W ośrodku badawczym Boscha w Boxbergu odbyło się 9 czerwca bieżącego roku spotkanie 330 dziennikarzy motoryzacyjnych z 35 państw z przedstawicielami zarządu tego międzynarodowego koncernu.
Prezes działu Technika Motoryzacyjna, dr Bernd Bohr scharakteryzował w swym wystąpieniu jego obecny dynamiczny rozwój ekonomiczny i technologiczny. Obroty działu przekroczą w tym roku 30 miliardów euro, zatrudnienie wzrośnie w tym czasie ze 167 000 do 177 000 osób, głównie w regionie Azji i Pacyfiku. Tegoroczny budżet przeznaczony na działalność badawczo-rozwojową wyniesie ponad 3,2 miliarda euro...
Przyszłość motoryzacji firma Bosch widzi w radykalnym obniżeniu zużycia paliwa przez pojazdy z silnikami spalinowymi oraz w rozwoju napędów hybrydowych i elektrycznych, czyli w tzw. elektromobilności. Oddzielny referat na jej temat wygłosił dr Rolf Bulander, prezes zarządu działu branżowego Gasoline Systems. Omówiona została w nim globalna rola Boscha jako kompleksowego dostawcy w dziedzinie elektryfikacji napędów. Efektywne silniki elektryczne do pojazdów hybrydowych już powstają w należących do koncernu zakładach w Hildesheim. Z kolei produkcję silników do pojazdów wyłącznie elektrycznych przygotowuje spółka joint venture stworzona przez Boscha i Daimler AG. Już w przyszłym roku będą one montowane w samochodach Mercedes-Benz i Smart wraz z akumulatorami litowo-jonowymi wytwarzanymi przez spółkę SB LiMotive należącą do Boscha i Samsunga.
Pojęcie elektromobilności można w szerszym rozumieniu odnieść również do systemów sterujących przyszłych pojazdów elektrycznych, hybrydowych i o tradycyjnym napędzie spalinowym. Dowodzą tego koncepcje energoelektroniki zaprezentowane przez dra Rainera Kallenbacha, prezesa do spraw sprzedaży w dziale Elektroniki Samochodowej, a klucz do ich upowszechnienia stanowi dalsza miniaturyzacja. W związku z tym Bosch zainwestował ostatnio 600 milionów euro w rozwój produkcji półprzewodników.
Elektromobilność, zdaniem dra Rolfa Leonharda, prezesa do spraw rozwoju w dziale Systemy Diesla, zapewni przemysłowi samochodowemu całą gamę komponentów i układów znacznie obniżających zużycie paliwa oraz emisję CO2 przez samochodowe silniki z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Przykładem może tu być układ start-stop firmy Bosch, a także proponowane przez nią nowe rozwiązania napędów hybrydowych z silnikami spalinowymi konstruowanymi według koncepcji tzw. downsizingu.
O roli elektroniki w bezpieczeństwie ruchu drogowego mówił w swym referacie dr Werner Struth, prezes zarządu działu Chassis Systems Control. W praktycznej działalności Boscha przekłada się ona na stałe doskonalenie (w oparciu o wnikliwe analizy rzeczywistych kolizji drogowych) starszych i nowszych systemów zabezpieczających. Przykładem są tu kolejne modernizacje układów ABS i ESP oraz upowszechnianie systemów samoczynnego hamowania w sytuacjach kolizyjnych, wspomagania hamowania awaryjnego zainicjowanego przez kierowcę i kontroli utrzymania zajmowanego pasa ruchu. Bosch jest obecnie światowym liderem w tych dziedzinach rozwijającym technologie elektronicznych czujników bezwładnościowych, radarowych i kamerowych.
Dr Michael Bolle, prezes ds. rozwoju w dziale Car Multimedia, zaprezentował wizję przyszłej integracji rozmaitych motoryzacyjnych funkcji wspomagających i informacyjnych z internetowymi włącznie za pomocą wielofunkcyjnego urządzenia HMI (Human Machine Interface). Obecnie w firmie trwają prace nad tworzeniem HMI z wyświetlaczami 3D typu Head-up, czyli z projekcją na przedniej szybie oraz z funkcją sterowania głosem kierowcy.
Zobacz fotorelację:
Program konferencji wypełniły dyskutowane następnie referaty
Prelegenci prezentowali ilustracje swych referatów na wielkim telebimie, a dziennikarze korzystali z symultanicznych tłumaczeń za pomocą słuchawek
W sali obrad można było obejrzeć unikatowe eksponaty, np. taką koncepcję hybrydowego napędu 4x4
O tegorocznych jubileuszach firmy Bosch przypominał ten pierwszy na świecie, seryjnie produkowany samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym
Techniczne nowości każdy z uczestników konferencji miał szansę wypróbować osobiście na firmowym torze doświadczalnym
Tam też na specjalnych stoiskach znalazły się liczne eksponaty wyjaśniające konstrukcję testowanych urządzeń
Trasy jazd próbnych dobrano stosownie do rodzaju sprawdzanych systemów
Przy hamulcach bez ABS taka motocyklowa „figura” kończy się zwykle wywrotką...
Grupą polskich dziennikarzy opiekował się w imieniu firmy Bosch Pan Robert Dzierżanowski (pierwszy z prawej)
0 komentarzy dodaj komentarz