strona główna Materiałoznawstwo Między producentem a użytkownikiem
2011-03-13, ostatnia aktualizacja 2011-03-14 08:52

Między producentem a użytkownikiem

Fot. Insa, Orlen Oil, Lotos, ExxonMobil, Inter Cars, House Calls For Cars, Motul

Fot. Insa, Orlen Oil, Lotos, ExxonMobil, Inter Cars, House Calls For Cars, Motul

Nie słyszy się skarg właścicieli samochodów na jakość olejów silnikowych. Nie jest to wyłącznie wpływ reklamy przekazującej same pochwalne opinie. Produkty te są po prostu dobre, gdyż skomplikowana i kosztowna technologia ich wytwarzania nie pozostawia rynkowego marginesu dla kiepskich podróbek. Nie znaczy to jednak, by wszystkie były w swych klasach jednakowe i całkiem wzajemnie zamienne, ale dla zwykłego konsumenta różnice są nieuchwytne. Wybór zależy więc w znacznej mierze od oferty warsztatu serwisującego pojazd, a ta z kolei od… No właśnie, od czego?  To pytanie zadaliśmy kompetentnym przedstawicielom firm reprezentujących na naszym rynku renomowane marki olejowe.

Zobacz aktualne przeglądy ofert olejowych:

Orlen Oil

Konkurencja na krajowym rynku olejów dla motoryzacji jest bardzo duża. Obok globalnych koncernów z bardzo dobrze rozpoznawalnymi markami funkcjonują również firmy krajowe, a także mniejsze zakłady blendownicze i importerzy. Wolny rynek daje niezależnym warsztatom możliwość oferowania szerokiego portfolio produktów smarnych. Naszym atutem w tej konkurencji jest szeroki asortyment i możliwość jego dostosowania do zmieniających się potrzeb klientów. Działając na rynkach Europy Środkowej, bardzo dobrze znamy potrzeby w tym regionie i oferujemy produkty specjalistyczne, których przykładem jest szeroka oferta olejów silnikowych do samochodów zasilanych paliwem gazowym LPG. Polska jest w Europie liderem pod względem popularności tak napędzanych samochodów.

Jakość naszych produktów marki Platinum jest porównywalna z ofertą koncernów globalnych i poparta jest aprobatami i referencjami topowych producentów samochodów osobowych, jak: BMW, Mercedes, Volkswagen, Porsche i Ford, a także ciężarowych: MAN, Renault, Scania, Mercedes, Iveco i Volvo. Jednocześnie jesteśmy w stanie oferować produkty najwyższej jakości w bardzo atrakcyjnych cenach.

Oprócz szerokich i cieszących się dużym zainteresowaniem klientów akcji promocyjnych i programów lojalnościowych, już od dekady aktywnie prowadzimy nasz program warsztatowy. Punkty wymiany oleju czy bazy transportowe są dla nas bardzo ważnym kanałem dystrybucji olejów Platinum. Dzięki współpracy z nami, w ramach Umowy Sprzedaży Produktów oraz Wyposażenia Stacji Obsługi, warsztaty mogą bez dodatkowych kosztów pozyskać niezbędny do tej działalności sprzęt i elementy jednolitej wizualizacji, a tym samym rozszerzyć zakres świadczonych usług i zdobyć kolejnych klientów.

Lotos Oil

Opłacalność usług wymiany oleju zależy nie tylko od asortymentu i marek oferowanych produktów, lecz także od renomy samego usługowego warsztatu. Korzystna może tu być przynależność do znanej sieci serwisowej, lecz w mojej ocenie i ona nie jest czynnikiem bezpośrednio decydującym o opłacalności. Większą rolę odgrywają wysokie standardy obsługi. Zgodnie z nimi każdy klient powinien być obecnie traktowany indywidualnie i objęty systemem długofalowej opieki, w którym dokumentowany jest dotychczasowy przebieg serwisowania pojazdu, a także przypomina się o terminach kolejnych wizyt w warsztacie. Przy wdrażaniu takich systemów kluczowe znaczenie ma profesjonalne doradztwo i wspomaganie narzędziami informatycznymi ze strony dystrybutora oferowanych środków smarnych. Według dostępnych wyników badań marka Lotos wiedzie prym w tego rodzaju działaniach, więc jest dla warsztatów idealnym wręcz partnerem biznesowym.

Placówkom spełniającym wspomniane standardy obsługi i dysponującym odpowiednią estetyką oraz lokalizacją obiektów usługowych Lotos Oil oferuje kompleksowy program warsztatowy. Oprócz dostępnej dla wszystkich internetowej przeglądarki na stronie www.lotosoil.pl/, umożliwiającej dobór oleju do konkretnego modelu samochodu, na tę ofertę składają się:

  • wyposażenie warsztatu w specjalne narzędzia i urządzenia,
  • system zewnętrznej i wewnętrznej wizualizacji placówki,
  • uczestnictwo w akcjach marketingowych Lotos Oil,
  • pełne doradztwo techniczne i opieka bezpośrednich przedstawicieli producenta,
  • preferencyjne warunki zakupowe.

