strona główna Wydarzenia Bosch: technologie ograniczania emisji spalin
2011-09-23, ostatnia aktualizacja 2011-09-23 10:14

Bosch: technologie ograniczania emisji spalin

Bosch

Bosch

Inżynierowie firmy Bosch opracowują kolejne technologie pozwalające ograniczyć zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Najważniejsze pomysły z tym związane to – zdaniem specjalistów – napędy hybrydowe, downsizing, energooszczędne agregaty w układzie napędowym oraz sterowanie spalaniem z wykorzystaniem czujników ciśnienia w komorze spalania.

Silniki spalinowe są wciąż dominującymi jednostkami napędowymi. Obecnie światowa sprzedaż nowych pojazdów to 71 milionów sztuk; w 2020 roku ich liczba wzrośnie do 103 milionów – a wśród nich około 100 milionów będzie wyposażona w silnik spalinowy. Powszechne stosowanie napędu elektrycznego to wciąż pieśń przyszłości – a właśnie on pozwala zmniejszyć emisję spalin. Tymczasem Komisja Europejska oczekuje, że w 2025 roku przeciętny nowy pojazd będzie emitował nie więcej niż 70 gramów dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr. Odpowiadałoby to średniemu zużyciu paliwa rzędu około 3 litrów benzyny lub 2,6 litra oleju napędowego na sto kilometrów. Właśnie z tej przyczyny technologie hybrydowe są tak ważne – pozwolą bowiem ograniczyć emisję dwutlenku węgla do poziomu wymaganego przez Komisję Europejską.

Kluczowym pomysłem w dziedzinie konstrukcji ekologicznych silników jest natomiast downsizing – uważają specjaliści Boscha. Mniejsza pojemność skokowa i ograniczenie liczby cylindrów obniżają straty spowodowane tarciem oraz przekładają się na zmniejszenie masy jednostki napędowej. Silnik zbudowany z uwzględnieniem filozofii downsizingu ma również mniejsze straty cieplne niż maszyna „pełnowymiarowa”. Zadaniem inżynierów jest natomiast utrzymanie lub zwiększenie mocy napędu – i nad tym również pracuje Bosch.

Moc silnika może zostać zachowana pomimo mniejszej liczby cylindrów i ograniczeniu pojemności jeśli w cyklu spalania zostanie doprowadzone więcej powietrza, niż silnik potrafi zassać samodzielnie. Odpowiednią ilość powietrza zapewnia turbodoładowanie; pod koniec 2011 roku spółka Bosch Mahle Turbo Systems uruchomi produkcję nowoczesnych układów turbodoładowania, które będą dostosowane do nowych konstrukcji silników benzynowych i wysokoprężnych. W roku 2015 spółka ma produkować ponad dwa miliony turbosprężarek.

Downsizing silników benzynowych wymaga stosowania układ bezpośredniego wtrysku paliwa. Pozwala to schłodzić komorę spalania i uzyskać dobre przepłukanie cylindrów. W przypadku diesli wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania w turbosprężarkach konstruktorzy Boscha będą zwiększać ciśnienie wtrysku w układzie typu common rail. Przy takim samym czasie trwania wtrysku do komory trafi więcej paliwa, co pozwoli osiągnąć większą moc.

Bosch uzupełnia też silniki agregatami o podwyższonej efektywności (na przykład alternatorami albo wentylatorami chłodnicy). Dodatkowe ograniczenie emisji dwutlenku węgla można poza tym osiągnąć dzięki bardziej precyzyjnemu sterowaniu. W tym przypadku urządzenia są napędzane lub wykorzystywane tylko wtedy, gdy zachodzi taka potrzeba. Takżę elektrycznie sterowane pompy wodne i układy wspomagania kierownicy albo alternator ładujący akumulator głównie podczas hamowania silnikiem poprawiają sprawność energetyczną pojazdu. Firma Bosch ma do zaoferowania system Start-Stop. Wyłącza on silnik na czerwonym świetle i włącza go, gdy kierowca chce ruszyć po zmianie światła na zielone.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2