Przedstawiciele Komisji Europejskiej i polskiego rządu, niezależni producenci i dystrybutorzy części motoryzacyjnych oraz szefowie organizacji zrzeszających dystrybutorów części samochodowych z krajów Unii Europejskiej spotkali się 29 września 2011 w War- szawie. Kongres został zorganizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych i organizację FIGIEFA – międzynarodową federację niezależnych dystrybutorów (której członkiem jest również SDCM).
Członkowie organizacji FIGIEFA i SDCM są zgodni co do tego, że w branży motoryzacyjnej muszą pojawić się nowe regulacje prawne, które ułatwią działanie dostawcom części. Niezależni producenci mają duży wpływ na gospodarkę narodową poprzez tworzenie miejsc pracy i przyczynianie się do wzrostu PKB, a zarazem odczuwa się nierównowagę między koncernami samochodowymi a firmami działającymi na rynku wtórnym. Wielcy wytwórcy i międzynarodowe koncerny mają techniczną, prawną i finansową przewagę nad małymi przedsiębiorstwami i często uprzykrzają im życie, a tymczasem niezależny od rynku nowych pojazdów sektor napraw, części zamiennych i serwisu jest niezbędnym uzupełnieniem oferty motoryzacyjnych gigantów. Regulacje techniczne i prawne dotyczące nowych pojazdów nie mogą zatem niekorzystnie wpływać na rynek napraw, części zamiennych i serwisu.
Aby chronić firmy niezależne, dostęp do informacji technicznej musi być prawnie zagwarantowany.
Dobrym przykładem korzystnego wpływu przepisów na gospodarkę jest Klauzula Napraw. Po trzech latach od jej wprowadzenia w Polsce na nowych przepisach skorzystali nie tylko przedsiębiorcy, ale także konsumenci i państwo. Wszędzie tam, gdzie obowiązuje Klauzula Napraw koncerny samochodowe obniżają ceny części aby sprostać konkurencji ze strony dostawców niezależnych. Tymczasem w krajach takich jak Francja (gdzie producenci samochodów bezwzględnie korzystają z prawa ochrony wzorów części zamiennych) ceny są windowane do maksimum.
Skutki wprowadzenia Klauzuli Napraw w Polsce dowodzą tezy, że brak ochrony prawnej wzorów części dobrze wpływa na wzrost produkcji i eksportu. Przykładowo, od czasu wejścia w życie Klauzuli Napraw jeden z krajowych dystrybutorów zwiększył sprzedaż części zewnętrznych poza granice kraju o niemal 90%. W tym samym czasie wzrost sprzedaży części eksploatacyjnych wyniósł 38%. Jednocześnie liczba typów części zewnętrznych (referencji) w katalogu firmy wzrosła o 44%. W efekcie przedsiębiorstwo zwiększyło zatrudnienie, a dzięki temu wzrosły wpływy do budżetu państwa z tytułu opłacanych podatków i składek ZUS.
Wolna konkurencja na rynku napraw i części zamiennych wymusza obniżenie cen i wzrost jakości usług. Korzystają na tym nawet ci kierowcy, którzy odwiedzają wyłącznie autoryzowane stacje obsługi – podkreślają federacje niezależnych producentów.
0 komentarzy dodaj komentarz