strona główna Mechanika Sezonowa kontrola układu hamulcowego
2022-11-08, ostatnia aktualizacja 2022-11-11 16:50

Sezonowa kontrola układu hamulcowego

Sprawny układ hamulcowy to ważny element bezpieczeństwa drogowego - należy pamiętać o jego systematycznej kontroli

Fot. ZF

Sprawny układ hamulcowy to ważny element bezpieczeństwa drogowego - należy pamiętać o jego systematycznej kontroli

Marka TRW to jeden z wiodących producentów części do układów hamulcowych z ponad 100-letnim doświadczeniem w projektowaniu i dostarczaniu pełnej gamy elementów tego układu na rynek części zamiennych. Sprawne hamulce są jedną z kluczowych kwestii w kontekście bezpieczeństwa drogowego i konieczne jest ich systematyczne kontrolowanie.

Sezonowa kontrola układu hamulcowego powinna obejmować nie tylko klocki oraz tarcze hamulcowe, ale również inne elementy, które wpływają na jego prawidłowe funkcjonowanie.

Układ ten jest krytyczny dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów i innych użytkowników ruchu drogowego, jednak jego regularna kontrola często bywa bagatelizowana lub ogranicza się do wymiany klocków i tarcz hamulcowych. Warto pamiętać, by systematycznie sprawdzać stan wszystkich elementów układu: klocków, tarcz hamulcowych, ale także pompy, płynu hamulcowego, zacisków, cylinderków, przewodów sztywnych i elastycznych.

Sezonowa kontrola układu hamulcowego powinna obejmować nie tylko klocki i tarcze hamulcowe,
ale również inne elementy, które wpływają na jego prawidłowe funkcjonowanie

Klocki i tarcze stanowią bez wątpienia te elementy, które w układzie hamulcowym zużywają się najczęściej. Jednak dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania całego układu istotne jest kontrolowanie każdego z podzespołów, by w razie konieczności wymienić je na nowe. Często okazuje się bowiem, że pomimo braku niepokojących sygnałów, część komponentów uległa zużyciu i kwalifikuje się do wymiany. 

Kontrola i wymiana elementów układu hamulcowego
Sprawdzenie układu hamulcowego powinno polegać na dokładnym przeglądzie wszystkich współpracujących części. Jednymi z najważniejszych elementów są tarcze i klocki hamulcowe. By ocenić zużycie tarcz, należy przede wszystkim zmierzyć ich grubość. Minimalna, bezpieczna wartość określana jest przez producenta i zazwyczaj znajduje się na bocznej krawędzi elementu. Jeśli tarcza ma grubość poniżej minimalnej wartości lub widać na niej ślady uszkodzeń – np. pęknięcia, rysy, czy zniekształcenia powierzchni, jest to wskazanie do wymiany jej na nową.

By ocenić zużycie tarcz hamulcowych, przede wszystkim należy zmierzyć ich grubość.
Minimalna, bezpieczna wartość określana jest przez producenta i zazwyczaj znajduje się na bocznej krawędzi elementu

Przy sprawdzaniu stanu klocków hamulcowych należy też zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia lub spękania materiału ciernego oraz korozję płytki tylnej. Mechanik powinien także dokładnie zmierzyć grubość materiału ciernego. W większości przypadków klocki wyposażone są w czujniki zużycia – o osiągnięciu minimalnej grubości klocka powinno nas poinformować zaświecenie się odpowiedniej kontrolki w zestawie wskaźników. W przypadku klocków pozbawionych czujników zużycia przyjmuje się, że grubość okładziny nie może być mniejsza niż 2 mm.

Nie mniej istotnym elementem układu hamulcowego jest płyn hamulcowy, którego podstawowym zadaniem jest przenoszenie siły z pedału hamulca na klocki hamulcowe, co ma wpływ na długość drogi hamowania. Słabnąca skuteczność hamulców w miarę ich rozgrzewania stanowi symptom świadczący o zużyciu płynu – z czasem higroskopijna mieszanka zaczyna nabierać wody, która pod wpływem gwałtownego hamowania paruje, a układ traci swoją niezawodność. Jeśli w trakcie kontroli płynu hamulcowego okaże się, że ilość wody przekracza 3% lub temperatura wrzenia jest niższa niż określona dla niego minimalna temperatura – jest to znak, że płyn należy niezwłocznie wymienić.

Powinny również zostać sprawdzone przewody sztywne i elastyczne wraz z połączeniami pod kątem nieszczelności i wycieków oraz ewentualnych uszkodzeń. Odpowiadają one bowiem za prawidłowy przepływ płynu od pompy do tłoczków. Żywotność przewodów elastycznych zależna jest w dużej mierze od warunków eksploatacji oraz obciążeń, jakim są poddawane, jednak zaleca się ich wymianę nie rzadziej niż co 5 lat.

Nie wolno zapominać też o kontroli zacisków hamulcowych. Po zdjęciu koła mechanik powinien zwrócić uwagę na ewentualną korozję lub uszkodzenia. Oględzinom należy poddać uszczelki tłoczków, prowadnice oraz osłony przeciwpyłowe, a uszkodzone elementy wymienić.

Rola mechaników oraz części zamiennych
Jakościowa i rzetelna kontrola układu hamulcowego może w porę ujawnić występujące nieprawidłowości, a tym samym uchronić kierowcę przed potencjalnie niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. Od kwalifikacji i doświadczenia mechaników zależy fachowa ocena stanu układu hamulcowego i użycie odpowiednich części zamiennych. Taką gwarancję dają niezależne warsztaty zrzeszone w ramach konceptu ZF [pro]Tech, które dzięki szkoleniom technicznym przeprowadzanym przez producenta układów hamulcowych odznaczają się najwyższą jakością świadczonych usług. Przy wymianie części trzeba zwracać uwagę na ich jakość. Produkty marki TRW, eksperta w dziedzinie układów hamulcowych, to nie tylko gwarancja niezawodności i zastosowanie najnowszych technologii, ale również pewność, że poszczególne podzespoły poddane zostały rygorystycznym testom wytrzymałości.

Przy sprawdzaniu stanu klocków hamulcowych należy zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia
lub spękania materiału ciernego i korozję płytki tylnej

TRW to jednak nie tylko flagowe produkty, ale również cały wachlarz elementów składowych wpływających na prawidłowe funkcjonowanie układu hamulcowego – czujniki zużycia klocków hamulcowych, wytrzymałe pompy hamulcowe wykonane  z wykorzystaniem różnych materiałów, szeroki asortyment płynów hamulcowych zapewniających odpowiednią temperturę wrzenia, skutecznie chroniących przed korozją i  zabezpieczających elementy wykonane z gumy.

Więcej informacji na stronie internetowej https://www.trwaftermarket.com/pl gdzie można zapoznać się z pełną ofertą produktów marki TRW oraz można je śledzić na Facebookowym profilu TRW.

Warto także obejrzeć na kanale Youtube najnowsze odcinki z serii #WartoWiedzieć

 

 



Artykuł sponsorowany
Publikacje na warunkach uzgadnianych z redakcją



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2