strona główna Blacharstwo Naprawa kabin pojazdów użytkowych
2024-06-24, ostatnia aktualizacja 2024-06-24 10:35

Naprawa kabin pojazdów użytkowych

Stanowisko do prowadzenia napraw to nie tylko urządzenia i system mocowania oraz posiadany osprzęt dodatkowych. Należy zadbać o odpowiednią logistykę

Herkules Truck

Stanowisko do prowadzenia napraw to nie tylko urządzenia i system mocowania oraz posiadany osprzęt dodatkowych. Należy zadbać o odpowiednią logistykę

Jedną z ważniejszych części składowych większości rodzajów pojazdów użytkowych jest kabina kierowcy. Prawie połowa kolizji i wypadków z udziałem ciężarówek to uszkodzenie przedniej części pojazdu: najechania i zderzenia czołowe, w których poza skrzywieniem ramy, destrukcji ulega również kabina.

Planowanie stanowiska
Jak to zwykle bywa, są różne, czasami sprzeczne opinie dotyczące wyboru sposobu obsługi szkód komunikacyjnych związanych z kabinami. Biorąc pod uwagę znaczne gabaryty oraz masę, nasuwa się jednak myśl, że należy do sprawy podejść kompleksowo i niezwykle starannie. Stosuje się, co prawda, różne mniej lub bardziej doraźne metody napraw, których efektem jest skuteczne przywrócenie konstrukcji do pierwotnego kształtu, ale nie wolno zapominać o ekonomii i ergonomii.

Wbrew pozorom, oba określenia mają nie tylko podobne brzmienie, ale i wiążą się ze sobą w sposób nierozerwalny. Trudno bowiem oczekiwać ekonomicznej naprawy bez zapewnienia pracownikom takich warunków, by ergonomia pozwoliła im skrócić czas poświęcony na likwidację szkody.

Czy naprawa kabin w dzisiejszych czasach się opłaca?
Udzielenie odpowiedzi na to pytanie nie jest proste. Na pewno nie każda naprawa powypadkowa jest uzasadniona ekonomicznie i nie dotyczy to wyłącznie problematyki omawianej w tym artykule. Można jednak z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że organizując dział napraw powypadkowych, należy uczynić wszystko, by usługi naprawcze w jak najszerszym zakresie przynosiły zysk. Czy i ile firma zarobi, w dużej mierze będzie zależało od posiadanych technologii i organizacji stanowiska do napraw. Osobną sprawą jest stopień fachowości i przeszkolenia pracowników zajmujących się likwidacją szkód. Na czas i koszty wpływa również system zamawiania i dostarczania części zamiennych.

Prowadząc od lat szkolenia i konsultacje inwestycyjne oraz technologiczne, słyszę czasami absolutnie sprzeczne opinie. Jedni twierdzą, że nie warto się brać za naprawy kabin, inni zaś wykonują jedną naprawę za drugą. Można zapytać: jak to możliwe? Czy wszyscy mają rację, czy też ci, co naprawiają, nie potrafią liczyć? O co tu chodzi?...

Mam tę przewagę, że widziałem już setki serwisów napraw powypadkowych. Często mam kontakt z firmami, którym doradzałem już w momencie planowania budowy warsztatu. Nie od dzisiaj wiadomo, że czasami najciemniej jest pod latarnią i właściciel serwisu nie zawsze ma obiektywne spojrzenie na sposób funkcjonowania swej firmy. Dlatego warto od czasu do czasu wykonać mniej lub bardziej oficjalny audyt technologiczno-ekonomiczny.

Jaki system wybrać?
Przechodząc do konkretnych rozwiązań technologicznych, należy przypomnieć, że dużo zależy od etapu, na którym rozszerza się działalność o dział napraw kabin. Podobnie jak w przypadku prostowania konstrukcji ramowych, najlepiej jest, gdy odbywa się to na etapie planowania technologii całego serwisu. Nie jest to jednak warunek sine qua non i tak naprawdę można to zrobić w każdym momencie. Urządzenia mocowane do kratownicy w posadzce są bardzo ergonomiczne i wydajne. Można do tego celu wykorzystać strefę kratownicy przeznaczonej na co dzień do napraw ram albo stworzyć tak zwaną „małą kratownicę” o wymiarach zewnętrznych około 5 x 5 m – specjalnie do kabin. W przypadku braku kratownicy mocującej możliwe jest wykonanie systemu kotew do osprzętu naprawczego oraz wież ciągnących. Jest to jednak w pewnym sensie rozwiązanie zastępcze. Niezależnie od szczegółowych rozwiązań mocowania w posadzce urządzenia naprawcze można umownie podzielić na trzy typy:

  • ramowy,
  • trawersowy,
  • ramowy z systemem prostowania podłogi.

