Fot. Axalta
Niebieski jest jednym z trzech podstawowych kolorów, w branży lakierniczej nie uznaje się go jednak ani za kolor prosty ani podstawowy. Jest najbardziej zróżnicowanym w palecie lakierniczej i ma aż 20 000 różnych odcieni
Niebieski to kolor o bogatej i imponującej historii. Już w czasach starożytnych szukano sposobu na wykorzystanie tego niezwykle ważnego i zróżnicowanego pigmentu. Około 2200 r. p.n.e. – mniej więcej w tym samym czasie, kiedy budowano piramidy – Egipcjanom udało się stworzyć pierwszy na świecie barwnik syntetyczny – błękit egipski. W tradycji chińskiej kolor niebieski jest często kojarzony z długowiecznością.
Kolor ten po dziś dzień cieszy się ogromną popularnością. Potwierdza to 70. doroczny Globalny Raport Popularności Kolorów firmy Axalta, z którego wynika, że niebieski to jedyny kolor chromatyczny, który od 2007 roku plasuje się w czołowej piątce najpopularniejszych kolorów w Europie, a w r. 2023 niebieski – Techno Blue – ogłoszony został Samochodowym Kolorem Roku.
W tradycyjnej teorii kolorów niebieski jest jednym z trzech podstawowych kolorów, obok czerwonego i żółtego. W branży lakierniczej nie uznaje się go jednak ani za kolor prosty ani podstawowy. To najbardziej zróżnicowany kolor w palecie lakierniczej – ma aż 20 000 różnych odcieni, od jasnobłękitnego po ciemnogranatowy. Jest to kolor złożony i wielowymiarowy, obejmujący warianty wysokochromatyczne, metaliczne, a nawet lakiery niebieskie z drobinkami szkła.
Obecność tylu wariantów niebieskiego na drogach oznacza, że warsztaty będą coraz częściej pracować z lakierami chromatycznymi. Jednak dopasowanie tego koloru, a w szczególności jego ciemnych odcieni, nie jest łatwe. Tu z pomocą przychodzi działające w chmurze, cyfrowe oprogramowanie kolorystyczne Axalta.
Przy użyciu urządzenia Acquire Color Compact, najnowszego cyfrowego spektrofotometru firmy Axalta, który bezprzewodowo wysyła pomiar do stale aktualizowanej globalnej bazy kolorów online, lakiernicy odczytują kolor z nadwozia samochodu. Laboratorium kolorystyczne Axalta nieustannie dodaje do bazy nowe receptury – ok. 20 tys. rocznie. Dzięki temu lakiernicy mogą po prostu zeskanować lakier, wybrać recepturę i wymieszać kolor, który idealnie pasuje do oryginalnego koloru i efektu nadwozia. W większości przypadków nie ma potrzeby porównywania kolorów na ekranie.
System do cyfrowego zarządzania kolorami firmy Axalta to nowatorskie rozwiązanie online, dzięki któremu warsztaty pracują wydajniej i bardziej precyzyjnie, co przekłada się też na rentowność serwisu.
0 komentarzy dodaj komentarz