Z badań przeprowadzonych przez firmę Goodyear wynika, że 16 procent wakacyjnych wypadków samochodowych jest spowodowanych nieprawidłowym ciśnieniem w oponach.
Większość Europejczyków wyrusza w wakacyjne podróże samochodem, ale aż co trzeci kierowca zapomina o sprawdzeniu stanu opon. Tymczasem nieprawidłowe ciśnienie jest przyczyną co szóstego wypadku podczas miesięcy wakacyjnych – twierdzi firma Goodyear, która w dniach w dniach 12–31 maja bieżącego roku prowadziła badania ogumienia samochodów jeżdżących po drogach Starego Kontynentu.
Kierowcy często zapominają, że pojazd jest sterowny tylko wtedy, gdy opony są właściwie napompowane. Zarówno niedostateczne, jak i nadmierne ciśnienie źle wpływa na właściwości jezdne samochodu i drogę hamowania oraz przyczynia się do zmniejszenia żywotności gum i zwiększenia zużycia paliwa.
Nawet osoby kontrolujące ciśnienie często popełniają błędy podczas pomiarów: nie sprawdzają ciśnienia przed wyjazdem na trasę lub mierzą je gdy opona jest rozgrzana – a to skutkuje błędnym odczytem. Wysoka temperatura zwiększa ciśnienie powietrza w oponach, więc jego poziom trzeba sprawdzać gdy gumy są zimne. Nagminnie zdarza się też pompowanie powietrza bez brania pod uwagę masy samochodu.
Gdy opona jest za słabo napompowana, masa samochodu spoczywa na zewnętrznych krawędziach bieżnika, zwiększając nacisk na ściany boczne opony. Za niskie ciśnienie oznacza także mniej równomierne rozłożenie nacisku na nawierzchnię, mniejszą powierzchnię styku bieżnika z drogą i zmniejszenie przyczepności. Droga hamowania wydłuża się, a na zakrętach samochód zachowuje się mniej stabilnie.
Podczas pomiarów ważne jest używanie odpowiednich przyrządów. Ciśnienie w oponie potrafi samoistnie zmniejszyć się o 0,2 atmosfery w ciągu trzech miesięcy tylko na skutek zjawiska dyfuzji gazu. Takiej zmiany nie da się wykryć gołym okiem albo kopnięciem w oponę.
Należy poza tym pamiętać o sprawdzaniu ogólnego stanu ogumienia. Dotyczy to zwłaszcza głębokości bieżnika, która jest ważna podczas jazdy na mokrej drodze. Poza tym trzeba upewnić się, że bieżnik jest zużyty równomiernie, a ściany boczne opony nie są uszkodzone.
Badanie ogumienia przeprowadził instytut APCO Insight na zlecenie grupy Goodyear Dunlop Europe. W testach wzięło udział 5622 europejskich kierowców.
0 komentarzy dodaj komentarz