Ogromna liczba środków transportu, masa obiektów przemysłowych, liczne place budowy... – wszystko to przyczynia się do tworzenia zanieczyszczeń na wielką skalę
Oprócz mikroskopijnych cząstek gleby, sadzy i dymu będącego produktem spalania paliw kopalnych, w otaczającym nas powietrzu występują liczne alergeny, takie jak poleny czy estry, a także nieprzyjemne zapachy.
Podczas jazdy samochodem strumień powietrza wzbudzony prędkością poruszania tworzy efekt tunelowy, co sprawia, że zanieczyszczenia wnikają do kabiny w dużo bardziej skoncentrowanych dawkach, niż w czasie pieszego spaceru. Stwarza to znacznie większe ryzyko dla zdrowia pasażerów. Dlatego wszelkie systemy wentylacyjne, klimatyzacyjne czy dopływu powietrza do silnika wymagają montażu systemu filtracyjnego.
Początki
Wynalazek filtra powietrza przypisuje się szoferowi inżyniera i przemysłowca Hansa Freudenberga, właściciela fabryki skór w Weinheim. Ów szofer, mężczyzna elegancki i dbający o prezencję, narzekał na przenikanie sadzy i pyłu ulicznego do kabiny samochodu, co nie pozwalało mu utrzymać uniformu w nienagannej czystości. Pewnego dnia wpadł na pomysł wykorzystania produkowanej w zakładach Freudenberga włókniny, używanej jako podszewki w odzieży bądź ściereczki do okien. Przymocował jej kawałek do rury wlotu powietrza.
Pomysł podchwycił Hans Freudenberg i przekazał naukowcom zajmującym się rozwojem materiałów włóknistych. I tak w latach 50. XX w. powstała koncepcja oczyszczania powietrza za pomocą materiałów z włókniny. Gałąź przemysłu filtracyjnego rozwijała się przez sześć dekad, by w końcu w 2009 r. zaistnieć jako niezależna marka: Freudenberg Filtration Technologies.
Początkowo filtry kabinowe instalowano tylko w prestiżowych i ekskluzywnych samochodach, jednak wraz z upływem czasu powstały i rozpowszechniły się systemy klimatyzacyjne, a wraz z nimi filtry kabinowe. Pod koniec lat 80. producenci samochodów wprowadzili filtry przeciwpyłkowe jako standardowy element pierwszego montażu.
Technologia
Papier filtracyjny, stosowany głównie do wkładów filtracyjnych, ma określoną przepuszczalność, która nie wystarcza do zaspokojenia potrzeb systemu w zakresie cyrkulacji powietrza. Jego użycie prowadzi do znacznego spadku ciśnienia i ogranicza ilość dostarczanego powietrza.
Filtr przeciwpyłkowy jest wykonany w technologii warstwowej i przypomina kanapkę, w której każda warstwa pełni inną rolę. Jedna może służyć do zatrzymywania większych cząstek, inna – gazów, a jeszcze inna odpowiada za najdrobniejsze pyłki. Włóknina, będąca podstawowym materiałem filtrów kabinowych, ma bardzo wysoką przepuszczalność, a równocześnie wyłapuje cząstki o średnicy 2 mikronów (0,002 milimetra!). Bezładnie splątane włókna tworzą labirynt nie do przejścia dla wszelkich niechcianych drobin, pozostawiając miejsce na swobodny przepływ czystego powietrza. Utrata ciśnienia jest bliska zeru, zapewniając niemal nieograniczony dopływ powietrza w systemach wentylacyjnych.
Zadanie wysokojakościowego filtra nie kończy się jednak na wyłapywaniu mikroskopijnych szkodliwych cząstek. Filtr zapobiega również przedostawaniu się do kabiny różnych szkodliwych gazów.
