strona główna Wydarzenia Kolory dziś i jutro
2011-08-10, ostatnia aktualizacja 2011-08-10 15:04

Kolory dziś i jutro

BASF

BASF

Specjaliści koncernu BASF opublikował raport na temat trendów w kolorystyce lakierów samochodowych. Wydział BASF Coatings przeprowadził badania tendencji kolorystycznych w Ameryce Północnej i Południowej, Azji oraz w Europie i uznał, że nie ma jednego, globalnego megatrendu. Z drugiej strony eksperci zauważyli, że po raz pierwszy pojawiły się  wspólne wszystkim ludziom czynniki wpływające na kolorystykę samochodów. Nie oznacza to, że podobne kolory będą przeważać na wszystkich kontynentach. Ludzie w różnych regionach ze względu na odmienne uwarunkowania kulturowe inaczej postrzegają barwy.

Pracownicy koncernu BASF opisali cztery podstawowe trendy kolorystyczne. Pierwszy jest związany z ekologią, której nie postrzega się już jako sprzecznej z luksusem. Widać to zwłaszcza w Europie, gdzie popularne są brązy, ziemiste odcienie i tylko lekkie połyski.  W ten sam trend wpisują się odcienie indygo, kolor miętowy lub złamana biel. 

Drugi trend podkreśla symbiozę człowieka i technologii. W tym przypadku kolory sprawiają wrażenie sztucznych, ale jednocześnie mają „ludzkie” cechy (dotyczy to na przykład cielistego srebra). Znajdziemy tu błękit LED, świetlisty turkus, połyskującą czerń i jasną czerwień. W przyszłości te barwy (zwłaszcza w wydaniu matowym) zdobędą uznanie w Europie.

Kolejny trend podkreśla indywidualność. W przełożeniu na kolory oznacza to stosowanie odcieni nowych i unikalnych, do tej pory nieznanych.  Tu królować będą odcienie beżu i beżowych szarości (a niewykluczone, że także odcienie morelowe i różowe). Ważne są ponadto odcienie złota. 

Czwarty rodzaj barw podkreśla różnorodność istniejących kolorów. Tu bazą są odcienie brązu z subtelnymi efektami, które nawiązują do domowego ogniska i własnych korzeni albo egzotyczne, mocne kolory (takie jak żółty, fioletowy i szmaragdowy).

Wydział BASF Coatings przypomina, że jego przewidywania co do popularności barw dotychczas zawsze się sprawdzały. Przykładowo, w 2005 BASF zapowiedział dominację brązu i bieli – i rzeczywiście, pojazdy w tych kolorach coraz częściej pojawiają się na europejskich drogach. W Niemczech odsetek nowo rejestrowanych aut w kolorze białym wynosił w 2010 roku 12 procent; co szesnastą maszynę malowano na brązowo. Tymczasem w roku 2009 takie lakiery nakładano na mniej niż dwa procent karoserii. 

Tagi

Lakiernictwo  Kolory  BASF 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2