strona główna Mechanika Ściągacze do wtryskiwaczy common rail
2011-09-02, ostatnia aktualizacja 2011-09-02 00:34

Ściągacze do wtryskiwaczy common rail

Fot. Tesam

Fot. Tesam

Nowy wtryskiwacz łatwo jest wprowadzić do gniazda w głowicy i unieruchomić w nim szczelnie, przykręcając śrubę łapy dociskowej. Znacznie gorzej przebiega jego demontaż, zwłaszcza po dłuższej eksploatacji.

Gdy między ściankami gniazda a dokładnie do niego dopasowanym korpusem wtryskiwacza utworzy się cienka, lecz silnie przywierająca warstwa rozmaitych osadów, do rozłączenia dwu sklejonych nią powierzchni trzeba użyć siły. Prosty ściągacz bezwładnościowy (wybijający wymienianą część z otworu za pośrednictwem odpowiedniego zaczepu) okazuje się często do tego za słaby. Ściągacze śrubowe są bardziej niezawodne, ale dość kłopotliwe i powolne w użyciu. Dlatego przy większej częstotliwości wykonywania tego rodzaju prac optymalnym rozwiązaniem okazują się ściągacze hydrauliczne.

Nowosądecka firma Tesam wytwarza takie narzędzia w kilku wersjach, różniących się specjalistycznym wyposażeniem dostosowanym do konkretnych systemów common rail (patrz: www.tesam.pl). Urządzenie prezentowane na załączonych ilustracjach to model S0000210 przeznaczony do układów HDI (Citroën Peugeot) oraz innych typu Bosch lub Siemens.

konkurs tesam

Wspólny dla wszystkich tych wersji jest hydrauliczny mechanizm ciągnący, złożony z ręcznej pompy, siłownika (z przelotowym, centralnym otworem w tłoku) i elastycznego przewodu ciśnieniowego.

Z wtryskiwacza przeznaczonego do wymontowania należy odłączyć elektryczny przewód zasilający oraz przewody paliwowe (wysokiego ciśnienia i powrotny), a następnie wykręcić kompletny zawór elektromagnetyczny. Na jego miejsce wkręca się gwintowany koniec odpowiedniego trzpienia (w wyposażeniu są dwa ich rodzaje: do systemu Bosch i Siemens). Wkręcony trzpień powinien przejść przez największy otwór prostokątnej płyty głównej ściągacza, która powinna być przy tym stabilnie podparta na głowicy silnika trzema wkręcanymi stemplami.

Tesam

Stosownie do potrzeb wynikających z ukształtowania głowicy na dolne końce stempli zakłada się cylindryczne adaptery, pozwalające opierać ściągacz także centralnie na obrzeżach otworów. Ostatnią czynnością przygotowawczą jest nasadzenie otworu siłownika na wystający z płyty trzpień i lekkie dokręcenie specjalnej nakrętki na jego górnym gwintowanym końcu.

Podczas tłoczenia płynu hydraulicznego przez pompę tłok siłownika napręża stopniowo trzpień za pośrednictwem nakrętki. Reakcje towarzyszące działającej sile przenoszone są z cylindra siłownika na płytę główną, a z niej poprzez stemple na głowicę. Skutkiem tego korpus wtryskiwacza płynnie wysuwa się z gniazda.

Operację tę wykonuje się lekko i wygodnie nawet wtedy, gdy wymaga ona zastosowania znacznej siły ciągnącej. Siłę tę bowiem uzyskuje się za pomocą podwójnej przekładni: najpierw dźwigniowej, zamieniającej znaczny ruch ramienia rękojeści na mały skok tłoczka pompy, a potem hydraulicznej, wynikającej ze znacznej różnicy średnic cylindrów pompy i siłownika.

Główną inspiracją do skonstruowania tego urządzenia był brak podobnych narzędzi na rynku i wynikające stąd problemy warsztatów, w tym także własnego warsztatu firmy Tesam. Zdobyte w nim doświadczenia wraz z informacjami uzyskiwanymi od klientów pozwoliły tę konstrukcję zoptymalizować, a swą niezawodność zawdzięcza ona wysokiej jakości użytych materiałów i precyzyjnej ich obróbce.



Janusz Światłowski
Właściciel firmy Tesam



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2