Kluczowe znaczenie dla niezawodnej pracy silnika ma czysty olej krążący pod wysokim ciśnieniem, który chroni przed bezpośrednim tarciem elementy metalowe, takie jak: tłoki, tuleje cylindrów, panewki i koła zębate rozrządu. Olej wspomaga również chłodzenie silnika, odprowadzając ciepło od tłoków, cylindrów i turbosprężarki
Silniki
Producenci oferują całą gamę różnych olejów, od standardowych uniwersalnych i wielosezonowych, po specjalne kompozycje stanowiące połączenie bazy olejowej z dodatkami uszlachetniającymi (dodatki antykorozyjne/dyspersanty/dodatki antypieniące itp.). Większość producentów pojazdów zaleca interwały wymiany oleju oparte na „normalnych” warunkach eksploatacji. Jednakże częsty rozruch na zimno oraz jazda na krótkich dystansach powodują, że olej nie osiąga temperatury wymaganej do odparowania zanieczyszczeń będących efektem spalania, takich jak wilgoć czy niespalone paliwo. Znacząco obniża to jakość oleju i wymaga jego częstszej wymiany.
Ponadto w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny powstają cząsteczki, które przedostają się do oleju i mogą tworzyć osady na ważnych elementach silnika. Dlatego ogromne znaczenie ma jakość oleju oraz filtra.
Zanim olej trafi do magistrali olejowej i dotrze do smarowanych elementów, musi w całości przejść przez filtr, który zatrzymuje mikroskopijnej wielkości zanieczyszczenia i cząsteczki metalu, powstające w wyniku zużywania się elementów silnika. Dzięki temu do punktów smarowania dociera czysty i przefiltrowany olej.
Medium filtracyjne
Materiał filtracyjny – nazywany również medium filtracyjnym lub papierem – spełnia bez wątpienia najważniejsze zadanie w każdym filtrze. Musi mieć odpowiednią trwałość i zdolność do wychwytywania i zatrzymywania wszelkich zanieczyszczeń, zachowując przy tym swoją jednolitość pomiędzy wydłużonymi okresami wymiany w nowoczesnych pojazdach.
Zawór przeciwzwrotny
Stosowany w filtrach puszkowych ma postać silikonowej membrany, która pozwala na przepływ oleju w filtrze tylko w jednym kierunku. Zapobiega to wyciekaniu oleju z filtra i ściąganiu go przez pompę oleju, gdy silnik nie pracuje. Jednocześnie rozwiązanie to umożliwia szybki wzrost ciśnienia oleju podczas uruchamiania silnika, co minimalizuje jego zużycie.
Zawór obejściowy
Zawór przelewowy pełni dwa zadania. Chroni materiał filtracyjny podczas uruchamiania silnika, a w przypadku zatkania materiału filtracyjnego pozwala na przepływ oleju, zabezpieczając silnik przed zatarciem.
Podczas uruchamiania silnika nagły wzrost ciśnienia od strony pompy oleju nie jest równoważony przez ciśnienie po stronie silnikowej filtra. Bez odpowiednio dobranego zaworu przelewowego w filtrze lub jego obudowie może dojść do uszkodzenia materiału filtracyjnego, a także przerwania dopływu oleju do silnika.
Kluczowe znaczenie ma ciśnienie, przy którym dochodzi do otwarcia zaworu przelewowego. Zbyt wysokie ciśnienie i obciążenie materiału filtracyjnego może powodować jego uszkodzenie lub brak dopływu oleju do silnika podczas uruchamiania. Natomiast za niskie – powoduje otwarcie zaworu przelewowego zanim filtr zostanie wymieniony w ramach okresowej obsługi. To z kolei oznaczałoby pracę silnika na nieprzefiltrowanym oleju i szybki wzrost zużycia elementów silnika.
Jakość części oryginalnych
Skrzynie biegów
Automatyczne skrzynie przekładniowe sterowane są przez różne elementy elektroniczne, mechaniczne oraz hydrauliczne, których zadaniem jest sprawna i komfortowa zmiana biegów. Czysty olej przekładniowy odgrywa kluczową rolę dla działania tego ważnego elementu układu przeniesienia napędu. Olej pozwala na płynną i skuteczną zmianę biegów, co jest możliwe dzięki wyszukanym pakietom dodatków w oleju bazowym oraz wysokiej jakości filtracji.
Jednak wraz z upływem czasu parametry oleju pogarszają się, zmniejsza się też skuteczność działania filtra, który zapycha się zanieczyszczeniami. Powoduje to zużycie precyzyjnych elementów skrzyni przekładniowej. To z kolei ma negatywny wpływ na działanie skrzyni biegów, co objawia się szarpaniem podczas zmiany przełożeń oraz przeciąganiem podczas zmiany na wyższy bieg. Problemy te prowadzą do gwałtownego zużycia tarcz sprzęgłowych, zaworów oraz innych elementów przekładni. Dlatego, jeżeli olej przekładniowy i jego filtr nie będą regularnie wymieniane, może szybko dojść do kosztownej awarii automatycznej skrzyni biegów.
Regularna wymiana w ramach serwisu
Głównym zadaniem filtra automatycznej skrzyni biegów jest wychwytywanie i zatrzymywanie wszelkich zanieczyszczeń z oleju przekładniowego. Do zanieczyszczeń tych należą między innymi niewielkie drobinki powstające w wyniku zużycia elementów oraz rożne ciała obce, które mogą być bardzo niebezpieczne dla przekładni automatycznej. Jednocześnie olej musi swobodnie przepłynąć przez filtr, a jego ciśnienie nie może spaść poniżej wymaganej wartości.
W celu zachowania wysokiej trwałości skrzyni biegów oraz płynnej zmiany biegów Blue Print zaleca regularny serwis oleju przekładniowego zgodnie z interwałami zalecanymi przez producenta pojazdu (zależą od warunków eksploatacji samochodu).
Cechy filtrów do automatycznych skrzyń biegów
Każdy filtr przekładniowy Blue Print spełnia specyficzne wymagania konkretnego zastosowania oraz przewidziany interwał wymiany. Skuteczność i wydajność filtrowania jest odpowiednio dopasowana pod kątem zachowania czystości oleju przekładniowego, co gwarantuje niezawodność skrzyni biegów przez cały przewidziany okres eksploatacji.
Materiał filtracyjny jest testowany pod kątem najbardziej ekstremalnych zanieczyszczeń w trudnych warunkach pracy (np. podwyższone temperatury). Został on zaprojektowany tak, by zapewnić przepływ oleju nawet przy skrajnym nagromadzeniu zanieczyszczeń.
Obudowy filtrów zbudowane są ze wzmocnionych włóknem szklanych polimerów odpornych na wysokie temperatury lub z polimerów połączonych ze stalowymi wypraskami.
Gwarancja producenta
W celu podkreślenia wysokich standardów w zakresie jakości produktów Blue Print udziela na wszystkie części zamienne 3-letniej gwarancji producenta, a tym samym – przewyższa obowiązujące regulacje prawne.
0 komentarzy dodaj komentarz