Nowy wtryskiwacz łatwo jest wprowadzić do gniazda w głowicy i unieruchomić w nim szczelnie, przykręcając śrubę łapy dociskowej. Znacznie gorzej przebiega jego demontaż, zwłaszcza po dłuższej eksploatacji.
Gdy między ściankami gniazda a dokładnie do niego dopasowanym korpusem wtryskiwacza utworzy się cienka, lecz silnie przywierająca warstwa rozmaitych osadów, do rozłączenia dwu sklejonych nią powierzchni trzeba użyć siły. Prosty ściągacz bezwładnościowy (wybijający wymienianą część z otworu za pośrednictwem odpowiedniego zaczepu) okazuje się często do tego za słaby. Ściągacze śrubowe są bardziej niezawodne, ale dość kłopotliwe i powolne w użyciu. Dlatego przy większej częstotliwości wykonywania tego rodzaju prac optymalnym rozwiązaniem okazują się ściągacze hydrauliczne.
Nowosądecka firma Tesam wytwarza takie narzędzia w kilku wersjach, różniących się specjalistycznym wyposażeniem dostosowanym do konkretnych systemów common rail (patrz: www.tesam.pl). Urządzenie prezentowane na załączonych ilustracjach to model S0000210 przeznaczony do układów HDI (Citroën Peugeot) oraz innych typu Bosch lub Siemens.
Wspólny dla wszystkich tych wersji jest hydrauliczny mechanizm ciągnący, złożony z ręcznej pompy, siłownika (z przelotowym, centralnym otworem w tłoku) i elastycznego przewodu ciśnieniowego.
Z wtryskiwacza przeznaczonego do wymontowania należy odłączyć elektryczny przewód zasilający oraz przewody paliwowe (wysokiego ciśnienia i powrotny), a następnie wykręcić kompletny zawór elektromagnetyczny. Na jego miejsce wkręca się gwintowany koniec odpowiedniego trzpienia (w wyposażeniu są dwa ich rodzaje: do systemu Bosch i Siemens). Wkręcony trzpień powinien przejść przez największy otwór prostokątnej płyty głównej ściągacza, która powinna być przy tym stabilnie podparta na głowicy silnika trzema wkręcanymi stemplami.
Stosownie do potrzeb wynikających z ukształtowania głowicy na dolne końce stempli zakłada się cylindryczne adaptery, pozwalające opierać ściągacz także centralnie na obrzeżach otworów. Ostatnią czynnością przygotowawczą jest nasadzenie otworu siłownika na wystający z płyty trzpień i lekkie dokręcenie specjalnej nakrętki na jego górnym gwintowanym końcu.
Podczas tłoczenia płynu hydraulicznego przez pompę tłok siłownika napręża stopniowo trzpień za pośrednictwem nakrętki. Reakcje towarzyszące działającej sile przenoszone są z cylindra siłownika na płytę główną, a z niej poprzez stemple na głowicę. Skutkiem tego korpus wtryskiwacza płynnie wysuwa się z gniazda.
Operację tę wykonuje się lekko i wygodnie nawet wtedy, gdy wymaga ona zastosowania znacznej siły ciągnącej. Siłę tę bowiem uzyskuje się za pomocą podwójnej przekładni: najpierw dźwigniowej, zamieniającej znaczny ruch ramienia rękojeści na mały skok tłoczka pompy, a potem hydraulicznej, wynikającej ze znacznej różnicy średnic cylindrów pompy i siłownika.
Główną inspiracją do skonstruowania tego urządzenia był brak podobnych narzędzi na rynku i wynikające stąd problemy warsztatów, w tym także własnego warsztatu firmy Tesam. Zdobyte w nim doświadczenia wraz z informacjami uzyskiwanymi od klientów pozwoliły tę konstrukcję zoptymalizować, a swą niezawodność zawdzięcza ona wysokiej jakości użytych materiałów i precyzyjnej ich obróbce.
0 komentarzy dodaj komentarz