp. przeprowadzamy dla naszych klientów nieodpłatne szkolenia z tego właśnie zakresu. Dopiero szkolenie wraz z nabytym doświadczeniem pozwala bowiem zmniejszyć obszar wykonywanych napraw.
Ustalenie czasu naprawy bez oględzin zakresu uszkodzenia może być tylko orientacyjne. Dopiero dokładna ocena stanu i rodzaju uszkodzonej powłoki daje możliwość wyceny naprawy i bardziej dokładne określenie czasu jej trwania.
Zgodnie z zasadą maksymalnego uproszczenia pracy lakiernika, do wykonania szybkich napraw przy użyciu naszych produktów nie wymaga się żadnych specjalnych urządzeń. Standardowe wyposażenie lakierni wraz z odpowiednimi produktami Mobihel oraz doświadczenie lakiernika wystarczają tu w zupełności.
Dariusz Buczek
PPG Industries Poland Automotive Refinish
Kategoria smart
Drobne uszkodzenia powłok lakierniczych mogą być szybko i skutecznie usunięte przy wykorzystaniu technologii podkładu UV w połączeniu z systemem wodorozcieńczalnych kolorów bazowych (z aktywatorem podwyższonej odporności) oraz przy zastosowaniu ekspresowego lakieru bezbarwnego UHS, jako finalnego wykończenia, gwarantującego najwyższą jakość i doskonały połysk.
Jedynym ograniczeniem, o jakim można mówić w przypadku tej technologii PPG, jest maksymalna powierzchnia naprawy. Obszar ten nie powinien przekraczać powierzchni kartki papieru o formacie A4, co wynika z budowy lampy
ultrafioletowej, stosowanej do utwardzania podkładów UV. Naprawy większych powierzchni nie są już zaliczane do napraw szybkich, takich jak tu opisane i należące do kategorii smart.
Sumaryczny czas pobytu samochodu w warsztacie jest uzależniony od wielu czynników, w tym od standardów poszczególnych producentów pojazdów. Przy dobrze zorganizowanym stanowisku pracy oraz odpowiednim przeszkoleniu lakiernika, całkowity czas szybkiej naprawy typu smart w technologii PPG wynosi od 45 minut
do 1 godziny. Jest to możliwe przy założeniu, że proces technologiczny nie obejmuje przygotowania pojazdu przed i po naprawie oraz mycia przed wydaniem go klientowi.
Jedynym specjalnym narzędziem wymaganym do wykonywania szybkich napraw w technologii PPG z wykorzystaniem podkładów UV jest lampa emitująca promieniowanie ultrafioletowe. Pozostałe elementy procesu naprawy wymagają jedynie zastosowania standardowego wyposażenia warsztatu lakierniczego.
Mariusz Safarzyński
Spies Hecker
Szybki system UV
Zdecydowanie najszybsze wykonanie drobnych napraw lakierniczych umożliwia system UV. System składa się ze szpachli, wypełniacza i lakieru bezbarwnego.
Oczywiście drobne naprawy lakiernicze typu spot repair powinno wykonywać się na możliwie najmniejszej powierzchni, ponieważ wtedy ma to uzasadnienie ekonomiczne. Zakłada się, że cały obszar naprawy nie powinien przekroczyć powierzchni kartki A4.
Pobyt samochodu klienta w warsztacie to nie tylko sam proces naprawy, lecz również czas przyjęcia, wydania, oczekiwania na naprawę i mycia. Naprawę można jednak wykonać w ciągu godziny.
Technologia spot repair wymaga specjalnego sprzętu do suszenia produktów, czyli zastosowania specjalnej lampy emitującej wymagane widmo światła UV.
Podczas całej naprawy należy pamiętać o środkach ochrony osobistej, w szczególności skóry i oczu.
Lakiernictwo Akzo Nobel Novol Nadwozia Lakiery SATA Multichem Powłoki lakiernicze Pro-West Spies Hecker
0 komentarzy dodaj komentarz