Sidem – firma z 80-letnim doświadczeniem w produkcji części do podwozi – radzi, jak utrzymać układ kierowniczy i zawieszenie w odpowiednim stanie technicznym. Wskazuje również, na co zwracać uwagę podczas przeglądu.
1. Przegląd opon
Przed rozpoczęciem przeglądu elementów układu kierowniczego i zawieszenia należy sprawdzić ciśnienie w oponach oraz stopień ich zużycia. Nieprawidłowe ustawienie kół lub wyeksploatowane elementy układu kierowniczego i zawieszenia mogą powodować nierównomierne zużycie bieżnika, na przykład:
- brzegowe (1): problem z ustawieniem, cienka krawędź wewnętrzna lub zewnętrzna;
- powstałe w wyniku nieprawidłowego kąta pochylenia koła (2): problem z ustawieniem, duże zużycie wewnętrzne lub zewnętrzne;
- środkowe (3): nadmierne napompowanie, cienki bieżnik w środkowej części opony;
- krawędziowe (4): niewystarczającenapompowanie, cienki bieżnik wzdłuż krawędzi opony;
- w łaty (5): brak wyważenia, nieregularne zużycie bieżnika lub płaskie plamy;
- miseczkowe (6): zużyty element zawieszenia, diagonalnie zapieczone zużycie bieżnika.
2. Zachowanie układu kierowniczego
Jeśli pojazd ściąga na jedną stronę lub kierownica nie jest ustawiona zgodnie z kierunkiem przednich kół, należy dokładnie sprawdzić i wyregulować geometrię kół i części układu kierowniczego. To samo dotyczy drgań kierownicy i luzów oraz ciężko lub luźno działającego układu kierowniczego.
Układ kierowniczy lub zawieszenie mogą sygnalizować problem, jeśli:
3. Przegląd części układu kierowniczego
Zawsze należy sprawdzić wszystkie części po lewej i prawej stronie:
4. Przegląd części zawieszenia
Zawsze trzeba sprawdzić wszystkie części pojazdu – lewą i prawą stronę oraz przód i tył, w tym:
1. Instrukcje montażu
Zacząć należy od uważnego przeczytania instrukcji montażu. Firma Sidem zapewnia do nich łatwy dostęp – można skorzystać z jednej z trzech metod:
2. Porównanie starej i nowej części
Przed rozpoczęciem montażu należy porównać nową, montowaną część Sidem ze starą, aby upewnić się, że są takie same.
3. Wymiana parami
4. Odpowiednie narzędzia
Aby zapobiec uszkodzeniu podzespołów i otaczających je obszarów, do demontażu zużytych części należy używać odpowiednich narzędzi dociskowych zamiast młotka.
5. Czyszczenie
Otwory montażowe i powierzchnie trzeba czyścić stalową szczotką, szmatką, odtłuszczaczem lub sprężonym powietrzem, aby zapewnić prawidłowe dopasowanie nowej części Sidem.
6. Smarowanie sworzni kulowych
Aby zapewnić płynność montażu, należy nasmarować sworznie przegubu kulowego olejem lub nieagresywnym smarem. Zapewni to również warstwę ochronną i smarowanie górnej części osłony przeciwpyłowej, wydłużając jej żywotność.
7. Nowe elementy mocujące
Do montażu części używa się nowych śrub i nakrętek dostarczonych przez firmę Sidem, która oferuje również łatwą do przenoszenia skrzynkę z nakrętkami.
8. Unikaj używania klucza udarowego
Do dokręcania części nie powinno się używać klucza udarowego, ponieważ może to spowodować nadmierne dokręcenie i potencjalne uszkodzenie (skręcona lub uszkodzona osłona przeciwpyłowa; pęknięcie sworznia kulistego).
9. Moment dokręcania
Podczas dokręcania śrub i nakrętek należy postępować zgodnie z instrukcjami podanymi przez producenta samochodu.
10. Osłony przeciwpyłowe
Po zamontowaniu konieczne jest sprawdzenie, czy osłony przeciwpyłowe na przegubach kulowych zostały prawidłowo założone. Skręcone lub uszkodzone osłony przeciwpyłowe spowodują infiltrację wody i w rezultacie – przedwczesne zużycie.
11. Unikanie naprężeń wstępnych
Po wymianie tulei wahacza lub wahacza poprzecznego śruby mocujące dokręca się tylko wtedy, gdy pojazd stoi na ziemi, a zawieszenie znajduje się w pozycji spoczynkowej. Pozwoli to uniknąć naprężeń wstępnych na tulejach wahacza oraz przedwczesnych awarii.
12. Po zakończeniu montażu
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz