Dla BASF Polska rok 2022 jest okresem wyjątkowym. Firma w ramach świętowania 30 lat obecności na polskim rynku zorganizowała 24 listopada konferencję prasową w odremontowanym zabytkowym obiekcie Elektrowni Powiśle w Warszawie, podczas której zaprezentowała swoją historię działalności w Polsce i najważniejsze osiągnięcia.
Spółka powstała w 1992 r. i – podobnie jak polska gospodarka lat trransformacji – dynamicznie się zmieniała. Na początku pracował jedynie kilkunastoosobowy zespół handlowy i administracyjny. W maju 1997 r. BASF Polska nabyła od Polfy Kutno swój pierwszy zakład produkcyjny – fabrykę premiksów, zatrudniając ok. 100 pracowników. Wkrótce został powołany zespół, który zajmował się farbami, lakierami samochodowymi, a w 2005 r. utworzono spółkę BASF Coatings Services w Janikowie. Dwa lata później uruchomiony został zakład produkcyjny domieszek do betonu w Myślenicach, a w 2010 r. otwarto dwa zakłady w Śremie, gdzie na początku komponowano i mieszano systemy poliuretanowe, a później uruchomiono produkcję chemii budowlanej.
Najbardziej spektakularnym krokiem rozwojowym w historii BASF w Polsce było otwarcie Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych w Środzie Śląskiej w 2014 r. To był pierwszy tak duży projekt stworzony zupełnie od podstaw. W 2019 r. zatrudniano już 700 osób, obecnie ilość ta wzrosła do niemal 750 pracowników.
Współpraca, innowacje, rozwój
Podczas spotkania dyrektor zarządzająca BASF Polska, Katarzyna Byczkowska, zwróciła uwagę na wyzwania, z którymi zmagają się branże bliskie BASF, takie jak motoryzacja i transport, zdrowie i higiena człowieka, branża rolnicza czy budownictwo. Wspomniała także o takich segmentach, jak energia, gospodarka tworzywami sztucznymi czy digitalizacja. W większości obszarów głównym wyzwaniem współczesności jest ograniczanie emisji CO2, na które BASF ma w swoim portfolio wiele innowacyjnych odpowiedzi. Przedstawili je eksperci z działów BASF Polska w kolejnej części spotkania.
Gości powitała Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska
– Naszą globalną strategią już od wielu lat jest tworzenie chemii dla zrównoważonego rozwoju. Globalnie i lokalnie skupiamy się na tworzeniu i implementacji innowacyjnych produktów zgodnych z tą właśnie strategią niezależnie od wyzwań, które stawia przed nami sytuacja gospodarcza. W naszych planach koncentrujemy się m.in. na rozwiązaniach dla gospodarki obiegu zamkniętego czy dążeniu do zeroemisyjności. BASF wspiera cele Europejskiego Zielonego Ładu i ambicje Europy w dążeniu do neutralności klimatycznej poprzez dostarczanie innowacji, takich jak materiały izolacyjne do energooszczędnych domów, materiały do elektromobilności, czy rozwiązania cyfrowe dla zrównoważonego rolnictwa – powiedziała Katarzyna Byczkowska, dyrektor zarządzająca BASF Polska.
Marcin Walczak, Sales Manager w BASF Polska przedstawił m.in. lakiery samochodowe
o obniżonym śladzie węglowym z linii eco balance
Rozwiązania dla branży samochodowej przedstawił Marcin Walczak, sales manager w BASF Polska. Były to m.in. lakiery samochodowe o obniżonym śladzie węglowym z linii eco balance. Dyrektor zakładu BASF w Środzie Śląskiej – Jan Eberhardt opowiedział o produkowanych tam katalizatorach, które pomagają zredukować 99% zanieczyszczeń.