System ramowy pozwala na zamocowanie kabiny i usztywnienie jej w punktach technologicznych tak, aby możliwa była naprawa hydraulicznymi wieżami ciągnącymi. Jest to system nieco podobny w działaniu do ram naprawczych pojazdów do 3,5 t i wydaje się, że nie wymaga specjalnego omówienia. Należy jednak zaznaczyć, że zamocowanie na zwartej ramie w znacznym stopniu blokuje dostęp do dolnej części kabiny.

Ciekawszym rozwiązaniem jest system trawersowy. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest spora mobilność elementów systemu i niezbyt duża przestrzeń potrzebna do jego przechowywania, co w niewielkich serwisach prowadzących tego typu naprawy wyłącznie doraźnie, może mieć kluczowe znaczenie. Kolejna zaleta to spora przestrzeń do prowadzenia dodatkowych czynności naprawczych płyty podłogowej.

Niedogodnością za to jest brak możliwości zastosowania specjalnego osprzętu uchwytów stanowiących wzorzec kształtu płyty podłogowej.

Urządzenie do napraw kabin będące połączeniem systemu ramowego i trawersowego dodatkowo wyposażone jest w hydrauliczny system naprawy płyty podłogowej.

Konstrukcja tego typu urządzeń pozwala również na zastosowanie systemów uchwytów do poszczególnych modeli kabin. Uzyskuje się w ten sposób wzorzec kształtu płyty podłogowej, a w szczególności punktów mocowania zawiasów i zaczepów. Jak wiadomo, to cztery najważniejsze strefy płyty podłogowej, od których zależy, czy kabinę da się zamontować do ramy pojazdu.

Wieże hydrauliczne i pozostałe oprzyrządowanie
Niezależnie od wyboru systemu mocowania, we wszystkich przypadkach stosowane są te same wieże wysokiego ciągnięcia. Dobór osprzętu zależy wyłącznie od możliwości finansowych i aktualnych potrzeb. Optymalnie w każdym przypadku zestaw zawiera dwie wieże ciągnące system siłowników do napraw płyty podłogowej i komplet hydraulicznych narzędzi rozpierających. Niezbędne jest posiadanie zestawu uchwytów do mocowania kabin do ramy, jak i blacharskich uchwytów ciągnących, mocowanych do karoserii kabiny.

Naprawa paneli karoseryjnych wymaga zastosowania nowoczesnych narzędzi. Niezbędne jest również wykorzystywanie zgrzewarek inwertorowch i narzędzi do rozłączania elementów. Stosowanie lutospawarek to w dzisiejszych czasach również standard. Przyda się także przymiar blacharski. Wszystkie te technologie, umiejętnie wykorzystywane przez przeszkolonych pracowników, stanowią o opłacalności całego procesu.

Wyposażenie dodatkowe stanowiska
Stanowisko do prowadzenia napraw to nie tylko urządzenia i system mocowania oraz posiadany osprzęt dodatkowych. Należy zadbać o odpowiednią logistykę. Począwszy od odpowiedniej przestrzeni magazynowej (elementy o znacznych gabarytach), po rozwiązania pozwalające na ergonomiczne i bezpieczny demontaż, zdejmowanie, przenoszenie i montaż gotowych kabin oraz poszczególnych ich elementów.

Po naprawie konieczne jest przeprowadzenie prac związanych z przygotowaniem lakierniczym, co przy sporych rozmiarach kabiny wymaga odpowiedniej przestrzeni, pomostów roboczych i podobnych udogodnień. Warto pomyśleć o wózkach transportowych do przewożenia kabin w procesie – od przygotowań przed lakierowaniem, po dostarczenie polakierowanej i wstępnie zmontowanej kabiny na stanowisko montażu na pojeździe.

Warunkiem, aby zadziałały odpowiednie mechanizmy gospodarcze przynoszące wymierne efekty finansowe, czyli zysk, powinny być spełnione i dopasowane wszystkie aspekty związane z organizacją serwisu napraw kabin. Poza tym, czysto technicznym, doborem sprzętu należy jeszcze pamiętać o odpowiednim wdrożeniu i przeszkoleniu pracowników. Jest to równie ważne i opłacalne, jak dobry system naprawczy.

Naprawa ram pojazdów



Bogusław Raatz
właściciel firmy Herkules



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2