Warsztat rzadko ma czas na prowadzene głębszych analiz ekonomicznych, nawet jeśli korzysta z dobrego systemu zarządzania pracą. Analizy rentowności czy czasu pracy schodzą na dalszy plan i dopiero wtedy, gdy ujawnią się problemy z płynnością finansową, pojawia się pytanie: dlaczego?
Niezależne warsztaty motoryzacyjne mogą przebierać w ofertach szkoleń niemal na dowolny temat – od technicznych po „miękkie kompetencje”. Informatyzacja weszła już na dobre pod warsztatowe strzechy. Na polskim rynku istnieje kilkanaście aplikacji do zarządzania warsztatem. Mówimy o oprogramowaniu, które umożliwia prowadzenie kalendarza, tworzenie zleceń i wystawianie faktur. Do najpopularniejszych należą: Integra, Firma 2000 czy eSOWA. Z braku wiarygodnych danych trudno jednoznacznie stwierdzić, jak duży odsetek warsztatów korzysta z tych rozwiązań, można jednak założyć, że jest ich około 25%.
Firma WESP od 10 lat zajmuje się analityką biznesową danych gromadzonych przez warsztaty w Holandii. Obecnie z WESP współpracuje tam ponad 1400 warsztatów, czyli – co trzeci. Raz na kwartał każdy z tych warsztatów jest odwiedzany przez konsultanta WESP, który, korzystając z przedstawionych przez właściciela danych, omawia z nim dynamikę kluczowych wskaźników biznesowych oraz wydaje kilka zaleceń na kolejny okres. Cel jest jeden: zwiększyć sprzedaż usług i części istniejącym klientom. WESP nie obiecuje warsztatom nowych klientów, lecz, opierając się na ich własnych danych, pokazuje, gdzie jest potencjał do wzrostu sprzedaży i jak ten potencjał wykorzystać.
Analityka WESP Polska rozbija sprzedaż warsztatu na poszczególne kategorie, schodząc następnie do poziomu poszczególnych zleceń. Dodatkowo oferuje możliwość porównania wyników z innymi warsztatami o podobnej wielkości i w podobnej lokalizacji. Takie benchmarki stosowane są przez niektóre sieci warsztatowe w Polsce, ale z oczywistych powodów są one ograniczone tylko do własnych członków.
System WESP opiera się na wykwalifikowanych konsultantach, których rolą jest bezpośrednia praca z warsztatem-klientem. Nie obciąża się warsztatu dodatkowymi obowiązkami, nie przesyła danych e-mailem ani nie zostawia się z problemem warsztatu samego. Analizą danych zajmuje się konsultant WESP, który w bezpośredniej rozmowie lepiej poznaje specyfikę firmy. Jeśli klient będzie postępować zgodnie z zaleceniami – sprzedaż wzrośnie.
Zwykle właściciel warsztatu początkowo ma opory przed realizowaniem zaleceń konsultanta, ale szybko przyznaje, że rentowność jego warsztatu rośnie i nabiera większego zaufania.
Usługa WESP działa w naszym kraju od ubiegłego roku. Najpierw trzeba było zbudować informatyczną infrastrukturę, pozwalającą na połączenie z najpopularniejszymi w Polsce aplikacjami do zarządzania warsztatem. Następnie powstał lokalny polski zespół – WESP Polska, który po kilku miesiącach ma już kilkunastu klientów i stale przyjmuje nowych. Każdy może skorzystać z bezpłatnego, trzymiesięcznego okresu próbnego – WESP bez żadnych opłat podłączy się do oprogramowania używanego przez warsztat, a konsultant przeanalizuje dane i wskaże rekomendowane działania.
Na dojrzałym rynku holenderskim warsztaty współpracujące z WESP zwiększają sprzedaż średnio o 8,85%.
0 komentarzy dodaj komentarz