Jeśli chodzi o specjalizację olejowej oferty warsztatu, to trzeba stwierdzić, iż każdy producent olejów ma kilka takich produktów, które pozwalają na ich szerokie stosowanie w większości popularnych w Polsce silników pojazdów. Tych kilka produktów pokrywa więc teoretycznie większość zapotrzebowania. Niemniej specjalistyczne wymagania zarówno silników, jak i aspiracje kierowców idące w kierunku sportów ekstremalnych i najwyższych osiągów, skłaniają firmy olejowe do ciągłych poszukiwań, by spełniać oczekiwania w tym zakresie. Przykładem mogą tu być produkty z linii Lotos Quazar.

Warsztat aspirujący do roli cieszącego się autorytetem olejowego eksperta, a nie tylko punktu wymiany i sprzedaży oleju, musi mieć w swej ofercie produkty przeznaczone specjalnie do konkretnych marek i wymagań klientów. Nie trzeba ich koniecznie magazynować na półkach, wystarczy mieć zapewnioną możliwość ich szybkiej dostawy. To zaś zależy od bezpośredniej współpracy z siecią sprzedaży producenta bądź z jego autoryzowanym dystrybutorem.

Zazwyczaj marka Lotos Oil jest dostępna w warsztatach obok innych i w przypadku serwisów niezależnych nie jesteśmy przeciwni takiemu rozwiązaniu.

Exxon

Wymiana oleju, mimo że jest jedną z wielu usług serwisu, zdecydowanie wpływa na jego zyski i koszty. Zakup oleju to dla warsztatu spory wydatek, gdyż cena jednej beczki może przekroczyć nawet 10 000 złotych. Dlatego dla niezależnych warsztatów kluczowe znaczenie ma dobra współpraca z profesjonalnym, lokalnym dystrybutorem. ExxonMobil posiada w Polsce sieć dystrybucji z ponad setką wysoko wykwalifikowanych handlowców, którzy oferują warsztatom korzystne, kompleksowe rozwiązania. To nie tylko kwestia ceny, ale również logistyka, materiały szkoleniowe (także na naszych stronach internetowych) i doradztwo techniczne, szczególnie ważne w przypadku warsztatów niezależnych, obsługujących szeroki przekrój marek i modeli samochodów. W 2009 roku dzięki specjalnemu programowi nawiązaliśmy współpracę z około 1300 niezależnymi warsztatami w Polsce. Istotna jest również szybka reakcja dostawcy na potrzeby odbiorców i generowanie stałej marży.

Znaczenie ma też oczywiście marka oleju, którą się handluje, czyli zaufanie, jakim się ona cieszy u warsztatowych klientów. Odsetek kierowców korzystających z usług warsztatów niezależnych stanowi już 75% i stale rośnie. Specjalizacja oferty to kwestia indywidualnej decyzji. W praktyce jednak oleje silnikowe o maksymalnie dużej liczbie dopuszczeń producentów pojazdów pozwalają ograniczyć asortyment zamawianych produktów, przygotować bardziej przejrzystą ofertę, a przy okazji zmniejszyć koszty magazynowania. Warto więc szukać sposobów uniwersalizacji oferty, nie zapominając o bardziej wymagających klientach.

Decyzja o wyborze dostawcy należy do warsztatu. Od naszych odbiorców nie wymagamy wyłączności. Mamy przecież wolny rynek, na którym i tak wygrywają najlepsi.

Comma

W dzisiejszych, trudnych czasach każdy rozsądnie myślący szef niezależnego warsztatu stosuje biznesowe zasady wolnego rynku. Te podmioty gospodarcze, które nie stosowały się do zasad ekonomicznych, albo już zawiesiły działalność, albo właśnie przeżywają poważny kryzys finansowy. Zasada ta odnosi się także do usługi wymiany oleju.

O konieczności zmiany oleju decyduje czas, przebieg, a często wskazania komputera pokładowego pojazdu. O tym, jaki środek smarny powinien być użyty, decyduje producent silnika. Odpowiednie informacje o jakości i lepkości oleju znajdujemy w książce obsługi pojazdu, katalogach doboru oleju lub w coraz bardziej popularnych elektronicznych wyszukiwarkach koncernów olejowych, np.: http://ew5.earlweb.com/search.php?site=8  (oleje Castrol), http://ew5.earlweb.com/search.php?site=29 (oleje Comma), a także na stronach internetowych dystrybutorów olejowych lub kluczowych dystrybutorów sieciowych, np.: http://www.intercars.com.pl/ w zakładce „dane elektroniczne”.

Inter Cars SA jest wyłącznym dystrybutorem marki Comma, znanej i cenionej w całej Europie dzięki najnowocześniejszym technologiom, bazom produktowym i dodatkom uszlachetniającym. Oleje te cieszą się coraz większą popularnością i wśród polskich klientów.