Zastosowanie w naszych filtrach dodatkowej warstwy, wyposażonej w aktywowany węgiel drzewny, pozwoliło na wyeliminowanie nieprzyjemnych zapachów i drażniących gazów, takich jak ozon czy benzen. Na przykład ozon, będący gazem drażniącym, może prowadzić do bólu głowy, wysuszenia oczu i gardła. Filtry combi, z warstwą węgla aktywowanego, pozwalają skutecznie zablokować ponad 99% tego gazu.
Aktywowany węgien potrafi ponadto zatrzymać znaczną część wilgoci z powietrza, stając się jednym z elementów wyposażenia pasywnego bezpieczeństwa samochodów – zamglone szyby w znaczny sposób redukują widoczność. Sytuacje te mają miejsce zwłaszcza w porach roku o dużych różnicach temperatur i wilgotności w ciągu dnia.
Filtry kabinowe
Filtry kabinowe MicronAir proTect oparte są na nowym rodzaju materiału i składają się z czterech warstw filtrujących, z których każda odpowiada za inny rodzaj filtracji. Syntetyczne włókna różnych rozmiarów zatrzymują cząsteczki kurzu, od gruboziarnistych po mikroskopijne, zapewniając ochronę niemal w 100%. Pozwalają również na stuprocentową filtrację alergenów większych lub równych 2 mikrometrów i zarodników pleśni w powietrzu. Ochronę przed odorem i gazami drażniącymi zapewnia warstwa z aktywowanym węglem. Pozostałe alergeny neutralizowane są przez ostatną, niebieską warstwę na bazie kwasu owocowego.
Alergeny potrafią być bardzo niebezpieczne podczas jazdy, na przykład w sytuacji, gdy doprowadzają kierowcę do kichania, co przy prędkości 80 km/h skutkuje jazdą „na ślepo” na odcinku 22 m. Dystans ten oczywiście rośnie wraz ze wzrostem prędkości pojazdu.
Dodatki pozbawione biocydyów i cząstek nanosrebra używane w filtrach MicronAir proTect są bezpieczne dla zdrowia i charakteryzują się długą żywotnością.
Filtry powietrza silnikowego
Podobnie jak organizmy żywe, silniki też muszą oddychać.
Do poprawnego funkcjonowania dzisiejsze silniki potrzebują powietrza maksymalnie oczyszczonego – wolnego od wilgoci, kurzu i drobnych cząstek. Musi je również charakteryzować odporność na wilgoć i powinny zapewniać jak najmniejszy spadek ciśnienia przez cały okres eksploatacji.
Rosnące straty ciśnienia powietrza doprowadzanego do silnika skutkują zwiększonym zapotrzebowaniem na energię. Wraz z upływem czasu, gdy filtr zapycha się drobnymi cząstkami, wzrasta zużycie paliwa, a także ilość CO2 emitowanego do atmosfery. Typowe filtry wykazują niekorzystne właściwości oporowe.
Dzięki nieustannie polepszanemu, wysokowydajnościowemu materiałowi filtracyjnemu w pełni syntetyczne filtry powietrza silnikowego Corteco odznaczają się doskonałymi właściwościami filtracyjnymi i są bardzo efektywne w zakresie zachowania energii.
Włókna występujące w włókninowych materiałach filtrujących są zbudowane z dwóch rodzajów polimerów: jednego – stanowiącego rdzeń i drugiego – służącego za powłokę zewnętrzną. Dzięki tej zaawansowanej technologii, w łatwy sposób Corteco wytwarza włókna o różnej grubości przy zachowaniu dużej wytrzymałości, która przekłada się na żywotność filtra.
Dobra filtracja skutkuje nie tylko ograniczeniem zużycia paliwa i mniejszą emisją gazów cieplarnianych, ale także ma zasadnicze znaczenie dla żywotności całego silnika.
Właściwie oczyszczone powietrze oznacza lepszy proces spalania i mniej surowego (niespalonego) paliwa, które bezpośrednio obniża degradację oleju silnikowego. Z kolei brak pyłków i drobnych cząstek przekłada się na wydłużenie żywotności części mechanicznych, takich jak turbiny, tłoki i zawory.
0 komentarzy dodaj komentarz