Fot. Axalta
Eksperci Cromax, globalnej marki lakierów firmy Axalta, rozumieją, jak skomplikowana może być naprawa matowych powłok lakierniczych. Aby umożliwić lakiernikom wydajną pracę i zapewnić serwisom przewagę konkurencyjną, przygotowali praktyczny przewodnik, omawiający krok po kroku przeprowadzenie tej naprawy przy zastosowaniu systemu Chroma® Matt Clear.
- Nawet najbardziej doświadczony lakiernik może naprawę popularnych matowych wykończeń uznać za wyzwanie, zwłaszcza że coraz częściej spotyka się lakiery o jeszcze niższym stopniu połysku - tłumaczy Koen Silverans, Refinish Academy Manager Axalty w belgijskim Mechelen. - Postępowanie według naszego sprawdzonego przewodnika pozwoli uniknąć wielu problemów. To z kolei przekłada się na sprawną pracę i zadowolenie klientów. Dzięki lakierom CC6020 Chroma Matt System Clear i CC6010 Chroma Semi Matt System Clear, które można ze sobą mieszać, nasi lakiernicy mają do dyspozycji najlepszy w swojej klasie system do napraw szerokiej gamy lakierów matowych OEM - od 5GU (mat) po 65GU (półmat).
Procedurę naprawczą przeprowadza się w dziewięciu kolejnych krokach:
- Podobnie jak w przypadku wszystkich napraw, w pierwszej kolejności należy dokładnie umyć pojazd. Umożliwi to precyzyjny odczyt koloru za pomocą ChromaVision Pro Mini - najbardziej zaawansowanego spektrofotometru marki Cromax. W przypadku lakieru matowego zwykłe mycie jednak nie wystarczy. Odczytu trzeba dokonać na nieuszkodzonym obszarze pozbawionym wszelkich zadrapań i zanieczyszczeń powierzchniowych. Mierzony obszar powinien znajdować się możliwie blisko miejsca naprawy. Należy go oczyścić wodorozcieńczalnym środkiem 3910WB Waterborne Prepclean, a następnie użyć preparatu 3911WB Waterborne Final Clean i przetrzeć ściereczką z mikrofibry.
- Kolor mierzy się spektrofotometrem i wybiera pasującą recepturę. Na tym etapie określa się poziom połysku naprawianego lakieru. Użycie filtra w programie do zarządzania kolorami ChromaWeb™ pozwala wyświetlić kolory matowe. Po wybraniu koloru trzeba znaleźć informację o sugerowanym poziomie matu lub sugerowanej grupie poziomów. Następnie wybiera się podłoże i wprowadza poziom połysku w zakładce Mieszanki Dodatków (Ancillary Mix).
- Do wykonania natrysków próbnych używa się niedużej ilości wymieszanego materiału. Karty natryskowej nie powinno się umieszczać na listwie do mieszania, lecz użyć do tego większego panelu, aby mieć pewność, że metoda aplikacji będzie taka sama, jak później, podczas lakierowania pojazdu. Na poziom połysku wpływa wiele czynników, np. wiek pojazdu, stan utrzymania, poprzednie naprawy, działanie czynników zewnętrznych, a nawet drobne różnice produkcyjne danego modelu. Dlatego też należy wykonać natryski próbne dla domyślnej receptury, a także receptur sąsiadujących. Dobrą praktyką jest prawidłowe oznaczanie kart natryskowych i przechowywanie ich na wypadek, gdy w przyszłości w serwisie pojawi się ten sam kolor do naprawy, nawet jeśli miałby on inny poziom połysku.
- Po wykonaniu natrysków próbnych, trzeba je porównać z lakierem w miejscu, w którym wcześniej wykonano pomiar koloru. Czynność ta, przeprowadzona w warunkach dobrego oświetlenia, pozwala wybrać odpowiednią recepturę i poziom połysku.
- Krok ten obejmuje przygotowanie pojazdu oraz wykonanie maskowania, jak zwykle.
- Najpierw nakłada się odpowiedni podkład. ValueShade® - opatentowana koncepcja Axalty - jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich kolorów lakierów nawierzchniowych. Zastosowanie odpowiedniego odcienia szarości poprawia krycie i przekłada się na mniejsze zużycie lakieru. Wszystkie narzędzia kolorystyczne Axalty wyświetlają rekomendowany odcień podkładu ValueShade dla danego koloru. Niższe zużycie materiału i krótszy czas pracy owocują wzrostem wydajności i podnoszą rentowność serwisu. Następnie nakładany jest lakier bazowy Cromax. Na tym etapie warto zajrzeć do metryczki technicznej lakierów Chroma Matt Clear, ponieważ różne systemy lakierów bazowych mogą wymagać innego postępowania. W przypadku systemu Cromax Pro lakiernicy nie mogą pozostawić żadnego obszaru naprawy bez pokrycia, w przeciwnym razie widoczne będą różnice w połysku.
- Czas na lakier bezbarwny. Po prostu powtarza się proces mieszania obu lakierów bezbarwnych zgodnie z wybranym natryskiem próbnym. Należy pamiętać, aby dokładnie wymieszać składniki, a w razie potrzeby sprawdzić informacje w programie ChromaWeb.
- Matowy lakier bezbarwny nakłada się w dwóch warstwach z odparowaniem międzywarstwowym. Najpierw równomiernie nakłada się pierwszą warstwę matowego lakieru bezbarwnego, która wymaga 15-minutowego odparowania. Potem aplikuje się drugą warstwę jako warstwę pełną, uważając przy przejściach, aby nie utworzyła się zbyt gruba powłoka. Odparowanie końcowe również wynosi 15 minut. Lakierów matowych Chroma Matt Clear System nie należy aplikować półwarstwą, by później nałożyć pełną, gdyż może to doprowadzić do powstawania plam.
- Podczas ponownego montażu elementów na świeżym lakierze bezbarwnym mogą pojawić się drobne ślady lub rysy. Należy je usunąć preparatem do czyszczenia szkła i czystą ściereczką z mikrofibry.
- Systemu Chroma Matt Clear brakowało na rynku - podsumowuje Koen Silverans. - Choć tego typu naprawy stanowią spore wyzwanie, nasze szczegółowe wskazówki i filmy szkoleniowe znacznie ułatwiają i przyspieszają codzienną pracę naszych klientów.
Filmy szkoleniowe z cyklu Let’s get to work są dostępne na platformie YouTube. Więcej informacji o marce Cromax można znaleźć na stronie www.cromax.pl.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.