Q Service Castrol przygotował raport branżowy, w którym przedstawia aktualną sytuację na rynku warsztatowym, panujące trendy w obszarze sieci serwisowych oraz prognozy dla branży na przyszłe lata.
Wraz ze wzrostem popularności napraw samochodów podyktowanych zmniejszoną produkcją nowych pojazdów trwa dobra passa branży warsztatowej. Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 22 tys. warsztatów samochodowych. Coraz większe znaczenie zyskują placówki zrzeszone pod jednym szyldem.
Rynek warsztatowy w Europie i w Polsce
W 2022 r. do sieci serwisowych w Europie należało 75 tys. warsztatów, co w porównaniu z 2012 r. stanowi wzrost o 30%. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, liczba ta wciąż będzie rosła. Dane Wolk After Services Experts wskazują, że aktualnie na czele rynku europejskiego pod względem działalności sieci warsztatowych jest Norwegia, gdzie należy do nich 88% serwisów. Z kolei ponad połowa punktów napraw zrzeszona pod jednym szyldem jest w takich krajach, jak Niemcy, Francja, Włochy czy Szwecja.
W Polsce, w porównaniu z rokiem 2021, ogólna liczba działających serwisów samochodowych wzrosła o 213. Szacuje się, że już 1/3 obecnie funkcjonujących punktów napraw jest zrzeszona w sieciach serwisowych. Sieci warsztatowe dysponują wysokiej klasy sprzętem i zapleczem technologicznym, a także dbają o wysoką jakość obsługi klienta. Właściciele warsztatów zrzeszonych w sieci mają możliwość współpracy ze sprawdzonymi dostawcami. Przynależność do konceptu sieciowego pozwala im też na pozyskiwanie klientów korzystających z usług firm leasingowych i dealerskich.
Aktualna sytuacja na rynku stanowi dla właścicieli warsztatów duże wyzwanie. Jednym z coraz bardziej powszechnych rozwiązań jest współpraca z klientem działającym w ramach floty. Trend polegający na eksploatowaniu samochodu zamiast jego posiadania wyznacza nowe normy i standardy w branży.
Co wpływa na wybór warsztatu?
Zgodnie z wynikami badania Kantar Polska zleconego przez Q Service Castrol – 49% ankietowanych ma trudności z wyborem odpowiedniego serwisu. 62% badanych przy decyzji kieruje się zebranymi wcześniej doświadczeniami, a 45% respondentów przyznało, że pod uwagę bierze polecenia znajomych czy przyjaciół.
Według badanych, idealny warsztat powinien zapewniać gwarancję na wykonane usługi, wskazywać szacunkową kwotę naprawy przed jej rozpoczęciem oraz korzystać z części zamiennych odpowiedniej jakości. Wpływ na wybór serwisu ma również odległość punktu napraw od miejsca zamieszkania kierowcy, zapewnienie samochodu zastępczego czy oferta rabatowa dla stałych klientów. 7% ankietowanych kierowców coraz chętniej korzysta również z opcji umawiania wizyt on-line czy aplikacji.
Prognozy
Jednym z najważniejszych trendów jest elektryfikacja branży aftermarketowej. W Polsce w przeciągu ostatnich dwóch lat flota pojazdów elektrycznych wzrosła trzykrotnie. Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zainteresowanie zakupem samochodu z napędem elektrycznym w Polsce zwiększyło się o niemal 30% w stosunku do 2017 r.
Właściciele warsztatów poszukują pracowników z uprawnieniami do obsługi pojazdów elektrycznych i głównym wyzwaniem stało się szkolenie kadry do pracy na nowoczesnych urządzeniach.
0 komentarzy dodaj komentarz