Ten rodzaj pasków stosowany jest w 8-zaworowych silnikach PSA 2.2 HDI używanych do napędu modeli Jumper, Relay oraz Boxer i po montażu wymaga specjalnej procedury napinania.
Producent samochodów wykorzystujących paski rozrządu 5590XS w silnikach PSA 2.2 HDI (kod DW12UTED) zaleca przeprowadzenie ich montażu według następującego schematu, umieszczanego również na opakowaniach odpowiedniego zestawu naprawczego i paska PowerGrip®.
Na uwagę zasługują tutaj dwie wartości wstępnego naprężenia paska, mierzone pomiędzy kołami wału rozrządu i wysokociśnieniowej pompy paliwa. Dotyczą one dwóch kolejnych etapów ustawiania napięcia.
Przy wyborze paska rozrządu lub kompletnego zestawu naprawczego nie wystarczy kierować się ogólnym symbolem silnika PSA 2.2 HDI, ponieważ dotyczy on wszystkich jego wersji, różniących się wzajemnie konstrukcją, w tym także rodzajem zastosowanego rozrządu. Jednoznacznej identyfikacji potrzebnego paska można dokonać albo na podstawie kodu silnika (w tym wypadku DW12UTED), albo według numeru katalogowego Gates (tu 5590XS).
Ta specjalna procedura pozwala uniknąć ewentualnych niedokładności montażu, mających niekorzystny wpływ na parametry pracy rozrządu, i równocześnie ogranicza tendencję do samoczynnego luzowania się paska w trakcie dalszej eksploatacji pojazdu. Zgodnie z zalecaną procedurą montażową pasek zakłada się na wszystkie współpracujące z nim koła przy pokazanym na schemacie ustawieniu wałów: korbowego i rozrządu. Następnie napina się go poprzez obrót koła napinacza w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara przy użyciu narzędzia Gates nr GAT4567 lub GAT4568. Obydwa te narzędzia wchodzą w skład zestawu GAT4820 (nr OE 0188-J1 lub 0188-J2). Śrubę zabezpieczającą napinacza należy dokręcić kluczem dynamo- metrycznym z zastosowaniem momentu obrotowego o wartości 25 Nm. |
|
Procedura prawidłowego montażu |
Napięcie jest mierzone za pomocą dźwiękowego testera Gates STT-1 po wprowadzeniu do urządzenia kodu 3480 aż do uzyskania poprawnego odczytu.
W ten sposób uzyskane zostało wstępne napięcie paska o wartości wyższej od nominalnej, czyli wymaganej podczas normalnej pracy rozrządu. Przy tak napiętym pasku wałem korbowym silnika należy wykonać osiem pełnych obrotów w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.
Po tej operacji można już ustawić napięcie paska na właściwym, ostatecznym poziomie, którego wartość powinna być ponownie potwierdzona testerem STT-1 po wprowadzeniu kodu 3712.
Po lewej: Poniżej: |
0 komentarzy dodaj komentarz