Fot. Kaliński
Pożądana przez wielu użytkowników barwa dźwięku określana jest jako "gruby, tłusty bas"
Wyróżniającym się i ważnym elementem motocykli jest układ wydechowy, który w głównej mierze składa się z tłumików i katalizatorów. Tłumiki wpływają zarówno na wygląd, jak i na dźwięk i tak jak każdy podzespół mają swoje najpopularniejsze serwisowe przypadłości. Główne problemy serwisowe tłumików mają związek z poziomem hałasu, uszkodzeniami mechanicznymi, a także indywidualną potrzebą zmian dźwięku tłumika.
Basowy dźwięk jest najważniejszy
Tłumik to najważniejszy element motocyklowego układu wydechowego. Każdy producent tłumików motocyklowych ma swoje sprawdzone metody wytwarzania i materiały, jakie wykorzystuje do ich budowy. Choć z zewnątrz tłumiki mogą być do siebie bardzo podobne, istotną różnicę stanowi dobór materiałów, z których zostały wykonane, oraz ich konstrukcja wewnętrzna.
Firma Kaliński bardzo starannie dobiera materiały używane do produkcji. Tłumiki wykonuje z wysokiej jakości stali nierdzewnej (INOX), dzięki czemu nie naraża ich na korozję. W naszych szerokościach geograficznych i przy polskim klimacie produkty ze zwykłej stali skorodowałyby już po kilku latach użytkowania. Tłumiki dodatkowo pokrywa się warstwą chromu, co nadaje im blasku i zabezpiecza przed czynnikami zewnętrznymi. Wnętrze składa się z siatki perforowanej, wełny stalowej oraz włókna. Konstrukcja wewnętrzna produktu nie dopuszcza do wystąpienia miejscowych przegrzań, a co za tym idzie – do zmiany barwy chromowanej powłoki.
Firma przeprowadza również naprawy i wymiany tłumików, których wkład uległ uszkodzeniu, a jego struktura została przerwana. Posiada do tego odpowiednie narzędzia, doświadczenie oraz zaplecze magazynowe. Do wnętrza tłumika mogą być zastosowane również elementy dodatkowe. Należą do nich np. dB killery, pełniące rolę wyciszającą. Po ich zamontowaniu tłumik motocyklowy jest cichszy o około 2-3 decybele.
Najczęstszą przypadłością tłumików motocyklowych są licznie pojawiające się uszkodzenia mechaniczne: wgniecenia, rysy i zadrapania, które często prowadzą do korozji i dalszego niszczenia płaszcza zewnetrznego.
Tłumiki o konstrukcji rozbieralnej pozwalają na ich wyczyszczenie z sadzy poprzez piaskowanie lub przy użyciu środków chemicznych – da się je zatem naprawić i ponownie pochromować. Nierozbieralne lub mocno uszkodzone wymagają odtworzenia według wzoru. Zdarza się, że naprawa jakiegoś elementu jest bardziej czasochłonna, a co za tym idzie – droższa niż odtworzenie całości od nowa. Firma Kaliński na podstawie dostarczonego starego tłumika może stworzyć nowy, wykonany ze stali nierdzewnej. Gdy klient dostarczy motocykl, może otrzymać coś zupełnie nowego i unikalnego.W stałej ofercie mamy kilkanaście różnych tłumików do wielu motocykli. Do naszego serwisu zgłaszają się głównie motocykliści, którym zależy na zmianie dźwięku ich jednośladu poprzez wyciszenie lub zgłośnienie. Wyciszyć można przez zastosowanie różnego rodzaju wkładek (tak zwanych dB killerów). Aby tłumik był głośniejszy, wymagana jest ingerencja w jego wnętrze – musi być przelotowy, a nie komorowy. Pożądana przez wielu użytkowników barwa dźwięku określana jest jako „gruby, tłusty bas”.
Warto wcześnie pomyśleć o serwisie
Wczesną wiosną część motocyklistów już wyjechała na drogi po wcześniejszej wizycie w serwisie i przygotowaniu pojazdów do sezonu. Innym, którzy zrobią to w najbliższym czasie, radzimy, by przyspieszyć odwiedziny w serwisie, ponieważ każdego dnia wydłuża się kolejka chętnych. Na szczęście, układy wydechowe motocykli rzadko sprawiają problemy. Serwis tłumików motocyklowych związany jest głównie z względami estetycznymi – dźwiękiem i wyglądem. A w tej materii decydują subiektywne odczucia właścicieli.
Autorzy: Grzegorz Staszak, Paweł Żyliński, Firma Kaliński
0 komentarzy dodaj komentarz