KYB Europe przedstawia zasady postępowania podczas montażu amortyzatorów, sprężyn zawieszenia oraz górnych zestawów montażowych.
Mocowanie tłoczyska
Jedną z najczęstszych przyczyn niesprawności uszczelniacza olejowego amortyzatora oraz wycieku oleju jest uszkodzenie tłoczyska podczas montażu. Nie należy używać szczypiec ani innych nieodpowiednich narzędzi do przytrzymywania tłoczyska bezpośrednio na jego powierzchni podczas dokręcania nakrętki mocującej. Narzędzia te mogą uszkodzić gładką, chromowaną powierzchnię, co może doprowadzić do uszkodzenia uszczelniacza oraz do wycieku oleju.
Amortyzatory KYB mają specjalny obszar na tłoczysku tuż pod gwintem, który służy do jego przytrzymania i blokowania podczas dokręcania nakrętki mocującej.
Nakrętki
Jeżeli amortyzator KYB dostarczany jest wraz z nową nakrętką, należy jej użyć podczas montażu zamiast tej, która została zdemontowana ze starej części. W przypadku gdy KYB nie dostarcza nakrętki, należy ponownie użyć oryginalnej.
Wymiana wkładów amortyzatora
Podczas montażu nowego wkładu amortyzatora KYB nie należy wlewać wody ani innych płynów do obudowy. KYB zaleca montaż wkładów amortyzatora bez dodatkowych płynów we wnętrzu obudowy.
Górne zestawy montażowe
Podczas demontażu kolumny amortyzatora zaleca się oznaczenie części zawieszenia wchodzących w jej skład dla zapewnienia prawidłowego położenia i kolejności elementów, które będą użyte ponownie. Określa się to jako „pozycja zegarowa”. Należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe ułożenie zwoju sprężyny na górnym zestawie montażowym, aby mieć pewność, że montaż został przeprowadzony prawidłowo i zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Wysokość amortyzatora
Czasami zdarza się, że nowy amortyzator KYB ma inną wysokość tłoczyska niż wymontowany. Najczęstszym powodem jest zastosowanie w amortyzatorze KYB (szczególnie w nowszych modelach pojazdów) wewnętrznej sprężyny ruchu odbicia oraz brak odboju w produkcie OE, który ze względu na obniżenie kosztów został usunięty przez producenta. W niektórych przypadkach do zamontowania górnego zestawu montażowego konieczne jest zastosowanie specjalistycznego narzędzia. Jest to wymagane również w przypadku wielu komponentów OE. Jeśli część została wybrana z katalogu KYB na podstawie dokładnych specyfikacji pojazdu, można ją bezpiecznie zamontować.
Prawidłowy moment dokręcania
Nie należy używać pneumatycznego ani elektrycznego klucza udarowego do dokręcania górnej nakrętki trzpienia tłoczyska. Może to spowodować przekroczenie zalecanej wartości momentu i doprowadzić do uszkodzenia amortyzatora. Powinno się przytrzymać tłoczysko odpowiednim kluczem lub specjalnym narzędziem na obrobionym występie w jego górnej części i podczas dokręcania użyć klucza dynamometrycznego ustawionego zgodnie ze specyfikacją producenta pojazdu.
Specyfikację można znaleźć w aplikacji KYB Suspension Solutions. Końcowe dokręcanie zalecanym momentem siły powinno być przeprowadzone przy zawieszeniu dociążonym masą pojazdu (gdy auto stoi na kołach).
Wymiana parami
KYB zawsze zaleca wymianę amortyzatorów parami na jednej osi. Gdy parametry pracy oraz charakterystyki tłumienia amortyzatorów różnią się znacznie po obu stronach pojazdu, może to wpływać na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy poprzez zwiększenie przechyłów nadwozia i utratę stabilizacji oraz w konsekwencji prowadzić do utraty kontroli.
Wraz z amortyzatorami KYB zaleca wymianę elementów współpracujących w kolumnie MacPhersona, takich jak: sprężyny zawieszenia, górne zestawy montażowe oraz zestawy osłonowo-ochronne.
Odpowietrzenie amortyzatora
Czasami zdarza się, że nowy amortyzator zostaje zdiagnozowany jako uszkodzony, podczas gdy w rzeczywistości wystarczy go tylko „przepompować”. Amortyzatory są zwykle składowane i transportowane w opakowaniach kartonowych w pozycji poziomej. Może to powodować mieszanie się gazu i oleju hydraulicznego w amortyzatorze – w cylindrze roboczym powstaną wtedy kieszenie powietrzne, co wpłynie na pracę oraz siły tłumienia amortyzatora. Aby tego uniknąć, zaleca się „przepompowanie” amortyzatora w pozycji pionowej, wciskając i wyciągając jego tłoczysko 4-5 razy.
Ustawianie geometrii
W zależności od konstrukcji pojazdu, po wymianie amortyzatorów zaleca się kontrolę oraz ustawienie geometrii zawieszenia. Amortyzatory mają wpływ za zbieżność oraz prowadzenie, dlatego najlepiej jest zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu oraz specyfikacjami producenta.
0 komentarzy dodaj komentarz