Połączenie nauki i biznesu, wymiana doświadczeń czy projekty R&D, to konieczne działania dla tworzenia innowacji, tak potrzebnych w zrównoważonym rozwoju. Od wielu lat BASF Polska współpracuje z różnymi uczelniami w Polsce i realizuje projekty naukowo-biznesowe. W listopadzie ub. roku został ogłoszony konkurs skierowany do studentów: „Drive Innovation: Przyszłość Zrównoważonego Transportu”.
Aby zakwalifikować się do finału, studenci mieli za zadanie zaproponować rozwiązanie dla jednego ze współczesnych wyzwań branży motoryzacyjnej i transportowej. Zagadnienia dotyczyły ograniczania emisji, wydajności energetycznej, cyrkularności w transporcie oraz bezpieczeństwa pojazdów. W swoim rozwiązaniu studenci mogli korzystać z produktów BASF z takich obszarów, jak tworzywa sztuczne, lakiery samochodowe, baterie do środków transportu, infrastruktura transportowa, płyny eksploatacyjne i paliwa oraz katalizatory.
19 października w warszawskiej siedzibie BASF Polska odbył się finał konkursu. Spośród 16 drużyn 6 zakwalifikowało się do ścisłego finału: grupy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Politechniki Rzeszowskiej, 2 zespoły z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej. Zaprezentowane przez nie projekty dotyczyły produkcji hulajnóg jako zrównoważonego środka transportu, antymikrobowych powłok z lakierów proszkowych, układu magazynowania energii w pojazdach wyczynowych, ograniczenia emisji spalin za pomocą ogniw fotowoltaicznych III generacji oraz dwupaliwowego, tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym wykorzystującym niskoemisyjne paliwa alternatywne.
Trzecie miejsce i 5 000 zł oraz nagrodę specjalną – wyjazd do Ludwigshafen – otrzymali studenci z Politechniki Śląskiej z projektem dotyczącym układu magazynowania energii w samochodach wyczynowych. Drugie miejsce oraz 10 000 zł wraz z nagrodą specjalną w postaci wyjazdu do Zakładu Produkcji Katalizatorów BASF w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem przyznano zespołowi z Wojskowej Akademii Technicznej z projektem nt. dwupaliwowego tłokowego silnika o zapłonie samoczynnym. Pierwsze miejsce i 15 000 zł trafiło do zespołu z Politechniki Warszawskiej z projektem o ograniczeniu emisji spalin za pomocą ogniw III generacji.
Centrum Nauki Kopernik oraz Politechnika Rzeszowska objęli konkurs patronatem honorowym. Partnerami konkursu byli: Politechnika Śląska oraz Politechnika Warszawska. Patronatem medialnym konkursu był magazyn Focus.
0 komentarzy dodaj komentarz