NGK Spark Plug, światowy lider w dziedzinie zapłonu i elektroniki pojazdowej, jest największym globalnym dostawcą czujników tlenu zarówno na rynek wyposażenia oryginalnego, jak i części zamiennych.
W ramach marki NTK Vehicle Electronics firma oferuje entuzjastom motocykli asortyment czujników tlenu, obejmujący blisko 70 numerów części zaprojektowanych specjalnie do zastosowań w motocyklach. Wyjaśnimy, dlaczego te niezwykle ważne, a jednocześnie bardzo łatwe w instalacji urządzenia, odgrywają tak ważną rolę w ekologicznej i wydajnej jeździe?
Czujniki tlenu
Sonda tlenowa, znana również jako sonda lambda lub sonda O2?, zapewnia idealne warunki pracy katalizatora poprzez ciągły pomiar stosunku powietrza do paliwa. Optymalną mieszankę paliwowo-powietrzną dla silnika spalinowego określa stosunek 14,7 części powietrza do 1 części paliwa. Proporcja ta, nazywana „lambdą”, nie jest jednak uzyskiwana automatycznie – dlatego tak ważną rolę odgrywają czujniki tlenu.
Umieszczony zwykle w układzie wydechowym motocykla (przed lub przed i za katalizatorem) czujnik mierzy procentową zawartość tlenu w układzie wydechowym i przekazuje te informacje do elektronicznej jednostki sterującej motocykla (ECU). Często mieszanka paliwowo-
-powietrzna jest zbyt uboga albo zbyt bogata, by katalizator mógł prawidłowo wykonywać swoją pracę. Przy zbyt bogatej mieszance w układzie wydechowym znajduje się za mało tlenu. I odwrotnie, jeśli mieszanka jest zbyt uboga, w układzie wydechowym znajduje się tlenu za dużo. W obu przypadkach skuteczne działanie katalizatora nie jest możliwe. Aby temu zapobiec, czujnik tlenu przekazuje wyniki pomiarów do sterownika ECU, który następnie reguluje mieszankę paliwowo-powietrzną dla uzyskania składu jak najbardziej zbliżonego do stosunku 14,7:1. W efekcie uzyskuje się efektywne spalanie, korzystne nie tylko dla środowiska (ograniczenie emisji spalin), ale także dla budżetu użytkownika motocykla – oszczędność paliwa i mniejsze zużycie silnika.
Przyczyny awarii czujników tlenu
Konieczność wymiany może wynikać z ogólnego pogorszenia stanu technicznego czujnika ze względu na upływ czasu, jednak do wcześniejszego zużycia prowadzi również wiele innych czynników. Najczęstszymi przyczynami awarii czujników tlenu są:
Wymiana
Niezależnie od tego, czy przyczyną awarii jest zanieczyszczenie, czy po prostu upływ czasu, instalacja nowego czujnika tlenu jest niezbędną czynnością serwisową dla motocyklistów. Na szczęście wymiana jest dość prosta i użytkownik może wykonać ją samodzielnie. W przypadku dodatkowych uszkodzeń, takich np. jak zacieranie się gwintu, zaleca się skorzystanie z pomocy fachowca.
Opracowanie na podstawie
materiałów firmy NGK
0 komentarzy dodaj komentarz