Jan Eberhardt, dyrektor Zakładu Produkcji Katalizatorów Samochodowych BASF w Środzie Śląskiej,
mówiąc o planach dalszych inwestycji, wyraził przekonanie, że nadal pozostaną w użyciu pojazdy
wymagające montażu katalizatorów, a rynek jest ogromny i nie ogranicza się wyłącznie do Europy
Cezary Urban, dyrektor działu Agricultural Solutions, omówił wybrane produkty, wspierające rolników w uprawach. Revysol® pomaga uzyskać wyższe i zdrowsze plony, niezależnie od pogody. Systiva® z kolei służy do zwalczania chorób i pozwala zaoszczędzić czas, a feromon RAK 3+4 pozwala na biologiczną redukcję szkodników w sadownictwie.
Dyrektor działu Personal Care, Tatiana Wróblewska, opowiedziała o innowacyjnych rozwiązaniach w obszarze higieny i zdrowia, m.in. o filtrach UV chroniących skórę człowieka przed szkodliwymi promieniami słonecznymi
W wielu branżach wykorzystywany jest asortyment działu Performance Materials, którego dyrektorem jest Sławomir Górski. Opowiedział on o produkcie Elastan 6568/107, który jest wykorzystywany np. do tworzenia podłoża na placach zabaw. Produkt ten charakteryzuje się dużą paletą zastosowań, bezpieczeństwem w procesie produkcyjnym, a także możliwością wielokrotnego użycia ścieru gumowego (zgodnie z hasłem: Give a rubber a second chance).
Katarzyna Jedynak – szefowa działu Customer Development oraz Sprzedaży, opowiedziała gościom o rozwiązaniach BASF dla gospodarki obiegu zamkniętego. Zaprezentowała m.in. szczegóły projektu ChemCycling™, czyli chemicznego recyclingu, który pozwala na produkcję spodni trekkingowych ze zużytych opon, a także biodegradowalny polimer ecovio – z którego produkowane są m.in. worki na bioodpady czy folia do ściółkowania, wykorzystywana w rolnictwie.
Społeczna odpowiedzialność biznesu
BASF Polska to nie tylko działalność produkcyjna i handlowa. Od wielu lat firma prowadzi różne inicjatywy związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu.
W 2011 r. firma została partnerem laboratorium chemicznego w Centrum Nauki Kopernik, gdzie do dziś dzieci i młodzież mogą odkrywać tajniki chemii. Na uczelniach działa na zasadzie zajęć specjalistycznych i programów dla studentów. BASF Polska współpracuje z Politechniką Warszawską, gdzie stworzono specjalny przedmiot: Zarządzanie Biznesem Technologicznym. Firma współpracuje także z Politechniką Wrocławską i Politechniką Śląską, a także z uczelniami rolniczymi.
Za tegoroczny duży sukces można uznać także konkurs Drive Innovation – Przyszłość Transportu, zorganizowany z myślą o studentach kierunków i uczelni technicznych. Projekty, które zostały zgłoszone do konkursu, spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony jury.
BASF Polska wspiera także społeczności lokalne w miejscach działania swojego biznesu. Począwszy od pomocy finansowej czy produktowej, np. w pandemii COVID-19, kończąc na działalności charytatywnej, np. przy wsparciu osób z Ukrainy po wybuchu wojny w tym kraju.
Marta Zawadzka, którą zainspirowały innowacje BASF, przygotowała 8 okolicznościowych obrazów
w neonowych i energetyzujących barwach. Część obrazów przeznaczono do licytacji
na aukcji charytatywnej
W październiku 2022 ukazała się również trzecia odsłona kampanii „Chemia jest Kobietą”, która ma być zachętą dla wszystkich kobiet, zarówno tych młodszych, które dopiero wchodzą na ścieżkę swojej zawodowej karier, jak i starszych, z dużym doświadczeniem, by podejmować odważne decyzje zawodowe. W tej edycji organizatorki zdecydowały się zaprezentować wizerunki klientek BASF Polska, które na co dzień pracują w męskich zespołach.
0 komentarzy dodaj komentarz