strona główna Mechanika Naprawa części układu kierowniczego i zawieszenia
2024-05-06, ostatnia aktualizacja 2024-05-06 13:22

Naprawa części układu kierowniczego i zawieszenia

Jak rozpoznać uszkodzenie końcówek drążków kierowniczych i przegubów osiowych?

Sidem

Jak rozpoznać uszkodzenie końcówek drążków kierowniczych i przegubów osiowych?

Sidem – firma z 80-letnim doświadczeniem w produkcji części do podwozi – radzi, jak utrzymać układ kierowniczy i zawieszenie w odpowiednim stanie technicznym. Wskazuje również, na co zwracać uwagę podczas przeglądu.

Sprawdzenie stopnia zużycia

1. Przegląd opon
Przed rozpoczęciem przeglądu elementów układu kierowniczego i zawieszenia należy sprawdzić ciśnienie w oponach oraz stopień ich zużycia. Nieprawidłowe ustawienie kół lub wyeksploatowane elementy układu kierowniczego i zawieszenia mogą powodować nierównomierne zużycie bieżnika, na przykład:

- brzegowe (1): problem z ustawieniem, cienka krawędź wewnętrzna lub zewnętrzna;

- powstałe w wyniku nieprawidłowego kąta pochylenia koła (2): problem z ustawieniem, duże zużycie wewnętrzne lub zewnętrzne;

- środkowe (3): nadmierne napompowanie, cienki bieżnik w środkowej części opony;

- krawędziowe (4): niewystarczającenapompowanie, cienki bieżnik wzdłuż krawędzi opony;

- w łaty (5): brak wyważenia, nieregularne zużycie bieżnika lub płaskie plamy;

- miseczkowe (6): zużyty element zawieszenia, diagonalnie zapieczone zużycie bieżnika.

2. Zachowanie układu kierowniczego
Jeśli pojazd ściąga na jedną stronę lub kierownica nie jest ustawiona zgodnie z kierunkiem przednich kół, należy dokładnie sprawdzić i wyregulować geometrię kół i części układu kierowniczego. To samo dotyczy drgań kierownicy i luzów oraz ciężko lub luźno działającego układu kierowniczego.

Układ kierowniczy lub zawieszenie mogą sygnalizować problem, jeśli:

  • podczas jazdy słychać stukanie lub mechaniczne dźwięki;
  • prawidłowe ustawienie kół nie jest możliwe.

3. Przegląd części układu kierowniczego
Zawsze należy sprawdzić wszystkie części po lewej i prawej stronie:

  • poziom płynu do wspomagania układu kierowniczego (niski oznacza wyciek z uszczelek lub przewodów);
  • osłony przekładni kierowniczej, aby upewnić się, że guma jest w dobrym stanie i nie ma pęknięć;
  • osłony przeciwpyłowe, aby upewnić się, że są w dobrym stanie (w przypadku wniknięcia wody i brudu może dojść do korozji, a w konsekwencji – do przedwczesnego zużycia);
  • czy wszystkie śruby i nakrętki są dobrze dokręcone;
  • końcówki drążków kierowniczych i przeguby osiowe pod kątem luzów, potrząsając przednimi kołami, jak pokazano na poniższych ilustracjach.

4. Przegląd części zawieszenia
Zawsze trzeba sprawdzić wszystkie części pojazdu – lewą i prawą stronę oraz przód i tył, w tym:

  • poszukać widocznych pęknięć lub nieszczelności gumy tulei wahacza i przegubów kulowych;
  • za pomocą dźwigni upewnić się, czy na tulejach wahacza i przegubach kulowych nie występują luzy;
  • skontrolować stan osłon przeciwpyłowych (w przypadku wniknięcia wody i brudu dojdzie do korozji, co spowoduje przedwczesną awarię części);
  • sprawdzić, czy wszystkie śruby i nakrętki są dobrze dokręcone.

Naprawa

1. Instrukcje montażu
Zacząć należy od uważnego przeczytania instrukcji montażu. Firma Sidem zapewnia do nich łatwy dostęp – można skorzystać z jednej z trzech metod:

  • zeskanować kod QR na opakowaniu Sidem, aby uzyskać bezpośredni dostęp do danej instrukcji;
  • wyszukać właściwy kod w katalogu Sidem online lub w aplikacji katalogu Sidem;
  • obejrzeć film instruktażowy „Jak to zrobić” na kanale Youtube firmy Sidem.