Wymiana oleju jest zwykle jednym ze źródeł finansowania niezależnego warsztatu lub serwisu motoryzacyjnego prowadzącego poza tym naprawy mechaniczne, elektryczne i elektroniczne. Oferując szerokie spektrum obsługi, łatwiej jest dziś zachować równowagę oraz spełnić wymagania klientów.

W doborze właściwej firmy olejowej preferowanej w niezależnym warsztacie pomagają szefom serwisów wszelkiego rodzaju pomoce skierowane ze strony koncernów olejowych do warsztatów i serwisów.

W zamian za lojalność w stosunku do konkretnej firmy olejowej można otrzymać tak bardzo przydatne wsparcie inwestycyjne, w tym pomoc w urządzaniu warsztatu (sprzęt i narzędzia), a czasem nawet pomoc finansową.

Podpisanie stałego kontraktu olejowego, przy współudziale i pomocy olejowych firm dystrybucyjnych, pozwala podnieść opłacalność wymiany oleju, daje serwisom stały dostęp do najnowszej wiedzy, jak również gwarantuje szybkie i sprawne dostawy części zamiennych oraz środków smarnych i akcesoriów. Takie rozwiązanie pozwala też zredukować stany magazynowe niezależnego warsztatu, czyli dodatkowo obniżyć koszty własne serwisu.

Ponieważ park pojazdów mechanicznych w Polsce  jest bardzo zróżnicowany, a preferencje klientów co do marki oleju różne – naprawdę trudno jest posiadać dziś w niezależnym warsztacie tylko jedną markę środków smarnych – taką, aby odpowiadała i zadowoliła wszystkich klientów serwisu.

Ideałem jest więc współpraca z dużą i pewną firmą dystrybucyjną z doskonałym zapleczem oraz dobrą logistyką. Partnerska współpraca zapewnia zarówno dostęp do całej gamy produktów i części, jak i pomaga w doborze optymalnego inwestycyjnego programu warsztatowego.

Stali klienci często korzystają jeszcze z bardzo atrakcyjnych form współpracy na płaszczyźnie marketingowej. Przykładem jest system IC Premia w Inter Cars SA.

Motul

Firma Motul ma nieco inną koncepcję rozwoju dystrybucji niż pozostałe firmy olejowe. Nie posiada bowiem oddziałów ani przedstawicielstw w poszczególnych krajach, lecz jedynie autoryzowanych importerów (poza Unią Europejską) lub autoryzowanych dystrybutorów (w granicach Unii). W Polsce, co jest wyjątkiem, mamy kilku autoryzowanych dystrybutorów. Zdecydowanie zwiększyło to w ostatnich latach dostępność produktów i jakość obsługi.

Dystrybutorami są firmy mające wieloletnie doświadczenie w branży i cieszące się zaufaniem klientów. 

Na tle potężnych i dobrze znanych w światowej branży olejowej marek, takich jak Castrol, Mobil czy Shell, Motul jest firmą niewielką. Wyróżnia się tym, że nieprzerwanie od wczesnych lat 30. ubiegłego stulecia pozostaje w rękach jednej rodziny, zajmującej się konsekwentnie technologicznym rozwojem firmowych produktów i wytwarzaniem olejów najbardziej zaawansowanych technicznie. Odpowiadają one zawsze najnowszym na rynku specyfikacjom technicznym i odznaczają się najwyższą jakością.

Inżynierowie firmy Motul na bieżąco śledzą postępy konstruktorów, aby wraz z pojawieniem się każdej nowej rodziny silników dostarczyć na rynek właściwy olej do ich smarowania. Zgodnie z tą zasadą powstały też najświeższe firmowe nowości, czyli oleje do najnowszych silników koncernu General Motors według specyfikacji Dexos oraz nowe oleje do silników Peugeota i Citroëna, oficjalnie dopuszczone do stosowania przez ich producentów.

Oleje Motul są produktami ekskluzywnymi, ale wszystkie wytwarzane są w jednej rafinerii, więc ich jakość na całym świecie jest identyczna. Tym różnią się między innymi od powstających w wielu rafineriach lub blendowniach produktów większych światowych koncernów. Kupując olej Motul, nie trzeba się zastanawiać, na potrzeby jakiego kraju został on wyprodukowany i czy przypadkiem w takich samych opakowaniach na rynki zachodnioeuropejskie nie są dostarczane lepsze produkty.

Historia sukcesów firmy Motul jest ściśle związana z technologią estrową.

Produkty serii Motul 300 V są to oleje w 100% syntetyczne, wykonane w technologii Double Ester. Te najbardziej zaawansowane technologicznie i oczywiście dostępne na rynku polskim środki smarne są  używane  przez wymagające zespoły rajdowe i wyścigowe, co uznać należy za najwyższą rekomendację. Ich właściwości, takie jak smarność, przyczepność do powierzchni metalowych, płynność w niskich temperaturach, odporność na wysokie temperatury i naciski, a także lepkość – są stale udoskonalane. Ze wszystkich tych „dobrodziejstw” mogą i powinni korzystać też zwykli kierowcy w swoich prywatnych samochodach.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2