strona główna Wydarzenia Co czeka branżę aftermarketu motoryzacyjnego w przyszłym roku?
2024-11-29, ostatnia aktualizacja 2024-11-29 10:52

Co czeka branżę aftermarketu motoryzacyjnego w przyszłym roku?

Chorzów, 26 listopada, Konferencja Moto-Forum 2024

ProfiAuto

Chorzów, 26 listopada, Konferencja Moto-Forum 2024

Największe wyzwania dla warsztatów związane z rewolucją technologiczną w motoryzacji, rola marek własnych w sieciach aftermarketowych czy kwestie prawne związane z prowadzeniem serwisów czy hurtowni - między innymi o tym dyskutowali uczestnicy serii konferencji „Moto-Forum 2024”. Spotkania przyciągnęły ponad 1200 gości, w tym właścicieli ponad 400 warsztatów samochodowych i blisko 260 hurtowni motoryzacyjnych. Podczas niego zorganizowano także akcję pomocy branży dla warsztatów dotkniętych wrześniową powodzią.

W tym roku spółka Moto-Profil zorganizowała dla reprezentantów sklepów i hurtowni ProfiAuto oraz serwisów samochodowych spod znaku ProfiAuto Serwis aż cztery spotkania, w czterech różnych regionach Polski. Konferencje Moto-Forum 2024 odbyły się w Łochowie, Karpaczu, Międzyzdrojach i Zakopanem. Oprócz części targowej z udziałem dostawców, którzy zaprezentowali swoją najnowszą ofertę, wydarzeniu towarzyszyły trzy panele dyskusyjne. Sesje z udziałem ekspertów dotyczyły wyzwań, z którymi mechanicy i pracownicy rynku aftermarket mierzą się na co dzień i jakie podejmą w przyszłości.

Serwis niezależny a współczesny samochód
Podczas konferencji Moto-Forum omówiono m.in. kluczowe wyzwania stojące przed niezależnymi warsztatami samochodowymi w kontekście obsługi nowoczesnych pojazdów. Szczególną uwagę poświęcono systemom ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ich kalibracji oraz rosnącemu znaczeniu w zapewnianiu bezpieczeństwa na drodze. Eksperci przedstawili również nowoczesne technologie naprawczo-diagnostyczne, takie jak protokół PassThru (pozwalający warsztatom na komunikowanie się z platformą producenta pojazdu), oraz narzędzia, które umożliwiają niezależnym serwisom świadczenie usług na poziomie zbliżonym lub takim samym, jak w autoryzowanych stacjach obsługi.

- Od dłuższego czasu mówiliśmy, że mechanik przyszłości będzie bardziej memechatronikiem czy informatykiem niż specjalistą w tradycyjnym wydaniu. Wydaje się, że mieliśmy rację, z jednym wyjątkiem - ta rewolucja zaczyna się w zasadzie już teraz i warsztaty muszą być na nią przygotowane. Już kilkuletnie samochody, które trafiają do niezależnych warsztatów, wyposażone są w technologie wymagające nowych umiejętności serwisowych i nowoczesnego wyposażenia warsztatowego. Jeśli jako niezależny aftermarket odprawimy je z kwitkiem, to mogą już do nas nie wrócić - mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto. - Dziś producenci pojazdów przyzwyczajają użytkownika do długoterminowego serwisowania w warsztatach autoryzowanych, które dodatkowo robią wiele pod kątem lobbingu. Dlatego tak ważne jest przygotowanie naszej branży do serwisowania i obsługi samochodów wyposażonych w nowoczesną technologię, ponieważ te systemy będą ewoluowały w stronę autonomiczności pojazdów i to dzieje się już na naszych oczach.

Mechanika to nie wszystko
W trakcie drugiego panelu skupiano się na aspektach prawnych działalności warsztatów motoryzacyjnych, w tym na odpowiedzialności cywilnej i ochronie ubezpieczeniowej. Zaprezentowano uczestnikom autorskie programy ubezpieczeniowe, dostosowane do potrzeb partnerów ProfiAuto i serwisów ProfiAuto, które mają na celu wsparcie w zarządzaniu ryzykiem oraz minimalizowanie skutków potencjalnych szkód. Dyskutowano również o znaczeniu świadomości prawnej w codziennej działalności warsztatowej.

