Podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie koncerny Daimler i BASF pochwalą się pojazdem smart fortwo electric drive (smart forvision), w którym zastosowano najnowsze technologie w dziedzinie napędu i zasilania elektrycznego. Maszynę zbudowano z wykorzystaniem innowacyjnych materiałów konstrukcyjnych, izolacyjnych i odblaskowych oraz wyposażono w nowoczesny system zarządzania energią. W modelu smart forvision znajdziemy przezroczyste ogniwa słoneczne, energooszczędne diody elektroluminescencyjne, folie i lakiery odbijające podczerwień oraz pianki zapewniające izolację termiczną.
Światło dociera do wnętrza przez sześciokątne, przezroczyste panele na dachu, które są jednocześnie ogniwami słonecznymi. Producenci utrzymują, że jest to pierwszy samochodowy dach przepuszczający światło i wytwarzający energię. W ogniwach zastosowano barwniki organiczne, dzięki którym nawet w świetle rozproszonym (i przy słabym jego natężeniu) powstaje dość energii aby zasilać systemy multimedialne wraz z trzema wentylatorami wspomagającymi klimatyzację pojazdu.
W samochodzie zamontowano przezroczyste diody organiczne OLED, które pozwalają podświetlić wnętrze pojazdu gdy silnik jest wyłączony. W modelu smart forvision zastosowano też nadające się do produkcji seryjnej felgi wykonane z nowego tworzywa sztucznego – w efekcie masa każdego koła spadła aż o trzy kilogramy. Pozostałe elementy pojazdu są wykonane z żywicy epoksydowej wzmocnionej włóknami węglowymi, co gwarantuje zmniejszenie masy o ponad połowę (w porównaniu ze stalą) lub o około 30 procent (w porównaniu z podzespołami aluminiowymi).
Fotele smarta powstały na bazie samonośnej formy z tworzywa sztucznego pokrytej tzw. e-tekstyliami, czyli cienkimi materiałami tekstylnymi o aktywnych powierzchniach przewodzących energię cieplną. Zastępuje ona tradycyjne ogrzewanie foteli – ciepło ludzkiego ciała z odcinka w środkowej i dolnej części pleców jest transportowane do pozostałych części fotela. Ten sam pomysł zastosowano w podłokietnikach na drzwiach.
Klimatyzacja i ogrzewanie pojazdu pochłaniają duże ilości energii, więc producenci zwrócili szczególną uwagę na zarządzanie temperaturą. W smarcie pojawiło się wiele elementów zapewniających wydajną klimatyzację pojazdu, które pozwalają zrezygnować z energochłonnego ogrzewania całego wnętrza pojazdu. Nowatorska osłona cieplna wykorzystuje odbijającą podczerwień folię firmy BASF, która chroni szyby przednie i boczne przed działaniem światła. Sama folia jest umieszczona między warstwami szkła i jest na tyle przejrzysta, że można ją umieścić także w szybach cieniowanych. Materiał – w przeciwieństwie do folii pokrytych warstwą metaliczną – odbija wyłącznie promieniowanie podczerwone, a przepuszcza fale radiowe, niezbędne do używania urządzeń takich jak odbiorniki GPS, interfejsy Bluetooth albo telefony komórkowe.
Wbudowane w karoserię materiały piankowe firmy BASF zapewniają latem uczucie chłodu we wnętrzu auta, a zimą chronią przed wychłodzeniem kabiny pojazdu. Za kontrolowanie temperatury odpowiadają też lakiery odbijające podczerwień. Maszyna ma kolor biały, więc od karoserii dobrze odbijają się promienie słoneczne. Producenci podkreślają jednak, że także powierzchnie pokryte ciemnymi lakierami są wyraźnie chłodniejsze dzięki specjalnym barwnikom. Pozwala to obniżyć temperaturę nawet o 20 stopni Celsjusza na powierzchni lakieru i o około cztery stopnie we wnętrzu pojazdu.
0 komentarzy dodaj komentarz