W rankingu kolorów wykorzystywanych przez branżę motoryzacyjną zachodzą istotne zmiany. Najnowszy Raport trendów za 2023 r. BASF podaje, że kolor biały zachował, co prawda, pozycję lidera w segmencie lekkich samochodów osobowych, ale jego udział w rynku znacząco się zmniejszył. Mocno zyskał natomiast kolor czarny, który przejął część rynku od bieli.
Zaznaczają się też różnice preferencji konsumentów w poszczególnych regionach. Na przykład mieszkańcy Ameryki Północnej coraz częściej wybierają jaśniejsze odcienie koloru srebrnego zamiast ciemniejszych szarości, natomiast w regionie EMEA trendy wskazują na zainteresowanie ciemniejszymi odcieniami. Jednocześnie pozycja kolorów chromatycznych pozostaje stabilna, bez znaczących zmian ich łącznego udziału w rynku (19%). Do tej kategorii zalicza się takie kolory, jak niebieski, czerwony, brązowy i beżowy, które wciąż są popularne wśród klientów.
Kolory achromatyczne — biały, czarny, szary i srebrny — zyskały dwa punkty procentowe w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA). Nabywcy samochodów odchodzili od jaśniejszego białego i srebrnego na rzecz ciemniejszych szarości i czerni. W samochodach klasy premium można spotkać kreatywne lakiery z pigmentami efektowymi.
Europejscy konsumenci nie stroną od kolorów, ale preferencje różnią się między krajami. Niemcy uwielbiają niebieski (11%), Hiszpanie i Brytyjczycy wolą czerwony i pomarańczowy (ok. 9%), a Francuzom podoba się zieleń (6%). Włosi kochają wszystkie kolory, a udział lakierów chromatycznych jest tam największy wśród wymienionych pięciu krajów (30%).
Podobnie jak w regionie EMEA, również w Ameryce Północnej kolory achromatyczne (biały, srebrny i szary) zyskały dwa punkty procentowe w ogólnym rankingu. W 2023 r. Ameryka Północna wyróżniała się też najwyższym udziałem czerwonych samochodów w porównaniu z innymi regionami.
W krajach Azji i Pacyfiku na nadwoziach nowych samochodów wciąż dominują kolory chromatyczne, ale wzrosła popularność kolorów naturalnych, a zwłaszcza zielonego. Chętniej wybierane są też jaśniejsze kolory, zwłaszcza szarości i srebrny. Różnorodność palety kolorów w regionie Azji i Pacyfiku wynika po części z dużego wyboru rodzajów nadwozia. Świeże odcienie pojawiły się w pojazdach z segmentu NEV (napędzanych nowymi źródłami energii). Więcej jest zwłaszcza zieleni oraz odmian fioletu.
Ameryka Południowa jest tradycyjnie konserwatywna w podejściu do kolorów, więc także w 2023 r. lakiery achromatyczne miały tam znaczny udział w rynku. Aż 86% nowych pojazdów opuszczało południowoamerykańskie fabryki i montownie z nadwoziem w białym, czarnym, srebrnym lub szarym.
Przy takiej specyfice rynku coraz więcej producentów decyduje się na pigmenty efektowe, aby jakoś wyróżnić poszczególne warianty lakierów achromatycznych. W porównaniu z 2022 r. sprzedano więcej pojazdów z pigmentami efektowymi we wszystkich segmentach wielkości nadwozia.
Raport BASF na temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej (BASF Color Report for Automotive OEM Coatings) zawiera analizę zgromadzonych przez dział BASF Coatings danych dotyczących globalnej produkcji samochodów i stosowania lakierów w pojazdach kupowanych na użytek niekomercyjny w 2023 r.
0 komentarzy dodaj komentarz