Działanie samochodu nie jest możliwe bez płynów eksploatacyjnych. Najważniejszymi z nich są oleje: silnikowy i przekładniowy oraz płyny: hamulcowy i do układu chłodzenia.
Olej silnikowy
Właściwy moment wymiany oleju silnikowego wskazuje producent samochodu, określając przebieg lub okres eksploatacji, który maksymalnie wynosi dwa lata. Można je znaleźć w książce serwisowej, podobnie jak wytyczne pomocne w doborze odpowiedniego produktu. Niezależnie od typu i lepkości środka smarnego, najlepiej stosować oleje pochodzące ze sprawdzonego źródła, wytwarzane przez renomowanych producentów i z odpowiednimi aprobatami. W przypadku firmy Shell do samochodów osobowych przeznaczone są oleje Helix. Produkowane są one w unikalnej technologii Shell PurePlus, w której kryształowo czysta baza olejowa uzyskiwana jest w procesie przetwarzania gazu ziemnego (GTL). Powstały produkt bazowy jest wolny od zanieczyszczeń typowych dla olejów opartych na ropie naftowej, co przekłada się na stabilną lepkość oraz lepsze współczynniki tarcia i podatności na utlenianie. W gamie Shell Helix znaleźć można oleje do wszystkich typów silników spalinowych oraz układów hybrydowych. Gwarancją ich wysokiej jakości są aprobaty producentów samochodów, jak też wykorzystanie w ekstremalnych warunkach panujących w sportach motorowych, takich jak Formuła 1 czy rajdowe mistrzostwa świata WRC.
Płyn do chłodnic
Prawidłowa praca silnika zależy również od jakości i ilości płynu chłodniczego, który odpowiada za utrzymywanie właściwej temperatury pracy jednostki napędowej. Jest to istotne szczególnie w ciepłych miesiącach, bo przegrzanie silnika może doprowadzić do pogorszenia stanu podzespołów i oleju silnikowego, narażając auto na poważne awarie. Płyn chłodniczy jest odpowiedzialny również za ochronę układu chłodzenia przed uszkodzeniami powodowanymi przez korozję, odkładaniem się kamienia i osadów.
Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego zależy od jego typu i jakości. Najtańszy płyn chłodniczy powinien być wymieniany co trzy lata lub po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów. Bardziej zaawansowany płyn w technologii OAT wymienia się co pięć lat lub po przejechaniu 250 tysięcy kilometrów. Wskazówki dotyczące typu płynu do układu chłodzenia znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu. Przed jego wyborem należy sprawdzić, czy jest to produkt gotowy do użycia, czy koncentrat. Zdecydowanie polecamy ten pierwszy rodzaj, zyskujemy bowiem pewność, że zapewni on optymalne parametry. Shell oferuje wysokiej jakości płyny Shell Coolant, które gwarantują efektywną wymianę ciepła, ochronę przed korozją i gromadzeniem się zanieczyszczeń, a ponadto cechuje je wydłużony czas eksploatacji – nawet do pięciu lat.
Płyn do spryskiwaczy
Inną z czynności powinna być wymiana płynu do spryskiwaczy. Wiosną nie ma potrzeby opróżnienia zbiorniczka z nadmiaru zimowego, wystarczy sukcesywnie dolewać do niego letni. Przy okazji tematu czystych szyb warto przypomnieć o kontroli stanu wycieraczek. Zużycie piór powinno być głównym wyznacznikiem podjęcia decyzji o ich wymianie.
Niezależnie od sezonu
Regularnie należy kontrolować ciśnienie w kołach (także zapasowym) i głębokość bieżnika. Dopuszczone w Polsce minimum wynosi 1,6 mm, choć ze względów bezpieczeństwa lepiej nie eksploatować opon tak długo. Trzeba również dbać o stan techniczny oświetlenia, działanie układów wentylacji i klimatyzacji oraz sprawny akumulator.
0 komentarzy dodaj komentarz