W Europie nie obowiązują jednolite przepisy regulujące zasady używania opon zimowych dla samochodów ciężarowych. Obowiązek stosowania ogumienia dostosowanego do warunków zimowych lub łańcuchów wprowadziły Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Słowenia, Austria, Rumunia, Słowacja oraz Czechy. Trzy kraje – Niemcy, Szwecja i Norwegia – żądają tylko dopasowania rodzaju opon do warunków pogodowych (śniegu, lodu lub szronu pojawiającego się na drodze). Używanie opon zimowych na wybranych odcinkach dróg jest przymusowe we Włoszech. Gumy z homologacją M+S (błoto i śnieg) nie są ustawowo wymagane w Szwajcarii. Zaleca się jednak ich stosowanie, ponieważ w przypadku kolizji kierowca auta z gumami letnimi może być uznany za współwinnego.
Aby podczas zagranicznych wyjazdów nie złamać prawa najlepiej będzie dostosować się do przepisów austriackich. Są one najbardziej restrykcyjne w całej Europie i jeżeli przewoźnik je spełni, na pewno nie narazi się na kłopoty na innych drogach Starego Kontynentu. Wszystkie ciężarówki oraz autokary jeżdżące w Austrii między 1 listopada a 15 kwietnia muszą być wyposażone w opony typu M+S na co najmniej jednej osi napędowej. Dodatkowo wymaga się, aby pojazdy użytkowe miały na obu osiach zamontowany ten sam typ opon. Głębokość bieżnika w oponach radialnych nie może być mniejsza niż 5 milimetrów, a w gumach diagonalnych – 6 milimetrów. Samochody wjeżdżające do Austrii muszą mieć poza tym łańcuchy śnieżne (ich stosowanie jest przymusowe na niektórych odcinkach dróg) dla przynajmniej dwóch kół na osi napędowej. Za zlekceważenie przepisów grożą mandaty (w wysokości od 35 do 5 tysięcy euro) lub zakaz wjazdu do Austrii.
Firma Continental przypomina, że wszystkie jej opony na oś napędową przeznaczone dla ciężarówek mają homologację typu M+S. Potentat w branży ogumienia poleca model Continental HD HYBRID, spełniający wszystkie wymogi prawne dotyczące jazdy w warunkach zimowych. Hybrydowa konstrukcja bieżnika i jego struktura gwarantuje dobrą trakcję na śniegu i na mokrej nawierzchni. Gumy Continental HD HYBRID należą też do najtańszych w eksploatacji – zapewniają bowiem małe opory toczenia, przekładające się na obniżenie zużycia paliwa.
0 komentarzy dodaj komentarz