To, jaki olej jest wymagany do konkretnego silnika, zależy od jego konstruktorów. Oczywiście inżynierowie też nie działają w próżni – na ich decyzję największy wpływ mają... księgowi i normy emisji spalin. Trzeba również dodać, że gatunek i lepkość oleju determinuje szereg technicznych zależności.
1. Ciśnienie układu smarowania
Ciśnienie zależy od lepkości oleju, wydatku pompy oleju, charakterystyki zaworu przelewowego i luzów montażowych silnika. Jak widać, jeżeli zastosujemy olej o mniejszej lepkości, możemy doprowadzić do zerwania filmu olejowego. Z drugiej strony użycie oleju o zbyt dużej lepkości niepotrzebnie zwiększa ciśnienie i może doprowadzić do zakłócenia filtracji oleju. Dzieje się tak dlatego, że zawór przelewowy może pozostawać otwarty przez dłuższy czas, a w takiej sytuacji olej nie przepływa przez medium filtracyjne. Oprócz tego większa lepkość może przyczyniać się do zwiększonego spalania oleju, spowodowanego nienadążaniem pierścieni ze zgarnianiem nadmiaru środka smarnego. W takim wypadku część oleju może przeniknąć do komory spalania.
2. Technologia oczyszczania spalin
Samochody wyposażone w filtry DPF/GPF wymagają środka smarnego typu low saps, czyli olejów zawierających mniej dodatków przeciwzużyciowych. Właśnie te substancje po spaleniu tworzą popiół siarczanowy, który skutecznie zatyka filtr cząstek stałych.
Dlatego silniki pracujące z filtrami DPF/FAP muszą być specjalnie dostosowane do pracy na takim „wyjałowionym” środowisku. Najczęściej konstruktorzy stosują w tym celu powłoki zmniejszające tarcie (DLC, grafit, azotowanie) i zapewniają większe ciśnienie oleju. W olejach tego typu warto stosować również modyfikatory tarcia, takie jak na przykład Cera Tec.
Preparat Cera Tec jest nowoczesnym modyfikatorem oleju – zmniejsza tarcie,
wycisza silnik i obniża zużycie paliwa
3. Układ zasilania
Rodzaj układu zasilania ma z pozoru niewiele wspólnego ze smarowaniem, jednak zastosowanie pompowtryskiwaczy niesie za sobą specjalne wymogi stawiane środkom smarnym. Pomiędzy krzywką a pompowtryskiwaczem występują bardzo duże naciski i może dojść do przedwczesnego zużycia tych elementów. Zastosowanie wtrysku bezpośredniego też niesie za sobą wzrost ilości zanieczyszczeń i dalsze rozrzedzenie środka smarnego.
4. Wysilenie silnika
Współczesne silniki są coraz bardziej wysilone i dysponują coraz wyższym momentem obrotowym przy niższych obrotach. Współczynnik ten zależy od stopnia sprężania i stopnia doładowania jednostki. Zwiększanie wysilenia niesie za sobą wzrost temperatury roboczej środka smarnego. W tej sytuacji zadanie oleju staje się jeszcze trudniejsze, ponieważ na panewki działają bardzo duże siły i może wystąpić zjawisko spalania detonacyjnego LSPI.
Nie są to wszystkie aspekty techniczne brane pod uwagę przy dopasowaniu oleju do silnika. Należy tu jeszcze wspomnieć o zakładanym resursie środka smarnego i pamiętać, że wszystkie wymagania jakościowe szczegółowo określają normy producentów.
A właściwy środek smarny dopasowany do konkretnego silnika można dobrać na stronie liqui-moly.pl w katalogu doboru oleju.
0 komentarzy dodaj komentarz