2. Porównanie starej i nowej części
Przed rozpoczęciem montażu należy porównać nową, montowaną część Sidem ze starą, aby upewnić się, że są takie same.

3. Wymiana parami

  • Jeśli jedna strona jest zużyta, zaleca się wymianę obu stron jednocześnie, aby uniknąć dodatkowych kosztów i zaoszczędzić czas. Połączenie nowych i starych części spowoduje również brak równowagi w zachowaniu podczas jazdy.
  • Dodatkowo należy upewnić się, że lewa i prawa część są zamontowane po właściwej stronie samochodu. Jeśli możliwa jest pomyłka, firma Sidem oznaczy stabilizatory jako L – lewy i R – prawy.

4. Odpowiednie narzędzia
Aby zapobiec uszkodzeniu podzespołów i otaczających je obszarów, do demontażu zużytych części należy używać odpowiednich narzędzi dociskowych zamiast młotka.

5. Czyszczenie
Otwory montażowe i powierzchnie trzeba czyścić stalową szczotką, szmatką, odtłuszczaczem lub sprężonym powietrzem, aby zapewnić prawidłowe dopasowanie nowej części Sidem.

6. Smarowanie sworzni kulowych
Aby zapewnić płynność montażu, należy nasmarować sworznie przegubu kulowego olejem lub nieagresywnym smarem. Zapewni to również warstwę ochronną i smarowanie górnej części osłony przeciwpyłowej, wydłużając jej żywotność.

7. Nowe elementy mocujące
Do montażu części używa się nowych śrub i nakrętek dostarczonych przez firmę Sidem, która oferuje również łatwą do przenoszenia skrzynkę z nakrętkami.

8. Unikaj używania klucza udarowego
Do dokręcania części nie powinno się używać klucza udarowego, ponieważ może to spowodować nadmierne dokręcenie i potencjalne uszkodzenie (skręcona lub uszkodzona osłona przeciwpyłowa; pęknięcie sworznia kulistego).

9. Moment dokręcania
Podczas dokręcania śrub i nakrętek należy postępować zgodnie z instrukcjami podanymi przez producenta samochodu.

10. Osłony przeciwpyłowe
Po zamontowaniu konieczne jest sprawdzenie, czy osłony przeciwpyłowe na przegubach kulowych zostały prawidłowo założone. Skręcone lub uszkodzone osłony przeciwpyłowe spowodują infiltrację wody i w rezultacie – przedwczesne zużycie.

11. Unikanie naprężeń wstępnych
Po wymianie tulei wahacza lub wahacza poprzecznego śruby mocujące dokręca się tylko wtedy, gdy pojazd stoi na ziemi, a zawieszenie znajduje się w pozycji spoczynkowej. Pozwoli to uniknąć naprężeń wstępnych na tulejach wahacza oraz przedwczesnych awarii.

12. Po zakończeniu montażu

  • Zawsze należy przeprowadzić ustawienie geometrii kół.
  • Na koniec wykonać jazdę próbną, aby upewnić się, że pierwotne problemy zostały w pełni rozwiązane.

Jak rozpoznać uszkodzenie końcówek drążków kierowniczych i przegubów osiowych?

  • Na początku kontroli należy podnieść samochód, aż koła w pełni oderwą się od podłoża. Następnie trzeba ująć koło z prawej i lewej strony, wykonując ruch przechylny. W ten sposób można sprawdzić luz na końcówkach drążków. Jeśli nie da się wyczuć wyraźnego oporu ze strony przekładni kierowniczej, obecny jest luz.
  • Do przeprowadzenia kontroli wzrokowej podnosi się samochód i sprawdza stan osłony przeciwpyłowej końcówek drążka kierowniczego. Jeśli gumowy materiał osłony wykazuje zużycie lub pęknięcia, należy tę część wymienić. Można próbować poruszać nią w górę i w dół. Jeśli obudowa przesuwa się w górę, podczas gdy sworzeń zablokowany w obudowie łożyska koła nie porusza się, oznacza to obecność luzu. Jeśli na końcówce drążka kierowniczego nie ma luzu, należy sprawdzić, czy tak samo jest w przypadku przegubu osiowego. W tym celu porusza się końcówką drążka kierowniczego tak jak poprzednio. Jeśli nie ma luzu na końcówce drążka kierowniczego, luz występuje na przegubie osiowym.


Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2