W większości popularnych modeli samochodów z rozrządem paskowym pasek zębaty napędza także pompę cieczy chłodzącej. Airtex – producent OE – rekomenduje okresową wymianę całych zestawów. Tylko takie postępowanie daje gwarancję prawidłowego funkcjonowania rozrządu i układu chłodzenia przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów
Brak wycieków płynu chłodniczego oraz cicha praca łożysk sprawiają, że niektórzy mechanicy pomijają wymianę pompy cieczy. Tak jest szybciej i taniej. Tymczasem popełniają błąd, przynajmniej z dwóch powodów.
Po pierwsze – jest bardzo prawdopodobne, że po wymianie rozrządu stara pompa bardzo szybko ulegnie uszkodzeniu. Albo będzie to efekt naturalnego zużycia, albo obciążenie wywołane nowym paskiem skróci jej żywotność. Tak czy inaczej, opisana awaria oznacza konieczność ponownego demontażu rozrządu.
Po drugie – w wielu modelach samochodów pompą cieczy reguluje się (wstępnie lub ostatecznie) naciąg paska zębatego. Próba regulacji starą pompą prawie zawsze kończy się osłabieniem jej uszczelnienia oraz wyciekami. Oznacza to, że jeśli w silniku pompa cieczy pełni jakąś rolę w napinaniu paska, należy ją obowiązkowo wymienić, niezależnie od stanu, w jakim się znajduje.
Airtex przypomina: przy okazji wymiany pompy cieczy trzeba dokładnie przestrzegać procedury odpowietrzania danego silnika. Czasem wymaga ona otwarcia dodatkowych zaworów odpowietrzających, a czasem użycia ciśnienia do wypchnięcia powietrza, np. z nagrzewnicy wnętrza.
Przy okazji wymiany pompy cieczy chłodzącej warto wymienić także płyn chłodniczy i sprawdzić działanie termostatu (lub przeprowadzić pod tym kątem wywiad z użytkownikiem pojazdu).
Praktycznie każdy mechanik wymieniający rozrząd lub części z nim współpracujące, takie jak np. pompa cieczy chłodzącej, stara się korzystać z oryginalnych (lub przynajmniej markowych) części zamiennych. Tylko takie produkty gwarantują odpowiednią wytrzymałość przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów (typowa żywotność rozrządu paskowego wynosi 60 do 120 tys. km). Nie wszyscy jednak orientują się w rynkowej ofercie i prawidłowo rozpoznają producentów OE.
Jedną z firm, która od lat produkuje wyposażenie OE, jest Airtex – należący do największych na świecie producentów pomp samochodowych. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że jedna na dwanaście montowanych pomp cieczy to właśnie produkt tej marki, choć zazwyczaj „obrendowany” jest inaczej. W roku 2021 Airtex rozszerzył ofertę dla rynku wtórnego, dodając referencje do pomp wodnych, pomp paliwowych i zestawów paska rozrządu.
Firma została założona w 1935 roku i jest obecnie jednym z największych producentów pomp cieczy chłodzącej i paliwowych na pierwszy montaż (OE). Od niedawna oferta Airtex skierowana jest także na rynek wtórny i obejmuje pompy paliwa, pompy cieczy oraz zestawy pomp cieczy, które zawierają pasek i inne elementy rozrządu (pochodzące także od producenta pierwszomontażowego).
Firma Airtex dysponuje dużym europejskim centrum logistycznym, a jedną z jej kluczowych gałęzi jest zaopatrzenie producentów samochodów (OE). Zakład o powierzchni 13 000 m.kw. zlokalizowany jest w Saragossie i ma ceryfikat ISO. Zatrudnienie wynosi prawie 150 pracowników, a produkcja jest liczona w milionach sztuk.
2022-05-31 12:35
fachowcy
radek
Dobrze wiedzieć. Chociaż jak się w porządnym warsztacie zostawia furę to nie trzeba w sumie myśleć o wszystkim. Fachowcy powinni mieć to z tylu głowy. Ja przez motointegrator szukam sobie warsztatu i jeszcze się nie spotkałem żeby coś bez pomyślunku zrobili. Myślą kompleksowo więc auto śmiga jak trzeba
1 komentarzy dodaj komentarz