Przedstawiciele firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych spotkali się w Brukseli z eurodeputowanymi Małgorzatą Handzlik i Bogusławem Sonikiem. Członkowie SDCM i parlamentarzyści rozmawiali o regulacjach prawnych w dziedzinie niezależnych usług motoryzacyjnych.
Na terenie Unii Europejskiej od roku obowiązują nowe przepisy gwarancyjne dotyczące serwisowania samochodów (nowe GVO). Zgodnie z tymi regulacjami właściciele pojazdów sami decydują, gdzie chcą serwisować swoje maszyny – w serwisach autoryzowanych, czy niezależnych nawet podczas trwania gwarancji. Komisja Europejska zobowiązała się do sprawdzania, czy te zapisy są przestrzegane; mają jej w tym pomagać krajowe organizacje ochrony konkurencji (w Polsce jest to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). KE opracowała też procedury, które mają zapewnić, że postęp techniczny w motoryzacji nie będzie wykorzystywany do wyparcia z rynku niezależnych usługodawców i sprzedawców części zamiennych.
SDCM oczekuje równego dostępu do informacji technicznych i narzędzi do diagnozowania pojazdów wielu marek - mówią członkowie stowarzyszenia. W czasie rozmowy z eurodeputowanymi przedstawiono także kwestię polskiego prawodawstwa, które nie zawsze jest zgodne z prawodawstwem unijnym, a w efekcie nowe GVO często bywa martwą literą. Za szczególnie szkodliwy SDCM uważa obowiązek homologowania wszystkich części i polskie regulacje uniemożliwiające dostęp do informacji technicznej.
0 komentarzy dodaj komentarz