- Brutalny przykład powodzi pokazał, jak ważne w dzisiejszych czasach są kwestie związane z ubezpieczeniem naszych firm, ich oddziałów i działalności serwisowej. Te tematy są często pomijane i wracamy do nich zwykle dopiero wtedy, kiedy zdarzy się coś złego - czy to w przypadku klęski żywiołowej, czy wyzwań związanych z odpowiedzialnością za szkody wyrządzone przez nas samych. Dlatego jako Moto-Profil wspieramy naszych partnerów, na przykład poprzez proponowanie autorskich dla branży programów ubezpieczenia mienia i OC - wskazuje Mariusz Maksym, koordynator sieci ProfiAuto Serwis.

Rola i przyszłość marek własnych
w dystrybucji części zamiennych Ostatnia część konferencji poświęcona była roli i przyszłości marek własnych w dystrybucji części zamiennych. Prelegenci omówili, jak zmieniało się ich postrzeganie przez klientów oraz które czynniki wpływają na wybór takiego, a nie innego producenta. Na przykładzie marek własnych Moto-Profil analizowano również strategie promocyjne i działania zwiększające konkurencyjność, przy jednoczesnym monitorowaniu ich reklamacyjności i jakości.

- Kiedyś marki własne kojarzyły się z tańszymi zamiennikami dla oryginalnych komponentów. Jednak dziś to już przeszłość, ponieważ bardzo często te produkty wykonywane są w tych samych fabrykach, w jakich części bardziej rozpoznawalnych producentów. Nie odbiegają również jakością. Tak jest choćby w przypadku naszych marek własnych - ProfiPower, Oyodo czy JPN. Co ważne, dla członków sieci, takich jak nasza, pozwalają one także na uzyskanie dużo lepszych marż i są szybko dostępne, a to czy część dojedzie do warsztatu na czas, ma zwykle kluczowe dla serwisu (i klienta) znaczenie - zaznacza Dariusz Chochel, manager działu rozwoju marek własnych w firmie Moto-Profil.

Solidarność z warsztatami dotkniętymi powodzią
Podczas wrześniowej powodzi, jaka nawiedziła południową Polskę, ucierpiało wiele firm, w tym także warsztatów czy sklepów motoryzacyjnych. Dlatego Moto-Profil - poza bezpośrednią pomocą zrealizowaną w pierwszych dniach powodzi - podczas Moto-Forum przeprowadził specjalne aukcje dla zniszczonych warsztatów, w których udział brali uczestnicy konferencji. Właściciele warsztatów oraz sklepów i hurtowni mieli możliwość przekazywania darowizn na rzecz swoich koleżanek i kolegów z branży.

- Po raz pierwszy postanowiliśmy połączyć spotkania przedstawicieli sieci ProfiAuto Serwis z eventem dla partnerów handlowych ProfiAuto. Ten pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, ponieważ nie tylko pozwolił na lepszą integrację naszego środowiska, ale też na bezpośrednią wymianę doświadczeń pomiędzy właścicielami serwisów oraz hurtowni i sklepów. Jednak najważniejsza była reakcja naszych koleżanek i kolegów z branży na tragedię, jaka w związku z wrześniową powodzią spotkała wielu mieszkańców Polski, w tym właścicieli warsztatów. Nasza akcja wsparcia pokazała, że reprezentanci branży aftermarket mają nie tylko umiejętności techniczne i głowę do biznesu, ale też wielkie serca. Tak empatycznego i solidarnego podejścia nie da ująć się w liczbach, excelach czy zestawieniach, i to chyba największa wartość naszych tegorocznych spotkań - podsumowuje Moto-Forum Michał Tochowicz, prezes firmy Moto-Profil.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2