Z hałasem lub piskiem podczas hamowania zmaga się wielu kierowców i mechaników. W większości samochodów osobowych może on oznaczać jedną z dwóch rzeczy: albo wskaźnik zużycia sygnalizuje, że nadszedł czas na nowe klocki hamulcowe, albo istnieje jakieś źródło wibracji o wysokiej częstotliwości, które są odbierane jako pisk.
W pierwszym przypadku wystarczy wymienić klocki. W drugim – sprawa nie jest taka prosta, ponieważ nie zawsze można jednoznacznie ustalić przyczynę hałasu. Podejrzane są zwykle następujące obszary:
Diagnostykę zaczyna się oczywiście od ogólnej oceny stanu układu hamulcowego. Należy zweryfikować stan klocków i tarcz. Jeśli kwalifikują się do wymiany, prawdopodobnie rozwiąże to problem.Warto przyjrzeć się dokładnie wszystkim klockom. Stwierdzenie wyraźnych różnic w ich grubości może wskazywać na zapieczenie się jednego z zacisków, co zwykle prowadzi do przegrzewania się zamocowanego w nim klocka. Zapieczenie się klocka w zacisku może także spowodować zeszklenie jego warstwy ciernej (krystalizacja powierzchni materiału klocka).
Wrogiem układu hamulcowego są zanieczyszczenia. W wielu przypadkach można zauważyć, że wsporniki i prowadnice zacisków pokryte są brudem, błotem lub rdzą, co uniemożliwia swobodne przesuwanie się klocków hamulcowych po wciśnięciu/zwolnieniu pedału. Dokładne czyszczenie, a następnie zastosowanie odpowiedniego środka antykorozyjnego (np. Alu-Zinc) powinno ten problem rozwiązać. Warto również nałożyć smar silikonowy na wszelkie punkty, w których metal styka się z uszczelnieniami gumowymi. Nie należy jednak nakładać smaru na powierzchnie zacisku, ponieważ przyciąga on zanieczyszczenia, które gromadzą się tam i zapiekają.
Po oczyszczeniu zacisków hamulcowych, a przed zamontowaniem klocków, należy nałożyć na wybrane miejsca niewielką ilość smaru hamulcowego (np. smaru do hamulców Ferodo®). Środek ten trzeba zaaplikować bardzo precyzyjnie – ma trafić wyłącznie na punkty tarcia metal-metal na tylnej powierzchni klocków. Nie wolno zanieczyścić nim ani zewnętrznej części zacisku, ani powierzchni ciernej klocka.
Walka z piskami oznacza zazwyczaj albo wymianę klocków (lub klocków i tarcz) albo dokładne oczyszczenie zacisków hamulcowych i nasmarowanie odpowiednich elementów. Oczywiście, do czyszczenia zacisków, tarcz i innych elementów należy używać wyłącznie przeznaczonych do tego celu sprayów/płynów. Ta sama zasada dotyczy smarów. Powinny być nie tylko markowe, ale także prawidłowo dobrane i właściwie zaaplikowane.
Nie wolno dopuścić do kontaktu smaru z przednią częścią (materiałem ciernym) klocków hamulcowych. Nie wolno także stosować smarów miedziowych tam, gdzie mogą mieć styczność z aluminium. Markowe smary, takie jak np. te z oferty Ferodo®, są zawsze dokładnie opisane, tak aby nie pozostawić najmniejszych wątpliwości w kwestii sposobu ich stosowania. Z nakładaniem smaru nie należy nigdy przesadzać. Smary same w sobie są lepkie, więc stosowane w brudnym środowisku będą przyciągać i zatrzymywać zanieczyszczenia, a tego przecież trzeba unikać.
0 komentarzy dodaj komentarz